۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
خروج پول حقیقی ها همچنان ادامه دارد
رشد بازار سرمایه به قیمت دلار گره خورده است؟

خروج پول حقیقی ها همچنان ادامه دارد

بازار سرمایه همچنان خروج پول حقیقی دارد و نشانه عمیق شدن رکود در بازار است. به گفته کارشناسان حباب تورم از بورس خارج شده و رشد آن منوط به افزایش دوباره قیمت دلار شده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه کم کم به مسیر رکود پای گذاشته و این به معنای ادامه اصلاح زمانی بازار است و تا وقتی که ورود پول به بورس اتفاق نیفتد شاخص بازار هم تغییر جهت نمی دهد، اما این به معنای عدم رشد همه نمادهای بازار نیست و برخی سهام ظرفیت بالایی برای رشد دارند.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بخشی از رشد بازار سهام تحت تاثیر تورم شدید چند سال گذشته بوده است، گفت: سال گذشته به تبع تورم قیمت همه سهام ها افزایش یافته، اما در سال جاری اثر تورمی در بازار سهام تخلیه شد و دلیلی برای رشد شاخص بورس در نتیجه تورم دیده نمی شود. از طرف دیگر وضعیت تولید و فعالیت شرکت ها تغییری نکرده است و تا زمانی که میزان سودسازی شرکت ها بهبود پیدا نکند نماد شرکت ها در بازار سهام هم مورد استقبال نخواهند بود.

به گفته کامران ندری نباید انتظار داشت که مردم در این شرایط کنونی که به شدت فقیر شده اند وارد بازار سهام شوند، البته نباید فعالیت بازار سهام بر مبنای سفته بازاری را به معنای ورود نقدینگی مردم به بورس در نظر گرفت

کامران ندری با بیان اینکه نوسانات در بازار سهام ایران فاحش است، افزود: تغییرات ناپایدار در بازار سهام اصلا خوب نیست و وقتی قیمت سهام در دو روز پشت سر هم تغییری ۵ درصدی داشته باشد منجر به بی اعتمادی در بازار می شود زیرا نشان می دهد که معاملات مبنای بنیادی ندارد و بیشتر تحت تاثیر رانت و اتفاق می افتد، در حالی که در دنیا بازار سهام اینگونه نیست

او با بیان اینکه بورس ایران تحت تاثیر سیاست های خارجی و وضعیت اقتصادی کلان است، تصریح کرد: از طرف دیگر ایران یک دهه هیچ منابعی را برای اصلاح زیرساخت های اقتصادی تخصیص نداده و این مساله روی اقتصاد و تولید اثر منفی گذاشته است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه در سال های اخیر مردم هم به شدت فقیر شده اند و سرمایه در گردش بسیار پایین آمده است، تصریح کرد: به همین دلیل نباید انتظار داشت که مردم در این شرایط وارد بازار سهام شوند، هرچند نباید فعالیت های سفته بازاری را به معنای ورود نقدینگی مردم به بورس در نظر گرفت و اینگونه تعبیر کرد که چون سرمایه وارد بورس شده پس نقدینگی خرد وارد بازار شده و الان شرایط اقتصاد مناسب است.

او افزود: از طرف دیگر رشد بورس ناشی از وضعیت سفته بازانه به معنی این نیست که شرایط تولید کشور خوب بوده، بلکه این معاملات در یک بازه زمانی و با اهداف خاص اتفاق می افتد و بعد از آن دوباره بورس وارد مرحله رکود می شود.

ندری با انتقاد از غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت اقتصاد کشور اظهار کرد: اقتصادی اینقدر نوسانی است اصلا وضعیت بورس قابل پیش بینی نیست و این این نااطمینانی به سوء مدیریت بر می گردد که هر مدیری می آید یک سیاستی را اجرا می کند و منجر به نوسانات بازار می شود و تبعات آن کاهش سرمایه گذاری در بخش های مولد و افزایش ورود نقدینگی به بازارهای سوداگری است.

چرا بازار سهام وارد رکود شد

بازار سرمایه در هفته های اخیر کم رمق تر از یک ماه گذشته بوده، هرچند در ابتدا بسیاری از کارشناسان اقتصادی تصور می کردند که معاملات ضعیف بورس در نتیجه آغاز ثبت نام خودرو است و بعد از پایان آن دوباره بازار به رونق بر می گردد، اما این اتفاق نیفتاد با وجود اینکه در مرحله دوم ثبت نام خودرو بسیاری از ثبت نام کنندگان انصراف دادند و تصور بر این بود که بخشی از نقدینگی آن وارد بازار سهام می شود که این بار هم نه تنها پولی وارد بورس نشد بلکه همچنان جریان خروج پول از بورس ادامه دارد.

علیرضا سادات معتقد است که در نیمه دوم سال گذشته پول هوشمند وارد بورس شد و باعث رشد بازار سرمایه شد و بعد از اینکه دلار روندی نزولی پیدا کرد این پول از بازار سرمایه هم خارج شد. به همین دلیل احتمالا تا رشد قیمت دلار بازار سرمایه هم خبری نیست

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رشد اصلی بورس تحت تاثیر پول هوشمند اتفاق می افتد، گفت: در نیمه دوم سال گذشته پول هوشمند وارد بورس شد و باعث رشد بازار سرمایه شد و بعد از اینکه دلار روندی نزولی پیدا کرد این پول از بازار سرمایه هم خارج شد. به همین دلیل احتمالا تا رشد قیمت دلار بازار سرمایه هم خبری نیست.

علیرضا سادات با بیان اینکه تصور بر این است که پول هوشمند با نوسانات دلار وارد بازار سهام می شود، افزود: با توجه به اینکه دلار وارد یک محدوده رنج شده و بورس هم در حالت اصلاح زمانی و کمی هم اصلاح قیمتی قرار گرفته است، به نظر می رسد که فعلا خبری در بازار سرمایه نباشد و همچنان شاهد خروج پول از این بازار باشیم.

او با تاکید بر اینکه سیاست های کلان اقتصادی نشان می دهد که دولت فعلا قصد دارد از طریق کنترل بازارها انتظارات تورمی را تعدیل کند، تصریح کرد: از آنجایی که استدلال بر این است که بازارهای مالی و کالایی با همدیگر در ارتباطات هستند دولت به این بهانه رشد شاخص بورس را سرکوب کرده است تا مبادلات انتظارات تورمی شکل بگیرد و منجر شود که قیمت کالاها هم بالا برود، در حالی که سازوکار تورم کاملا مشخص و تحت تاثیر عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی است.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت های بازار سرمایه در ماه های اخیر سودسازی خوبی داشته اند، اظهار کرد: به همین دلیل نمادهای بورسی مستقل از وضعیت کلان اقتصادی می توانند در بازار مسیر مجزایی از شاخص کل بورس طی کنند، به همین دلیل در چند وقت اخیر تک نمادهای خوب مورد استقبال سرمایه گذاران بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، در ماه های اخیر و بعد از اینکه بازار سرمایه به صورت دستوری ریزش کرد روند بازار کم رمق شده و حکایت از این دارد که سیاست کلان کشور مهار رشد بورس برای جلوگیری از بروز انتظارات تورمی است، هرچند کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست های اخیر دولت برای مهار دلار و ... تنها جنبه ظاهری دارد و به دلیل اینکه تغییرات ساختاری در اقتصاد کشور رخ نداده است، عملا تورم مهار نشده و در این بین بورس هم قربانی سیاست های دستوری دولت شده است.

کد خبر: ۲۲۷٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha