تقویت اثرگذاری بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها را دنبال می‌کنیم
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تقویت اثرگذاری بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها را دنبال می‌کنیم

رئیس اتاق ایران با تاکید بر جایگاه تشکل‌ها در اقتصاد، اتاق ایران را تشکل تشکل‌ها معرفی کرد که اصلی‌ترین ماموریتش، افزایش سطح اثرگذاری بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌هاست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم پیگیری دو موضوع ارتقای بهره‌وری و پیدا کردن راهکارهایی برای مقابله با ناترازی در مصرف انرژی از سوی این اتحادیه، نقش و جایگاه تشکل‌ها در اقتصاد کشور را مهم و اثرگذار توصیف کرد.

سلاح‌ورزی، در نشست با اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی که با حضور دگر اعضای هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد، از تدوین برنامه کوتاه‌مدت، برنامه بلندمدت و تقسیم کار ملی در راستای بهبود شرایط اقتصادی صحبت کرد.

به باور او امروز مأموریت اصلی اتاق اثرگذاری پررنگ‌تر بخش خصوصی در اقتصاد است و شاخص اصلی متمایزکننده اتاق این است که به عنوان تشکل تشکل‌ها شناخته می‌شود. بنابراین اگر اتاق بتواند تشکل‌های خود را به بازی بگیرد بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت.

سلاح‌ورزی درباره جایگاه کمیسیون‌های تخصصی اتاق نیز به ارتباط تنگاتنگ حوزه فعالیت آنها با محیط کسب‌وکار کشور اشاره و تصریح کرد: اعضای کمیسیون‌ها را تشکل‌های تخصصی همان حوزه تشکیل می‌دهند پس اگر بتوانیم موضوعات کسب‌وکار را به تشکل‌ها انتقال دهیم، قادر خواهیم بود، تخصصی‌تر عمل کنیم.

به گفته رئیس اتاق ایران، وجه تشکلی افراد باید در این دوره پررنگ‌تر شود. این نیازمند تعریف یک سازوکار مؤثر است که به دنبال اصلاح و بازنگری آیین‌نامه مربوطه حاصل می‌شود.

سلاح‌ورزی معتقد است بخشی از منابع اتاق در مسیر خود خرج نشده و این روند باید اصلاح شود. بنابراین تلاش خواهیم کرد تا این منابع را مدیریت شده، خرج کنیم. در همین مسیر در قالب این تقسیم کار ملی حرکت کرده که البته فقط نگاه ملی نخواهیم داشت و رویکرد بین‌المللی را هم پیگیری می‌کنیم. بدین‌ترتیب ارزیابی تشکل‌ها با توجه به سطح عملیاتی شدن ماموریت‌هایی که برای آنها تعریف شده است، انجام می‌شود.

رئیس اتاق ایران بر لزوم استفاده تشکل‌ها از ظرفیت بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو، شورای مقررات‌زدایی و غیره تاکید کرد.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با بیان این که تشکل‌ها اتاق فکر هستند و می‌توانند انسجام لازم را بین بخش خصوصی شکل دهند، درباره میزان اثرگذاری صادرات فرآورده‌های نفتی در اقتصاد که در واقع، صادرات تولیدات پایین‌دست هستند و ارزش‌افزوده بیشتر ایجاد کرده و خلق ثروت می‌کنند، صحبت کرد.

او ادامه داد: اتحادیه به نقشه راهی نیاز دارد که متناسب با برنامه‌های بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه تدوین شود. در این راستا باید مشخص کرد که میزان اثرگذاری هر اتحادیه یا تشکل در اشتغال‌زایی و تولید ناخالص ملی به چه میزان تعریف شده است. اگر این معلوم شود، اتاق می‌داند که چه طور به تشکل‌ها کمک کند.

باقری ادامه داد: هیات رئیسه اتاق ایران، روند فعالیت خود را با برنامه هفتم و بازنگری در شیوه‌نامه کمیسیون‌ها شروع کرده است. بنابراین تشکل‌ها در این دو فرآیند می‌توانند حضور داشته باشند و اثرگذار عمل کنند.

در ادامه محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران با تاکید بر تلاش برای ایجاد فضایی به منظور امکان حضور پررنگ‌تر تشکل‌ها، گفت: هیات رئیسه اتاق ایران فضا را در اختیار تشکل‌ها قرار می‌دهد و این توان و هنر تشکل‌هاست تا از ظرفیت موجود بهره ببرند.

او تصریح کرد: هیات رئیسه اتاق ایران به تشکل‌ها باور دارد و در همین راستا برنامه‌ریزی می‌کند.

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران نگاه به بیرون را لازمه امروز اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: اتاق دهم، اتاقی شفاف، برنامه‌محور و نتیجه‌محور خواهد بود و برای داشتن کارنامه مثبت با همراهی اعضا باید روی نتایج متمرکز و در این مسیر هم‌نورد باشیم تا با هم فرازها و فرودها را پشت سر بگذاریم.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: باید هم‌نورد باشیم و از فرودهای پیش رو درس بگیریم و فراموش نکنیم که یکی از محورهای اصلی فعالیت اتاق دهم، توجه به رشد صادرات است چراکه برای بهبود شرایط حاکم، راهی جز توسعه صادرات نداریم و بدون بازار، تولید هم بی‌معنی است.

در ادامه این نشست، اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز به برخی از دغدغه‌ها و چالش‌های خود در مسیر تولید انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی اشاره کردند. بر این اساس درباره کمبود خوراک، بی‌توجهی به صنایع پایین‌دست، وجود موانع در برابر صادرات برخی از فرآورده‌های تولید شده، قدیمی بودن تکنولوژی در تولید برخی از فرآورده‌ها و غیره صحبت شد.

اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، رأی بالا به هیات رئیسه اتاق ایران در روز انتخابات را مورد توجه قرار دادند و آن را بیانگر اعتماد اعضای هیات نمایندگان به منتخبان دانستند. به باور آنها در مقابل این اعتماد، هیات رئیسه اتاق ایران نیز باید از منافع بخش خصوصی سالم، دفاع کند و این رأی بالا به هیات رئیسه برگرفته از همین رویکرد است. اعضای هیات نمایندگان بر این باورند که این گروه توان مطالبه‌گری دارد.

کد خبر: ۲۲۸٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha