۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
تولید برق کشور فراتر از مصارف منطقی است
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

تولید برق کشور فراتر از مصارف منطقی است

محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: عدم اعمال محدودیت برای تأمین برق بخش خانگی به معنای مصرف بی‌حساب‌وکتاب مشترکان این بخش نیست.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، پرویز محمدنژاد، اظهار کرد: خوشبختانه اجرای برنامه‌های گذر از دوره اوج بار مصرف برق و از جمله طرح‌های پاداش صرفه‌جویی در بخش خانگی در دو سال اخیر به خوبی اجرا شد و دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

نماینده لنگرود افزود: سال گذشته ناترازی برق حدود ۱۴ هزار مگاوات بود و امسال به ۱۲ هزار مگاوات رسیده است. در عین حال مصرف برق به طور سالانه رو به افزایش است و این وضعیت زنگ خطر را به صدا درآورده است.

وی با اشاره به اینکه با وضعیت موجود ناترازی برق کماکان گریبانگیر صنعت برق خواهد بود، تأکید کرد: چاره‌ای جز حرکت در راستای برنامه‌های مدیریت مصرف نداریم.

محمدنژاد گفت: برای مدیریت ناترازی سال گذشته ۱۰۰ برنامه به اجرا درآمد. امسال نیز ۱۴۰ برنامه عملیاتی تدوین و اجرایی شده است و آنچه که من دیده‌ام یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌توان برای عبور از ناترازی برق اجرا کرد.

وی یادآور شد: در دوره‌های گذشته محدودیت تأمین برق بر روی فیدرهایی اعمال می‌شد که متعلق به همه مصارف اعم از صنعتی، خانگی، کشاورزی و تجاری بود، بنابراین قطع و وصل برق خسارت‌های جدی را به همراه داشت و نارضایتی‌های زیادی را به وجود آورده بود.

عضو کمیسیون انرژی، مزیت اجرای کنونی برنامه‌های مدیریت مصرف برق را تقسیم‌بندی و مشخص بودن وضعیت هر بخش عنوان کرد و افزود: مثلاً صنعت در هفته یک روز یعنی ۱۱ صبح تا ۱۱ شب محدودیت دارد، بخش کشاورزی در ساعات اوج بار مصرف که آبیاری در آن به دلیل تبخیر بالا غیراصولی است و بخش خانگی در اولویت تأمین برق است.

وی با اشاره به این که عدم اعمال محدودیت تأمین برق بخش خانگی به معنای مصرف بی‌حساب‌وکتاب مشترکان این بخش به ویژه در دوره اوج بار مصرف برق کشور نیست، افزود: در این بخش نیز برنامه‌های مدیریت مصرف باید با دقت توسط مشترکان اجرایی شود و در این رابطه رعایت الگوی مصرف بسیار مهم است.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: پاداش‌های صرفه‌جویی برق و مشوق‌های مصرف سال گذشته بر همین اساس طراحی و اجرا شده‌اند که خوشبختانه سال گذشته جواب داد و با صرفه‌جویی انجام شده ۸ میلیون مشترک خانگی مشمول پاداش و رایگان شدن قبوض برق شدند.

وی ادامه داد: در همین رابطه مشترکان پرمصرفی هم که الگوی مصرف برق را رعایت نمی‌کنند، طبق ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق مشمول تعرفه‌های پلکانی بر اساس نرخ خرید برق تجدیدپذیر شده و باید مصارفشان از طریق کنتورهای هوشمند نظارت و مدیریت شود.

این نماینده مجلس که خود از مدیران صنعت برق در بخش توزیع بوده است، در ادامه مشترکان برق را به مدیرت مصرف فراخواند و تأکید کرد: همه باید در ساعات اوج مصرف برق یعنی ۱۱:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و همین‌طور ۹ تا ۱۲ شب که بیشترین مصرف برق در این زمان‌ها است، از استفاده از لوازم برقی غیرضروری خودداری کنند.

وی انتقال مصارف غیرضروری برق به ساعات غیر اوج بار و پوشش پنجره‌ها به منظور حفظ دمای داخل منازل را نیز از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: مصرف برق کشور اگر مجموعاً ۷۰ هزار مگاوات باشد و تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی صورت گیرد، به معنای آن است که ۶ هزارمگاوات به تولید برق کشور اضافه کرده‌ایم، این در حالی است که تولید این میزان برق مستلزم انجام ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

محمدنژاد تأکید کرد: تولید برق ما در حال حاضر فراتر از مصارف منطقی در کشور است، اما از آنجایی که در مدیریت مصرف سرمایه‌گذاری نشده است، به میزان نیاز واقعی‌مان، برق مصرف نمی‌کنیم.

نماینده لنگرود تأکید کرد: در مجموع با اجرای برنامه‌های گذر از اوج بار مصرف، اتفاق خوبی افتاده است که مورد تایید کارشناسان و متخصصان امر است. این اتفاق می‌توانست از سال‌ها قبل در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد تا اکنون دچار مشکلات موجود نباشیم، اما با تداوم برنامه‌های فعلی می‌توان به آینده برق در کشور امیدوار بود.

کد خبر: ۲۲۸٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha