۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تامین امنیت غذایی در بنیاد برکت با حمایت از زنجیره های سبز و آبی؛ افزایش بهره وری از دریاها در ۱۴۰۲
مدیرعامل بنیاد برکت در گفتگو با بازار مطرح کرد

تامین امنیت غذایی در بنیاد برکت با حمایت از زنجیره های سبز و آبی؛ افزایش بهره وری از دریاها در ۱۴۰۲

ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت گفت: امسال بنیاد برکت قصد دارد با حمایت از زنجیره های سبز و آبی در راستای تامین امنیت غذایی کشور گام های مهمی را بردارد.

بازار؛ گروه ایران: ۱۶ سال پیش زمانی که بنیاد برکت به عنوان یکی از بازوهای جدید ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز به کار کرد؛ اهدافی چون حمایت از طرح های حمایتی از کسب و کارهای خرد و کوچک که سبب توانمندسازی مناطق کم برخوردار تر می شود را در دستور قرار داد.

مجموعه فعالیت هایی که طی سال های گذشته سبب گره گشایی های بزرگی از مناطق کم برخوردار و باعث تولد کارآفرینانی بزرگی از دل محروم ترین مناطق کشور شده است. کارآفرینانی که برخی از آن ها توانسته اند طی چند سال اخیر کسب و کارهای خود را از حالت کوچک و خرد خارج کنند و مسیر توسعه را تا قله های غیرقابل باوری پیش ببرند. توسعه ای که همراه با توانمندسازی مناطق کم برخوردار تر و اشتغال زایی برای شمار بسیاری از مردم شده است.

حالا این نهاد مردمی قرار است در تازه ترین برنامه های خود، افزایش ظرفیت بهره وری از شهرهای منتهی به دریا ها و ظرفیت های بالقوه ای که در آن مناطق کم تر مورد توجه قرار گرفته اند را در برنامه توسعه ای خود قرار دهد. در این رابطه محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* بفرمایید برنامه بنیاد برکت برای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار تر در سال جاری چیست؟

بنیاد برکت در سال ۱۴۰۲ موضوع حمایت از زنجیره هایی که در حوزه امنیت غذایی فعالیت دارند را به عنوان ماموریت ویژه خود قرار داده است. زنجیره ای که اسم آن را زنجیره برکت قرار داریم و قرار است در دو حوزه آبی و سبز فعالیت داشته باشد.

* زنجیره سبز بر روی چه چیزی تمرکز دارد و چگونه می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند؟

در زنجیره سبز تمرکز بنیاد برکت بر محصولات کشاورزی و توسعه این محصولات با استفاده از دانش روز و محصولات دانش بنیان است که بتوانیم یک ظرفیت خوبی در حوزه این تولیدات سبز برای بحث امنیت غذایی به کشور اضافه کنیم.

شاید تنها حدود پنج درصد از ظرفیت دریاها و شهرهایی که کنار دریاها است استفاده می کنیم

موضوع دومی که دنبال می کنیم زنجیره آبی و موضوع آبزی پروری است. ظرفیت خدادادی بسیار زیادی در کشور در حوزه دریاها وجود دارد اما متاسفانه استفاده ما از این ظرفیت بسیار کم است؛ به طوری که شاید تنها حدود پنج درصد از ظرفیت دریاها و شهرهایی که کنار دریاها است استفاده می کنیم و بیش از ۹۵ درصد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

* بنیاد برکت برای افزایش بهره وری ظرفیت دریاها چه برنامه ای در دست دارد؟ قرار است چطور از این ظرفیت های مغفول مانده بهره ببریم؟

بنیاد برکت در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد دریاها و بحث آبزی پروری را مورد توجه قرار داده است. در این راستا مجموعه ای از اهداف را در نظر گرفته ایم که بر اساس آن ها ظرفیت آبزی پروری و تولید آبزیان در کشور تا پایان سال جاری حدود پنج درصد افزایش یابد.

در این راستا قرار است همکاری بسیار گسترده ای با نهاد های مختلف در کشور انجام شود و آبزی پروری بیش از پیش تسهیل شود. در حال حاضر نیز اقدامات لازم برای اجرای این موضوع شروع شده و خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. موضوعی که همانطور که رهبری بر آن تاکید داشتند نیاز حتمی کشور است.

* بر اساس بررسی هایی که انجام دادید بفرمایید در حال حاضر چقدر از ظرفیت دریاها مورد استفاده قرار می گیرد؟

بر اساس بررسی های انجام شده، در حال حاضر بیش از ۵ میلیون تن در کشور ظرفیت تولید آبزی داریم که اکنون فقط یک میلیون تن از این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین همین موضوع مشخص می کند که در حال حاضر چقدر ظرفیت خالی در زمینه آبزی پروری و اقتصاد دریاها وجود دارد، ظرفیت هایی باید برای بهره برداری از آن ها تمرکز و برنامه ریزی کنیم.

* بر اساس پیش بینی های انجام شده فکر می کنید تا پایان امسال بتوانید چند درصد به بهره وری دریاها اضافه کنید؟

برای امسال حدود ۵ درصد ظرفیت مورد بهره برداری دریاها را در حوزه آبزی پروری افزایش خواهیم داد که این اشتغالزایی خیلی خوبی دارد؛ چرا که ماموریت برکت تولیدی است که منجر به اشتغال شود است.

کد خبر: ۲۲۸٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha