۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
برق تولید لاستیک و خودرو را خشک کرد| افت ۱۱ درصدی تولید خودرو و کاهش  ۷۴۱ هزار تایری در فصل تابستان!
بازار زیان قطع برق در صنایع خودروسازی را بررسی کرد

برق تولید لاستیک و خودرو را خشک کرد| افت ۱۱ درصدی تولید خودرو و کاهش ۷۴۱ هزار تایری در فصل تابستان!

زمانی فرد، مدیرعامل شرکت یزد تایر به بازار گفت: قطع برق منجربه افت تولید ۵۷ هزار حلقه انواع لاستیک و تیوب در طول هفته شده است، این مقدار در طول فصل تابستان به ۷۴۱ هزار حلقه می رسد.

بازار؛ گروه خودرو: افت تولید صنایع خودروسازی ماحصل برنامه ریزی دولت در راستای کنترل و مدیریت تامین برق در فصل گرم سال است. صنعت خودرو با تکلیف دستوری باید طی سال جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند، با در نظر گرفتن کمبود نقدینگی قطعه سازان، عدم تخصیص ارز به صنایع خودروسازی و افت تولید ناشی از کمبود انرژی، شاید تحقق این برنامه تعلیق به محال باشد. از سوی افزایش کیفیت خودرو به دلیل قطع برق صنایع حتی با هماهنگی و به صورت سهمیه بندی امکان پذیر نخواهد بود.

برق تولید لاستیک و خودرو را خشک کرد| افت ۱۱ درصدی تولید خودرو و کاهش  ۷۴۱ هزار تایری در فصل تابستان!

زمانی فرد: قطع برق منجربه افت تولید ۱۵ هزار حلقه تایر خودرو، ۱۲ هزار حلقه تایر موتورسیکلت و ۳۰ هزار حلقه تیوب در طول هفته می شود

افت تولید ۵۷ هزار حلقه انواع تایر و تیوب

ایرج زمانی فرد مدیرعامل شرکت یزد تایر در خصوص افت تولید لاستیک به دلیل قطع برق به خبرنگار «بازار» گفت: فرآیند تولید تایر با قطع برق، از نظر زمانی یک و نیم روز افت تولید لاستیک را در واحدهای تولیدی ایجاد می کند. به بیانی بهتر قطع برق منجربه افت تولید ۱۵ هزار حلقه تایر خودرو، ۱۲ هزار حلقه تایر موتورسیکلت و ۳۰ هزار حلقه تیوب در طول هفته می شود. بنابراین هر واحد تولیدی یزد تایر با افت تولید ۵۷ هزار حلقه انواع لاستیک و تیوب در طول هفته به دلیل قطع برق مواجه است.

مدیرعامل شرکت یزد تایر با اشاره به ۱۳ قطع برق براساس برنامه ریزی انجام شده توسط متولیان انرژی طی فصل تابستان برای این واحد تولیدی، بیان کرد: اگر محاسبه ای براساس زمان بندی قطع برق و افت مذکور تولید تایر انجام دهید، متوجه خواهید شد که فقط یزد تایر طی فصل تابستان با کاهش تولید ۷۴۱ هزار حلقه تایر مواجه می شود. این مقدار افت معادل تولید یک ماه کامل صنایع تایرسازی است.

زمانی فرد با اشاره به افزایش هزینه های تولید برای صنعتگران در فصل تابستان به «بازار» توضیح داد: تکلیفی به تولیدکنندگان شده است که طی فصل تابستان علیرغم قطع برق و توقف تولید، باید تمام مزایایی کارگران به صورت کامل پرداخت شود.

برق تولید لاستیک و خودرو را خشک کرد| افت ۱۱ درصدی تولید خودرو و کاهش  ۷۴۱ هزار تایری در فصل تابستان!

کریمخان: براساس برنامه ریزی انجام شده هفته ای یک روز تولیدکنندگان با قطع برق مواجه هستند. در حقیقت صنعتگران چهار روز در ماه برق برای تولید ندارد، این موضوع منجربه افت تولید ۱۱ درصدی در قطعه سازان خودرو شده است

افت ۱۱ درصدی تولید قطعه سازان

بابک کریمخان عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به قطع برق صنایع به خبرنگار «بازار» گفت: چالش تامین برق برای صنایع در فصل گرما وجود دارد، در شهرهای صنعتی کشور براساس برنامه ریزی انجام شده هفته ای یک روز تولیدکنندگان با قطع برق مواجه هستند. در حقیقت صنعتگران چهار روز در ماه برق برای تولید ندارد، این موضوع منجربه افت تولید ۱۱ درصدی در قطعه سازان خودرو شده است.

عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص آسیب های قطع برق به صنایع، اظهار داشت: قطع برق به تجهیزات و ماشین آلات کارگاهی به ویژه صنایعی که کوره های ذوب دارند آسیب جدی وارد می کند.

کریمخان در خصوص افت تولید قطعه سازان و انتظار برای تامین آن از سوی خودروسازان، بیان کرد: خودروسازان برنامه تامین ژنراتور و تحویل آن به قطعه سازان را داشتند، اما این برنامه از سوی خودروسازان محقق نشد. همزمان با این موضوع خودروسازان توقع دارند که زنجیره تامین افت ۱۱ درصدی تولید قطعه را با اضافه کاری یا تامین از قبل جبران کند. این درحالی است که خودروسازان نیز با قطع برق چالش های عدیده دارند.

برق تولید لاستیک و خودرو را خشک کرد| افت ۱۱ درصدی تولید خودرو و کاهش  ۷۴۱ هزار تایری در فصل تابستان!

نجفی سهی: برای تحقق برنامه تولید ۱.۷ میلیون دستگاهی وزارت صمت نیاز به به بودجه ۴۵۰ میلیون تومانی به ازای هر دستگاه خودرو است

تولید خودرو نیازمند ۴۵۰ میلیون تومان نقدینگی به ازای هر دستگاه

محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص قطع برق صنایع و آسیب آن به صنعت خودرو گفت: تولید خودرو مانند سایر صنایع در کشور برنامه مدون ندارد، چرا متولیان انرژی برای تامین کسری برق به جای کارخانه ها، فروشگاه ها را زمان بندی انرژی نکردند؟ چرا باید یک کارخانه با چند صد نفر کارگر در طول روز تعطیل باشد؟

نجفی سهی با اشاره به نقدهای وارده به صنعت خودرو در خصوص تولید به «بازار» توضیح داد: مسئولان انرژی مدعی هستند که صرفه جویی باید در تمام صنایع به ویژه صنعت خودرو ایجاد شود، چرا برای صرفه جویی فرهنگ سازی همگانی را انجام نمی دهند؟ متولیان انرژی می گویند تامین برق خانه ها خط قرمز است، اما نمی دانند تعطیلی یک روزه واحدهای صنعتی با نرخ ارز ۳ هزار تومانی ضرر ۲۲ هزار میلیاردتومانی به کشور وارد می کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به بحث تولید ارزان در کشور، بیان کرد: اگر پیشتر عده ای می گفتند تولید در کشور نسبت به سایر نقاط دنیا ارزان تر است، اکنون با این قوانین و کمبود انرژی تولید را در کشور گران تر کردند. متاسفانه دولت علاقمند به واردات کالاهایی است که نمونه ساخت داخل آن وجود دارد.

وی افزود: یک واحد قطعه ساز در روزهای که با قطع برق مواجه است باید آن روز را به نیرو کار خود تعطیل اعلام کند. همین واحد برای جبران کسری تولید باید جمعه ها را روز کاری اعلام کند، این مورد سبب اخلال در زندگی و نظم کارگران می شود.

نجفی سهی در خصوص برنامه تولید وزارت صمت و افت تولید به بازار توضیح داد: برای تحقق برنامه تولید ۱.۷ میلیون دستگاهی وزارت صمت نیاز به به بودجه ۴۵۰ میلیون تومانی به ازای هر دستگاه خودرو است. آیا این نقدینگی در صنعت خودرو وجود دارد؟ روند قطع برق اگر ادامه دار باشد، صنعت خودرو آسیب جدی را تجربه می کند.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیامرث IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      0 0
      خدایش این بهترین خبر بود که دادید