۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۹
رکود، اولین و تورم، دهمین دغدغه شرکت های بزرگ جهان
۱۰ ریسک اصلی کسب و کارهای بزرگ کدامند؟

رکود، اولین و تورم، دهمین دغدغه شرکت های بزرگ جهان

در شرایطی که بحران کرونا همچنان ادامه دارد، افزایش سطح نگرانی در میان صاحبان کسب و کارها در دنیا موج می زند. آنها از رکود اقتصادی، اختلال در زنجیره عرضه و حتی ایجاد موج دیگری از همه گیری نگران هستند و این نگرانی ها را مانعی در مسیر تصمیم گیری درست می دانند.

بازار؛ گروه بین المللویروس کرونا ساختار زندگی انسانها را روی کره زمین تغییر داد. اما این تغییرات سریع، نگرانی ها و ریسک های تازه ای را هم به همراه آورده است. ریسکهایی که به دلیل عدم  آمادگی لازم در  میان مردم و کسب و کارها برای همسو شدن با این تغییرات ایجاد شده است. ریسک هایی که به دلیل افزایش سطح نا اطمینانی در مورد آینده دنیا ایجاد و باعث شد تا برنامه ریزی سخت تر از قبل شود. مجمع جهانی اقتصاد  اخیرا مطالعه ای در مورد وضعیت کسب و کارها و شرکتهای بزرگ صنعتی در این روزهای کرونایی انجام داد و بزرگترین ریسکهایی که کسب و کارها با آن روبرو هستند را معرفی کرد که در اینجا فهرستی از اصلی ترین نگرانی های صاحبان کسب و کارها را ارایه می دهیم.

اول: همه گیری کرونا و رکود اقتصادی
اولین و اصلی ترین ریسک در دنیای امروز همه گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی ایجاد شده به دنبال آن است. نگرانی از احتمال طولانی شدن رکود اقتصادی ناشی از کرونا اصلی ترین نگرانی شرکتهای بزرگ فعال در صنعت و اقتصاد دنیا است. مطالعات نشان داده است که ۶۶.۳ درصد از شرکتهای بزرگ نگران طولانی  شدن رکود ناشی از همه گیری کرونا هستند و بر این باورند که این مشکل می تواند آسیبی جدی به آنها وارد کند.

دوم: افزایش موج ورشکستگی در شرکتها
دومین ریسکی که شرکتهای بزرگ فعال در دنیا را نگران کرده است افزایش موج ورشکستگی در میان شرکتهای بزرگ صنعتی و شرکتهای متوسط است که می تواند روی روند رشد صنعتی در دنیا هم اثر منفی داشته باشد. ۵۲.۷ درصد از شرکتها نگران  ورشکستگی خود یا شرکتهایی هستند که با آنها کار می کنند.

سوم:افزایش حملات سایبری
سومین ریسکی که شرکتهای بزرگ را نگران کرده است احتمال حمله سایبری و ارایه اطلاعات نادرست است که در نتیجه نوسان در شیفت های کاری و عدم حضور تمامی افراد در شرکت در بازه زمانی مشخص ایجاد می شود. بالغ بر ۵۰ درصد از افراد مورد مطالعه در این مورد ابراز نگرانی کرده اند و بر این باورند  این معضل در دنیای امروزی نه تنها برای کسب و کارهای بزرگ بلکه برای بخشهای اجرایی کشورها هم معضلی جدی است.

چهارم:احتمال فروپاشی و شکست برخی از صنایع
چهارمین خطری که صاحبان کسب و کارهای دنیا را نگران کرده است احتمال فروپاشی اقتصادی یا شکست صنایع و بخشهای مهم اقتصادی در کشورهای خاص پیش از آغاز روند بازسازی اقتصادی است. طبق مطالعه انجام شده توسط مجمع جهانی اقتصاد ۵۰.۱ درصد از صاحبان کسب و کارها بر این باورند که این خطر بسیار جدی است و باعث نگرانی آنها شده است.  

پنجم:اختلال در زنجیره عرضه
پنجمین ریسکی که باعث نگرانی کسب و کارها و شرکتهای مورد مطالعه در دنیا شده است، اختلال در زنجیره عرضه کالاها در دنیا است که ۴۸.۴ درصد از شرکتها و کسب و کارهای متوسط در دنیا را نگران کرده است. آنها بر این باورند ادامه این وضعیت می تواند چالشهای زیادی برای  اقتصاد دنیا ایجاد کند و حتی تولید را نیز کاهش دهد.

ششم: افزایش محدودیتهای مرزی
ششمین ریسکی که در میان صاحبان کسب و کارها باعث نگرانی است، افزایش محدودیتها روی مرزهای کشورها و ممانعت از حرکت آزادانه افراد و کالاها است. ۴۲.۹ درصد از صاحبان کسب و کارهای بزرگ و متوسط اعلام کردند  این محدودیتها می تواند روی عملکرد اقتصادی آنها اثر منفی داشته باشد و حتی کیفیت زندگی انسانها را نیز کاهش دهد زیرا فرصت های پیش روی آنها برای دیدن بخشهای مختلف دنیا و استفاده از فرصتهای اقتصادی موجود در بازارهای دیگر را از بین ببرد.

هفتم:ایجاد یک پاندمی دیگر
ریسک هفتم در این فهرست هم یک ریسک غیر اقتصادی است و به تجربه اخیر دنیا  ارتباط دارد. ۳۵.۴ درصد از شرکتها اعلام کردند نگرانی از یک موج دیگر همه گیری کرونا در دنیا یا شیوع یک بیماری ویروسی و عفونی دیگر عامل نگران کننده ای برای آنها است زیرا می تواند زیرساختهای ضعیف شده کسب و کار آنها را به طور کامل ویران کند.

هشتم: فروپاشی اقتصادی کشورهای در حال توسعه
در جایگاه هشتم این فهرست، ریسکی قرار دارد که باعث نگرانی ۳۴.۶ درصد از شرکتها شده است. فروپاشی اقتصادی  یکی از کشورهای در حال توسعه یا بازارهای در حال گذار هشتمین ریسک این فهرست است. اغلب شرکتهای بزرگ برای استفاده از نیروی کار ارزان قیمت و هزینه های پایین تولید در کشورهای در حال توسعه، کارخانه های تولیدی خود را به ان کشورهای منتقل کرده اند و فروپاشی اقتصادی آنها می تواند روی توانایی تولید یا بازار مصرف محصولاتشان در این کشورها اثر منفی داشته باشد.

نهم: تضعیف موقعیت مالی کشورهای صنعتی
تضعیف موقعیت مالی اقتصادهای بزرگ دنیا و کشورهای صنعتی نگرانی مهم کسب و کارها است. مطالعات نشان داده است ۳۳.۴ درصد از صاحبان شرکتها از این ریسک به عنوان یک عامل نگرانی نام می برند و بر این باورند که به دلیل همین نگرانی نمی توانند تصمیم گیری های درستی برای توسعه کار خود انجام دهند. تصمیم گیری هایی که دوره پر تنش امروزی اهمیت زیادی دارد و می تواند روی بقای انها در اقتصاد اثر بگذارد.

دهم: افزایش تورم
آخرین ریسک این فهرست  افزایش شدید نرخ تورم در دنیا است که باعث نگرانی ۳۲.۶ درصد از مدیران ارشد در شرکتهای صنعتی دنیا شده است. افزایش تورم می تواند تقاضا برای محصولات مصرفی را در  دنیا کاهش دهد و مصرف را کم کند. در این وضعیت فاکتور دیگری که باعث افزایش چرخش پول و رشد اقتصادی می شود از بین می رود و باز هم زنگ خطر تازه ای را برای اقتصاد دنیا به صدا در می آورد.

کد خبر: ۲۲٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha