۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
چشم انتظاری اهالی رنج بسیار و دسترنج دشوار؛ گندمکاران همچنان امیدوار به اصلاح قیمت باشند؟
بازار گزارش می دهد؛

چشم انتظاری اهالی رنج بسیار و دسترنج دشوار؛ گندمکاران همچنان امیدوار به اصلاح قیمت باشند؟

مشهد- در حالی که هنوز برخی از گندم کاران امید دارند تا دولت نرخ جدیدی برای خرید تضمینی اعلام کند اما بسیاری از آن ها محصول خود را به سیلو های دولتی بخشیده اند و چشم انتظار پرداخت مطالبات خود هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پرونده قیمت جدید خرید تضمینی گندم همچنان باز است. دولت نرخ را عادلانه می داند. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا در کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی برگزار شد. همچنان اعضای بخش دولتی این شورا بر مبلغ ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تاکید دارند و از طرف دیگر رئیس بنیاد ملی گندم کاران مدعی است که اگر جلسه شورا برای تعیین تکلیف قیمت گندم برگزار نشود بنیاد ملی گندم کاران به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد!

بهمن سال گذشته بود که با افزایش قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان بنیاد ملی گندم کاران درخواست تجدید قیمت گندم پیش از سال زراعی جدید را کرد. این موضوع پس‌ازآنکه در شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی پیگیری نشد بنیاد موضوع را از طریق مجلس و دولت دنبال کرد. در نهایت پس از انتقاد نمایندگان خانه ملت دولت ناچار به رسیدگی موضوع شد.

تحلیل شرایط بازار و قیمت محصولات و خدمات برآورد نرخ تمام‌شده این محصول را ۱۷ هزار تومان تعیین کرد اما این عدد موردپذیرش واقع نشد و در نهایت مبلغ ۱۵ هزار تومان ابلاغ شد؛ رقمی که هنوز نارضایتی بسیاری از گندم کاران را به همراه دارد.

وضعیت نابسامان گندم

به گزارش خبرنگار بازار؛ خراسان رضوی در طی چند سال گذشته با مصیبتی به نام خشکسالی و کاهش بارش ها همراه بوده و لذا این موضوع در طی چند سال گذشته خسارات بسیاری به حوزه کشاورزی وارد کرده و به قول معروف نان گندم کاران را آجر کرده است.

بسیاری از کشاورزان که امسال امید داشتند تا با بهتر شدن شرایط و افزایش محصول سود بیشتری را برای جبران حداقلی خسارت‌های سال گذشته کسب کنند اما حالا با نرخ تضمینی امید هایشان نقش بر آب‌شده است.

حسین کاخکی یکی از کشاورزان منطقه تربت حیدیریه در این رابطه به بازار می‌گوید: اگرچه فروش گندم زیر قیمت کیلویی ۲۰ هزار تومان به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد اما کشاورزان به کیلویی ۱۷ هزار تومان هم راضی بودند که محصول خود را به دولت بفروشند.

مزارع پر رنج با دسترنج اندک| چشم گندم کاران به دست دولت است

این کشاورز می‌افزاید: دولت در حالی حاضر نمی‌شود دو هزار تومان به نرخ خرید تضمینی اضافه کند که از آن طرف هر ثانیه بر قیمت خدمات ارایه شده افزوده می‌شود و گرانی در جامعه بیداد کرده است.

وی با اشاره به خشکسالی و عدم پاسخگویی‌های صندوق بیمه کشاورزی مبنی بر خسارت‌های وارده در تابستان و هم‌چنین زمستان سال گذشته اذعان می‌کند: گندم‌کار حاصل دسترنج یک ساله خود را در حالی به دولت و به این قیمت می‌فروشد که حتی دولتمردان هم می‌دانند با این روند صعودی قیمت‌ها هیچ‌چیزی دست تولید کننده را نمی‌گیرد.

این کشاورز بابیان اینکه باوجود تحویل محصول به سیلو اما هنوز پولی دست کشاورزان را نگرفته است می افزاید: بسیاری از روستائیان تصمیم گرفتند تا مزارع خود را به باغ تبدیل کنند چون یک کیلو گندم ۱۵ هزار تومان مشتری دارد اما اگر درخت پسته بکارند به ازای یک کیلو پسته می توانند ۳۰۰ هزار تومان درآمد کسب کنند.

کاخکی اذعان می‌کند: در طی سه سال گذشته به دلیل خشکسالی تمامی اراضی دیم گندم کشاورزان از بین رفت و گندم آبی هم به دلیل کمبود آب با محدودیت کشت روبرو شده است ولی با این اوصاف به‌جای اینکه دولت کمک حال کشاورز باشد قیمت گندم را پائین نگاه داشته است.

وی بابیان اینکه حداقل قیمت ۲۰ هزار تومان باید تعیین می‌شد می‌افزاید: هیچ یک از کشاورزان منطقه از این قیمت رضایت نداشته و به دلیل انباشت بدهی‌ها و با اکراه مجبور شدند که گندم خود را به دولت بفروشند.

روند کاهشی تولید

بر اساس اعلام فائو کشورهایی که میانگین بارندگی در آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلی‌متر باشد مخاطرات کشاورزی در آن کشور افزایش پیدا می‌کند که این آمار در ایران ۲۰۲ میلی‌متر است لذا خود باید بخوانید حدیث مفصل از این مجمل!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: در سال زراعی ۱۳۹۸ مقدار خرید تضمینی گندم به میزان ۵۰۲ هزار تن بود اما همین رقم در سال زراعی سال بعد یعنی سال ۱۳۹۹ به ۴۵۶ هزار تن کاهش یافت و متأسفانه در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۷ هزار تن و به پائین ترین حد خود رسید

به گزارش خبرنگار بازار؛ سال ۱۴۰۰ به دلیل کاهش بارندگی و خشک‌سالی حادث‌شده سال پررونقی برای کشاورزان خراسانی نبود به‌گونه‌ای که در تمامی محصولات ازجمله زراعت و کاشت گندم گرفته تا محصولات باغی شاهد کاهش محصول و سطح زیر کشت بودیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه خشک‌سالی‌های حادث‌شده در این استان در طی ۳ سال گذشته روند کاهشی در تولید و هم‌چنین خرید تضمینی گندم تحمیل کرد به بازار گفت: این موضوع موجب شد تا در طی سه سال گذشته خرید تضمینی گندم با روند کاهشی همراه باشد.

مزارع پر رنج با دسترنج اندک| چشم گندم کاران به دست دولت است

غلامحسین ساربان با اشاره به این موضوع که در سال زراعی ۱۳۹۸ مقدار خرید تضمینی گندم به میزان ۵۰۲ هزار تن بود ادامه داد: این در حالی است که همین رقم در سال زراعی سال بعد یعنی سال ۱۳۹۹ به ۴۵۶ هزار تن کاهش یافت.

وی بیان کرد: متأسفانه این رقم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۷ هزار تن و به پائین ترین حد خود کاهش داشت.

ایم کارشناس کشاورزی بابیان اینکه کاهش بارندگی‌ها و کمبود آب موجب تغییر کشت و هم‌چنین سوق دادن کشاورزان به تولیدات باغی شده است ادامه داد: تولیدات به سمت محصولاتی با مقیاس نسبی همچون پسته و زعفران سوق پیداکرده است و بخشی از آب‌های ذخیره‌شده برای کشت باغات، میوه‌جات سردسیری و گیاهان دارویی مورداستفاده قرارگرفته است.

نابودی مزارع

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان کرد: متأسفانه سال زراعی ۱۴۰۰ به دلیل کاهش سطح زیر کشت گندم و جو و هم‌چنین خشک‌سالی سایه انداخته بر دیم‌زارهای استان لذا میزان بسیار کمی گندم برداشت شد و به‌تبع آن کاه و کلش کمی‌تری نیز به دست دامداران رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: خشک‌سالی در سال ۱۴۰۰ موجب شد تا تولید گندم آبی در خراسان رضوی بیش از ۵۵ درصد کاهش یابد

ساربان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ خراسان رضوی با کاهش تولید ۶۴۸ هزار تن غله مواجه شد به بازار گفت: معادل همین میزان کاهش تولید کاه را داشتیم که خود تبعات و مشکلات فراوانی را در بخش دام رقم زد.

وی بابیان اینکه از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار کشتزار دیم گندم و جو تنها از ۲۸ هزار هکتار، محصول برداشت شد بیان کرد: خشک‌سالی در سال ۱۴۰۰ موجب شد تا تولید گندم آبی در خراسان رضوی بیش از ۵۵ درصد کاهش یابد.

وی بابیان اینکه کشاورزان در آن سال ۱۲۶ هزار هکتار از کشتزارهای استان را به زیر کشت گندم آبی و حدود ۱۴۲ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم بردند افزود: اما به دلیل خشک‌سالی ۸۰ درصد گندم دیم از میان رفت و میزان تولید گندم آبی نیز نسبت به میزان پیش‌بینی‌شده ۵۵ درصد کاهش داشت.

مزارع پر رنج با دسترنج اندک| چشم گندم کاران به دست دولت است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه در مجموع سال ۱۴۰۰ تولید گندم در این استان حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن کاهش داشت اذعان کرد: کاهش برداشت موجب شد تا دولت تنها ۱۰۰ هزار و ۷۳۰ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان را به صورت تضمینی خریداری کند که حکایت از ۷۷ درصد کاهش نسبت به سال زراعی گذشته خود داشت.

خسارات ادامه‌دار به گندم کاران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم چنین با اشاره به این موضوع که در سال زراعی ۱۴۰۱ کشت ۱۲۸ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم آبی و ۱۲۰ هزار گندم دیم به خراسان رضوی ابلاغ شد افزود: خوشبختانه با توجه به افزایش ۴۶ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم، کشت این محصول با استقبال فراوان کشاورزان روبه‌رو شد.

ساربان سطح زیر کشت گندم آبی در خراسان رضوی را ۱۲۷ هزار و ۶۸۵ هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم را ۷۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اگرچه پیش‌بینی‌های انجام‌شده بر پایه تولید ۵۷۰ هزار تن گندم بود اما شرایط اقلیمی و آسیب‌های وارده منجر شد تا این رقم به ۳۳۰ هزار تن کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: در آبان ماه سال گذشته خوشبختانه بارندگی‌ها بهتر بود و لذا کشت‌ها به موقع انجام شد اما در دی‌ماه سال قبل سرمای شدید که از سمت روسیه و قزاقستان وارد ایران و به خصوص نواحی شرقی کشور شد، خسارات شدیدی به بخش کشاورزی به‌ویژه محصولاتی مثل گندم وجو وارد کرد.

وی با اشاره به این موضوع که بارندگی‌ها در استان از شرایط مطلوبی برخوردار نیست اذعان کرد: متاسفانه خراسان رضوی بعد از سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت خشکسالی را دارد.

ساربان بابیان اینکه شرایط جوی تاثیرات نامطلوبی بر روی محصولات تولیدی این استان داشته است افزود: در اواخر فروردین ماه امسال ما شاهد افزایش بیش از حد دما بودیم و لذا از آنجا که در گرمای شدید رابطه گیاه گندم با دانه قطع می‌شود و گیاه تحت تاثیر تنش گرمایی آسیب خواهد دید لذا این موضوع باز هم کاهش عملکرد را در برداشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تا قبل این گرمای حادث‌شده در استان در سال جاری تولید ۵۷۰ هزار تن گندم و ۴۱۷ هزار تن خرید گندم در خراسان رضوی پیش‌بینی‌شده بود اما هماهنگی‌های انجام‌شده با دفتر گندم تهران خرید ۳۳۰ هزار تن گندم از خراسان رضوی پیش‌بینی شد.

۷۵ درصد مطالبات گندم کاران پرداخت شد؛ مابقی در اسرع وقت

از فراز و نشیب‌هایی که گندم کاران در طی سال های گذشته که بگذریم به‌روز ترین مشکل آن‌ها و در حال حاضر دریافت وجه محصول فروخته‌شده _ بخشی از جامعه کشاورزان_ به دولت است.

در همین رابطه یکی از گندم کاران مشهدی از طریق پست الکترونیکی برای بازار نوشته است: «حاصل زحمت گندم کاران و سود آن به دلیل ارزان بودن قیمت و اجبار در نرخ تضمینی نصیب دولت می‌شود و در پایان اگر مبلغی برای کشاورز بماند باید هزینه کمباین و کامیون دار کرد و لذا نتیجه آن وضع معاش فلاکت‌بار فعلی زندگی گندمکاران است!»

مزارع پر رنج با دسترنج اندک| چشم گندم کاران به دست دولت است

این کشاورز نوشته است:« به‌رغم گردش مالی یک‌میلیاردی در پایین سال و در حساب‌های بانکی اما عموما پول محصول صرف پرداخت مخارج می‌گردد و سود قابل توجهی برای کشاورز باقی نمی‌ماند»

به گزارش خبرنگار بازار؛ طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۵۰ هزار ریال اعلام‌شده که این قیمت پایه بر مبنای یک درصد افت مفید و ۴ درصد افت غیر مفید محاسبه خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی بابیان اینکه حداکثر افت مفید مجاز در محصولات خریداری‌شده ۱۲ درصد، حداکثر افت غیر مفید مجاز ۵ درصد و حداکثر رطوبت برای محصولات خریداری‌شده ۱۰ درصد پیش‌بینی‌شده است اظهار می‌کند: در سال جاری ۸ سیلوی دولتی، ۱۵ سیلوی بخش خصوصی و کارخانه آزادسازی به عنوان کمیسیون خرید و بیش از ۳۰ انبار تعاون روستایی به عنوان مباشر جهت امر خرید تضمینی تمهید شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی: تاکنون با واریز بیش از ۱۸ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال به‌حساب کشاورزان بالغ‌بر ۷۵ درصد مطالبات گندم کاران خراسان رضوی پرداخت‌شده و از آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی بیش از ۲۱۴ هزار و ۳۹۷ تن گندم مازاد بر نیاز گندم کاران خریداری و ذخیره‌سازی شده است

وحید فریدونی بیان کرد: تمام مراکز ذخیره‌سازی، امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی، باسکول‌ها و همچنین تجهیزات کنترل کیفیت در مراکز خرید طی ماه‌های گذشته بازدید، به‌روزرسانی و آماده بهره‌برداری در فصل خرید شده است.

وی بابیان اینکه تاکنون با واریز بیش از ۱۸ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال به‌حساب کشاورزان بالغ‌بر ۷۵ درصد مطالبات گندم کاران استان پرداخت‌شده است ادامه داد: از آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی بیش از ۲۱۴ هزار و ۳۹۷ تن گندم مازاد بر نیاز گندم کاران استان خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

وی بابیان اینکه خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته بیش از ۴۴ درصد افزایش داشته است، افزود: این میزان گندم تاکنون از ۱۱ هزار و ۴۱۵ کشاورز استان خریداری و در قالب ۲۷ هزار ۲۸۶ محموله تحویل مراکز خرید تضمینی استان شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی اضافه کرد: ارزش گندم‌های خریداری‌شده ۲۴ هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال است که تاکنون بیش از ۱۸ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال آن یعنی بالغ‌بر ۷۵ درصد مبلغ گندم‌های خریداری‌شده به‌حساب گندمزاران واریزشده است.

فریدونی بیان کرد: در حال حاضر هشت سیلوی دولتی، چهار سیلوی بخش خصوصی، هفت کارخانه آرد و ۲۳ انبار تعاون روستایی مشغول خدمات‌رسانی به گندم کاران خراسان رضوی هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: در استان شهرستان‌های تربت جام با ۳۵ هزار و ۵۴۲ تن، مشهد با ۳۱ هزار ۶۹۵ تن و تایباد با ۲۸ هزار ۱۱۲ تن در امر خرید تضمینی گندم استان پیشتازند.

فریدونی اظهار کرد: تاکنون وجوه گندم کشاورزانی که مشخصات ایشان تا تاریخ ۳۱ خردادماه تحویل بانک عامل پرداخت‌کننده شده به‌حساب ایشان واریزشده است.

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده الباقی مطالبات گندمزاران استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌حساب ایشان واریز خواهد شد و عملیات خرید تضمینی گندم تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۲۸٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha