۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
ایده های هوشمندانه ای که به فناوری های ۲۰۲۰ کمک می کند
ترامپ به بازار خودرو های الکتریکی آسیب می زند

ایده های هوشمندانه ای که به فناوری های ۲۰۲۰ کمک می کند

سال ۲۰۲۰ سالی خواهد بود که فناوری با برخی از مهمترین چالش های بشر روبرو می شود و سازمان ها شروع به طراحی مجدد ارزش ها و اولویت های خود می کنند.

بازار – فاطمه محمد ی پور:  سال ۲۰۲۰ سالی خواهد بود که فناوری با برخی از مهمترین چالش های بشر روبرو می شود و سازمان ها شروع به طراحی مجدد ارزش ها و اولویت های خود می کنند. در اینجا پنج ایده هوشمندانه جهت غلبه بر چالش های پیش روی فناوری معرفی شده که مورد بررسی قرار می گیرند.

حاکمیت محیط زیست

در طی دو سال گذشته، عوامل مختلفی با هم ترکیب شده اند که اساساً ایده کار شرکتهای بزرگ را به چالش می کشند: بحران آب و هوا، جنبش MeToo و افزایش آگاهی از نابرابری درآمد. این عوامل با هم ترکیب شده اند تا اصول بنیادی سازمان های بزرگ را با توجه به ارزش هایی فراتر از وظیفه وفاداری به سهامداران، مجدداً تنظیم کنند.

گرمایش جهانی در کره‌ زمین و تأثیرات آن بر اقلیم، یکی از مسائل مهم‌ مدنظر در دنیای امروز است. درحقیقت، تغییرات اقلیمی اَبَرمشکلی است که به بستری برای تشدید بسیاری از معضلات دیگر تبدیل شده که به‌زودی، خواب را از چشمان ما خواهند ربود، از افزایش سطح دریاها و نابودی منابع طبیعی گرفته تا افزایش تعارض و فقر و نابرابری جنسیتی.

طرح فوریت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، دفع کربن از اتمسفر و بازنگری زیست‌محیطی در شیوه‌های کسب‌وکار راه حل هایی است که جهت مقابله با چالش تغییرات اقلیمی ناشی از توسعه فناوری مطرح شده است. سال ۲۰۲۰ باید سالی باشد که فناوری های بزرگ حاکمیت را به محیط زیست بدهند و راهکارهایی برای تاثیر کمتر فناوری بر محیط زیست اتخاذ کنند.

اهمیت دادن به کارمندان توسط شرکت های فناوری

 در آگوست سال گذشته، مدیرعاملان بزرگترین شرکتهای آمریکا بیانیه ای را با یک مأموریت جدید منتشر کردند که بر اساس آن مشتریان و کارمندان و رضایت آنها مهمتر از سهامداران است. سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش فعالیت کارمندان شرکت های بزرگ فناوری و عدم فعالیت هیئت مدیره بودیم. اگر این روند در سال ۲۰۲۰ ادامه یابد، قطعا تبعات اخلاقی و مادی عدم توجه به رفاه کارمندان چالش بزرگی برای شرکت های بزرگ فناوری خواهد بود.

 در سال ۲۰۲۰ شرکت های  B corp - شرکت هایی  که تأثیر تصمیمات خود بر کارگران ، مشتریان ، تأمین کنندگان ، جامعه و محیط زیست خود را در نظر می گیرند -  به رشد خود ادامه می دهند و این نشان می دهند که داشتن هدف در محیط کاری و توجه به کارمندان و مشتریان می تواند به رشد اقتصادی کمک کند ، مشارکت کارکنان را افزایش دهد و سازمانها را برای سرمایه گذاران جذاب کند.

امسال سرمایه گذاران تحت فشار قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که آنها از سبد خرید خود استفاده می کنند، کارفرمایان رفاه کارمندان را به عنوان یک سرمایه گذاری به جای هزینه در نظر می گیرند، مصرف کنندگان از مارک هایی استفاده می کنند که به محیط زیست و شیوه های اخلاقی در بازار اهمیت می دهند.

شرکت ها باید بر سود متمرکز شوند نه رشد

در نوامبر سال ۲۰۱۹ «دارا خسروشاهی» مدیرعامل شرکت اوبر سه مرتبه دست به تعدیل نیروی کار زد اما این استراتژی تاکنون به اوبر کمک نکرده است.  باید گفت خسروشاهی و هیئت مدیره اوبر با یک چالش مهمی روبرو هستند و آن گسترش تهاجمی اوبر به چندین بازار است، چالشی که اکثر شرکت های بزرگ فناوری با آن مواجه اند. شرکت های بزرگ فناوری به جای تمرکز بر رشد و گسترش باید به سود تمرکز کنند و از هزینه در بخش هایی که سودآوری ندارد بپرهیزند.

گسترش وسایل نقلیه الکتریکی

جهت مقابله با آلودگی زیست محیطی محققان درصدد تولید خودرهای الکتریکی هستند که امروزه کمپانی‌هایی مانند: جگوار، تسلا  پیشتازِ ساخت و توسعه این نوع خودروها هستند. از جدیدترین مدلهای تسلا و آئودی گرفته تا گزینه های تازه تولید شده مانند  تسلا مدل S. در آینده ای نه چندان دور، خودروهای التکریکی در بین مردم و سازندگان اتومبیل محبوبیت بیشتری خواهد داشت.

پیش بینی می شود در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ در اروپا، فروش وسایل نقلیه الکتریکی  - به لطف  یارانه دولت در کشورهایی مانند آلمان ۳۵ درصد افزایش یابد. در چین - که بزرگترین کارخانه های تولید خودرو الکتریکی را در خود جای داده است - در سال ۲۰۲۰ شاهد استفاده روز افزون از این نوع وسایل نقلیه خواهیم بود.

با این وجود چالش ها همچنان وجود دارد: بسیاری از مصرف کنندگان هنوز نگران کمبود زیرساخت شارژ هستند  و انتخاب مجدد رئیس جمهور ترامپ در ماه نوامبر احتمالاً به فروش وسایل نقلیه الکتریکی آسیب می رساند.

در هم تنیده شدن فناوری و ژئوپلتیک

دیجیتالی شدن اقتصادها این امکان را به کارفرمایان می دهد شخصی را در ایسلند برای انجام محاسبات خود استخدام کنند، تجارت خود را از طریق یک هویت اسپانیایی اداره کنند، از کارهای دفتری خود در هند بازدید کنند و از محصولات خود در کارخانه چینی که هرگز از آن بازدید نکرده اند، حمایت کنند. گفته می شود جهان در حال صاف شدن است همانطور که توماس فریدمن ۱۵ سال پیش کتابی در این ارتباط نوشته بود. اما تنش در روابط ایالات متحده امریکا و چین ، ظهور پوپولیسم در اروپا ، ایالات متحده منزوی شده ، ملی گرای هند و روسیه می تواند به شکسته شدن اینترنت یا  splinternet منجر شود.

کارشناسان معتقدند که پنج نسخه ممکن از اینترنت در آینده ای نزدیک وجود خواهد شد: نسخه سیلیکون والی با جریان آزاد داده، نسخه بروکسل که آزادی را ستایش می کند اما به شدت تنظیم شده و از مصرف کننده حمایت می کند، «اینترنت تجاری» DC که از بازار آزاد حمایت می کند، نسخه پدری در پکن و یک «مدل اسپویلر» در مسکو. با تحریم فناوری هواوی توسط ایالات متحده امریکا و ممنوعیت استفاده از نرم افزار Tik Tok  در ادارات دولتی، افزایش درخواست دولت ها مبنی بر اینکه اطلاعات کاربر باید در سرورهای محلی ذخیره شود و جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا ، فناوری و ژئوپلیتیک به طور فزاینده ای در سال ۲۰۲۰ در هم تنیده می شود.

مهندسی زیستی

در طی بیست سال گذشته جهان شاهد توسعه مداوم در زمینه فن آوری اطلاعات - از رابط  کاربر گرافیکی، دیسک فلاپی ، عصر کامپیوتر و اینترنت  و موبایل  تا پیشرفتهای جدید در هوش مصنوعی – بوده است. در طول دهه آینده ما شاهد پیشرفت مشابهی در زیست شناسی خواهیم بود و آنچه در طول دهه آینده در زیست شناسی رخ می دهد - از طریق تبدیل شدن به یک حوزه محاسباتی - دنیای ما را تغییر شکل خواهد داد.

باید گفت سیستم زیستی که میلیاردها سال طول کشیده تا متحول شود بسیار پیچیده است  اما پیشرفت هایی مانند کریسپر ، ژنومیک و استفاده از داده های کامپیوتری برای تشخیص سرطان ها محققان را قادر می سازد مهندسی را به حوزه زیست شناسی آورند. یکی از مزایای استفاده از روش مهندسی  در زیست شناسی این است که رشته هایی مانند مواد، شیمی، الکتریک، مکانیک و آمار رویکردهای جدیدی را جهت توسعه و پیشرفت بشری ایجاد می کنند.

در سال ۲۰۲۰ ، مهندسی زیستی روش تولید مواد غذایی و فرآیندهای تولید را با استفاده از فرآیندهای خود طبیعت تغییر خواهد داد، برای حل مشکلات جهانی مانند ضایعات مواد غذایی، ماهیگیری بیش از حد و عوارض جانبی سمی کشاورزی صنعتی راه حل ارائه خواهد داد. فراتر از این، می توان از مهندسی زیستی برای ایجاد مصالح جدید و حتی ساختمانهای بزرگ استفاده کرد. در نهایت باید گفت مهندسی زیستی در دهه ۲۰۲۰ رشته ای شکوفا خواهد بود.

کد خبر: ۲٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha