۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
اروپا سوار بر تحکم  در بازار خودرو خلاف اتوبان بازار آزاد می راند
چراغ قرمز غرب در چهارراه موتورهای بنزینی و الکتریکی

اروپا سوار بر تحکم  در بازار خودرو خلاف اتوبان بازار آزاد می راند

 اروپا با قوانین تبعیض آمیز در صنعت خودرو میدان را برای خودروهای الکتریکی گران باز کرده است و اکنون بر خلاف جریان بازار آزاد به مردم اروپا خرید این خودرو ها را اجبار می کند.

بازار؛ گروه خودرو: اروپا اکنون در سر چهار راهی است که چراغ قرمز را برای خودروهای احتراقی روشن کرده و چراغ سبز جنانح های سبز را برای خودرو های الکتریکی روشن کرده است بی آن که توجهی به عواقب سنگین این تغییر مسیر در صنعت خودرو سازی را بپذیرد. اکنون سهم ناچیز این نوع خودروها در بازار خودرو جهان این نگرانی را به وجود آورده که آیا اساسا گذر از خودرو های احتراقی به خودروهای الکتریکی با وجود موانع و غیر اقتصادی بودن آن در حال حاضر اساسا شدنی است و آیا قانون ممنوعیت تولید خودرو های احتراقی تا ۲۰۳۵ محقق می شود؟

در فوریه گذشته، پارلمان اتحادیه اروپا تصمیم گرفت فروش خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، یعنی خودروهایی که از بنزین یا گازوئیل استفاده می کنند، از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند. به منظور آماده سازی برای آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰. این قطعنامه با رای ۳۴۰ عضو پارلمان اروپا از مجموع ۶۴۰ عضو تصویب شد.

نماینده آلمانی پارلمان اروپا با این تصمیم مخالفت کرد و در اظهاری نظر از دیدگاه خودروسازان اروپایی حمایت کرد و گفت: "ممنوعیت خودروهای موتور احتراق داخلی تاثیر کوچک و محدودی بر تغییرات آب و هوایی دارد و به شدت به صنعت خودرو در منطقه ما آسیب می رساند"

شایان ذکر است که پارلمان اروپا در همان زمان طرحی را برای "بازنگری در انرژی بازار اروپا" تصویب کرد که خواستار ممنوعیت نفت روسیه و تشویق استقلال انرژی اروپا، بدون اشاره به نقش انرژی هسته‌ای است.

گزارش تجاری اروپایی گزارش داد: این تصمیمات نشان دهنده چنگ آهنین جنبش های سبز بر سیاست های تصمیم گیری اروپا است و افزود که آنها همچنین نشان دهنده "دستور کار جنبش های سبز برای کاهش رشد اقتصادی در منطقه" هستند. اگر اولویت کاهش انتشار دی اکسید کربن باشد، نمی توان به دور انرژی هسته ای چرخید.

تصمیم عجولانه پارلمان اروپا برای ممنوعیت فروش خودروی «موتور احتراق داخلی» با توجه به اثرات منفی انرژی جنگ اوکراین، عوارض انتقال انرژی در کشورهای اروپایی را افزایش خواهد داد

با این حال، به رغم فشارهای جنبش سبز، فرانسه به دلیل جنگ اوکراین، ابتکار عمل را به دست گرفت تا استفاده خود از انرژی هسته ای را برای تولید برق و حتی صادرات آن را به کشورهای اروپایی همسایه تشدید کند.

تصمیم عجولانه پارلمان اروپا برای ممنوعیت فروش خودروی «موتور احتراق داخلی» با توجه به اثرات منفی انرژی جنگ اوکراین، عوارض انتقال انرژی در کشورهای اروپایی را افزایش خواهد داد.

آمارها نشان می دهد که خودروهای الکتریکی در حال حاضر بیش از ۱۹ درصد از کل خودروهای اروپا و ۵ درصد در ایالات متحده را تشکیل نمی دهند

آمارها نشان می دهد که خودروهای الکتریکی در حال حاضر بیش از ۱۹ درصد از کل خودروهای اروپا و ۵ درصد در ایالات متحده را تشکیل نمی دهند. اینکه آیا می توان این شکاف بزرگ را در چند سال آینده برطرف کرد یا نه، جای تردید است به ویژه آنکه خودروهای الکتریکی به لیتیوم به عنوان مواد اولیه باتری نیاز دارند و معلوم نیست انتقال از انرژی با سوخت هیدرو کربنی به این سرعت محقق شود.

در سال های آینده، صنعت خودروسازی اروپا خود را در رقابت شدیدی بین این دو خودرو خواهد یافت که با احتراق داخلی ادامه دهند یا خودروهای "الکتریکی" بخرند به ویژه آنکه مالکان خودروهای برقی از گرانی برق نسبت به بنزین شکایت دارند.

افزایش شکایات از قیمت برق نسبت به بنزین موجی از انتقادات را به خودروهای برقی برانگیخته است و از این رو بسیاری از احزاب در کشورهای صنعتی شعارهایی مبنی بر این که «به مصرف کننده حق انتخاب بدهید تا در مورد خودرویی که می خواهد سوار شود؛ تصمیم بگیرد. بگذارید بازارخودرو بر اساس عوامل عرضه و تقاضا توسعه یابد.»

«بیزینس ریپورت» گزارش خود درباره تصمیم اروپا و نقش جنبش سبز را با این تیتر به پایان رسانده است: «اروپا با این گونه دوستان نیازی به دشمن ندارد.»

بازار خودروی اروپا با کنار گذاشتن بی طرفی فنی، راسا برای انتخاب خودروهای شهروندان مسیر تعیین کرده است. آنها به خریداران بر خلاف ادعاهایشان نوع خودروی آینده را با عدم پایبندی به تجارت آزاد تحمیل کرده اند و این تحمیل چه در خود گروه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه در سایر نقاط جهان اثر گذار است.

کد خبر: ۲۱۱٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha