۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
رونمایی از سامانه خودکار توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شالیکاری

رونمایی از سامانه خودکار توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شالیکاری

سامانه خودکار توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شالیکاری به گونه ای طراحی شده که در ابتدای دوره تولید برنج در همه مراحل کاشت تا برداشت دسته بندی شده است.

به گزارش بازار، با توجه به تاثیر زیاد وضعیت جوی در مراحل مختلف رشد و تولید برنج که به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک کشور غذای اصلی مردم ایران را تشکیل می‌دهد، از «سامانه خودکار توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شالیکاری در مناطق شمالی کشور» در مراسمی با حضور «سحر تاج‌بخش مسلمان» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، «مهدی رهنما» رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، «مسعود کاظمی» معاون عمرانی استانداری گیلان و جمعی از معاونین و مدیران هواشناسی کشور، رونمایی شد.

در این سامانه، برای صدور پیش بینی هواشناسی از مدل عددی پیش بینی رقومی وضعیت هوا که در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در حال اجراست، استفاده شده است.

این سامانه به گونه ای طراحی شده است که در ابتدای دوره تولید برنج در همه مراحل، از کاشت تا برداشت دسته بندی شده است و شرایط جوی اثر گذار بر هر مرحله به صورت آستانه هایی برای کمیت های جوی دما، بارش و باد برای هر مرحله تعیین شده است. در مرحله بعد با استفاده از زبان های برنامه نویسی و در نظر گرفتن شرایط جوی در روزهای گذشته و پیش بینی های آینده، توصیه هایی برای کشاورزان صادر می شود.

از جمله اطلاعات ارائه شده در سامانه خودکار توصیه های هواشناسی کشاورزی شالیکاری، می توان به صدور توصیه در همه مراحل مختلف کشت برنج و وضعیت جوی موثر بر آن، توصیه هایی در مراحل مختلف کار از جمله وجین تا پیش از برداشت، نگهداری نشاء در خزانه، نشاکاری، آماده‌کردن خزانه و بذرپاشی و همچنین وجین نخست یا دوم به کشاورزان شمالی اشاره کرد.

سامانه طراحی شده قابلیت صدور توصیه های قابل قبولی برای کشاورزان برنجکار در مناطق شمالی را داشته و می‌تواند به عنوان ابزاری مفید برای مدیریت زراعی در مناطق شمالی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

ؤ

کد خبر: ۲۲۷٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha