۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
حذف مشاوران املاک فرار از واقعیت های بازار مسکن | دولت راهکار منطقی بیاندیشد
بازار گزارش می دهد؛

حذف مشاوران املاک فرار از واقعیت های بازار مسکن | دولت راهکار منطقی بیاندیشد

گرگان-دولت باایجاد سامانه ای تلاش به حذف مشاوران املاک و برقراری آرامش در بازار مسکن دارد اما انبوه سازان و فعالان حوزه مسکن معتقدند این نه تنها راهکار خوبی نیست بلکه در آینده باعث بروز مشکلاتی میشود.

الهام رئوفی فر؛ بازار: موضوع حذف مشاوران املاک با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات مدتی است که محل مناقشه بین بخش خصوصی و دولت شده است . بهع اذعان دولت مشاوران املاک باعث افزایش سوداگری در بازار مسکن شده اند اما به باور برخی انبوه سازان و فعالان در حوزه صنعت ساختمان، مشاوران املاک ارتباطی با التهاب بازار مسکن ندارد و آنچه باعث گرانی مسکن در این مدت اخیر شده، تورم و سیاست های نادرست دولت بوده است.

به باور کارشناسان حوزه مسکن، راه اندازی سامانه و حذف مشاوران ملاک تاثیری بر کاهش قیمت خرید و فروش یا اجاره بهای مسکن ندارد و این تورم در بازار است که باعث گرانی مسکن شده است.

حذف کمیسیون مشاوران املاک، تاثیری در اجاره‌بها ندارد

یک کارشناس حوزه مسکن دراین رابطه با خبرنگار بازار، می گوید: وقتی سرمایه رو به افزایش باشد نمی‌توان در مقابل اجاره، سرمایه را کنترل کرد و در چنین شرایطی حذف کمیسیون مشاوران املاک، تاثیری در اجاره‌بها نخواهد داشت.

کارشناس حوزه مسکن: تا زمانیکه تورم کنترل نشود این روند افزایش اجاره‌بها و افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و با راه‌اندازی سامانه‌ها هیچ تغییری ایجاد نمی شود

مهرداد تازیکه با بیان اینکه همه این گرانی‌ها تابع تورم است، می افزاید: تا زمانیکه تورم کنترل نشود این روند افزایش اجاره‌بها و افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و با راه‌اندازی سامانه‌ها هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

او بابیان اینکه این سامانه فقط مشوق برای ثبت قراردادها و مشخص شدن تعداد مستاجران و تعداد خانوارهاست، اضافه می کند: در صورت حذف مشاورین املاک اپراتورهای ‌ای تی بیس وارد بازار می‌شود که خود به معنی واسطه‌گری است.

با وجود اینکه دولت معتقد است مشاوران املاک از بخش های فعال در حوزه افزایش قیمت مسکن هستند اما برخی انبوه سازان بر این باورند که این صنف به نفع دولت کار می کند و سازهها را فارغ از کیفیت مصالح به کار رفته در یک منطقه و با یک فرایند قیمت مساوی اعلام می کند.

مشاور املاک به نفع دولت کار می کند

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: آنچه ما شاهد هستیم مشاور املاک به نفع دولت کار می کند چون متخصص نیست.

محسن صیامی نمین با بیان اینکه مشاوران املاک قیمت ساختمان را به صورت غیرکارشناسی قیمتگذاری می کنند، می افزاید: نباید به هر فردی اجازه داد در قیمتگذاری دخالت کند از طرفی قیمتگذاری دستوری هم هیچ کمکی به کنترل قیمت ها در بازار مسکن نمی کند.

وی ادامه می دهد: دولت فقط می خواهد به هر قیمتی شده شعار تحقق یک میلیون واحد را محقق کند و تا به امروز هرقدمی برداشته یکی پس از دیگری اشتباهاتش را تکرار کرده و به صنعت ساختمان صدمه زده است.

حذف مشاوران املاک فرار از واقعیت های بازار مسکن | دولت راهکار منطقی بیاندیشد

کمبود ۶ میلیون واحد مسکن در کشور

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن هم در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: مشکل اقتصاد کشور در حوزه مسکن نه مشاوران املاک، بلکه کمبود حدود شش میلیون مسکن در کشور است که این با راه اندازی سامانه برطرف نمی شود.

فرشید پورحاجت می افزاید: به هر جهت مشاوران املاک بخشی از پازل تولید و عرضه مسکن در کشور هستند و به نوعی شرایط را برای مردم تسهیل می کنند بنابراین منطقی نیست که شرایط را به نحوی دیگر تغییر داده و به صورت آزمون خطا پیش برویم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن: اینکه فکر کنیم با یک سامانه می توان بازار را کنترل کرد فرار از بدیهیات و واقعیت های بازار مسکن است

او ضمن یادآوری این موضوع که مشاور املاک شغلی کاملا قانونی است، اضافه می کند: اینکه فکر کنیم با یک سامانه می توان بازار را کنترل کرد فرار از بدیهیات و واقعیت های بازار مسکن است.

به باور انبوه سازان و مشاوران املاک، افزایش قیمت مسکن مولود هزینه هایی مانند عوارض شهرداری، دستمزد کارگرد، مصالح ساختمانی و غیره است بنابراین دولت باید برای این بخش چاره ای بیاندیشد.

گرانی مسکن ارتباطی با املاکی ها ندارد

عضو اتحادیه مشاوران املاک گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: گرانی بازار مسکن وابسته به عوارض شهرداری، دستمزد کارگر و مصالح ساختمانی است که اینها ارتباطی با مشاوران املاک ندارد.

علی اکبر صفری پور می افزاید: شغل مشاور املاک نه در ایران که در کل دنیا مرسوم است با این تفاوت که تمام تصمیمات اعم از قیمتگذاری، نقل و انتقالات را در سایر کشورها مشاوران املاک انجام می دهند اما در ایران اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک فقط پیشنهاد فروشنده را به مبلغ درخواستی خریدار نزدیک می کنند، می افزاید: این صنفی هیچ نقشی در گرانی بازار مسکن ندارد.

او معتقد است: مشاوران املاک همواره در زمان معاملات تلاش می کنند تا قیمت ملک به مبلغ مورد نیاز خریدار نزدیک شود که این با گرانی قیمت مسکن توسط این صنف همخوانی ندارد.

کارشناسان معتقدند طرحی که با عنوان راه اندازی سامانه ملی املاک و مستغلات پیش بینی شده، ایده ای خام و فاقد بررسی کارشناسی است چراکه به باور مشاوران املام بسیاری از مشکلات بین موجر و مستاجر و خریدار و فروشنده با پادرمیانی مشاوران املاک برطرف می شود درحالیکه با درج معاملات در سامانه چنین امکانی وجود ندارد و احتمال افزایش پرونده های قضایی می رود.

تورم قیمت مسکن را افزایش داد

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گرگان در این باره به خبرنگار بازار، می گوید: معاملات در حوزه مسکن صرف اخذ کد رهگیری نیست بلکه این صنف مناقشات ایجاد شده بین موجر و مستاجر را برطرف می کردند که با حذف آنها این اختلافات به دادگستری می رود.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گرگان: مالکان تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت مسکن دارند، هرچند که شرایط تورمی نظیر مصالح ساختمانی و دستمزد و بیمه کارگران، عوارض شهرداری، تعرفه نظام مهندسی و مالیات را هم نمی توان نادیده گرفت

حمید تیموری با بیان اینکه مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن تاثیری ندارند، می افزاید: مصالح ساختمانی و هزینه های اداری اعم از صدور پروانه مهندسی و غیره منجر به افزایش نهایی قیمت مسکن شده و املاک ها هیچ نقشی در این زمینه ندارند.

او ضمن اعلام این نکته که مالکان تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت مسکن دارند، ادامه می دهد: هرچند که شرایط تورمی نظیر مصالح ساختمانی و دستمزد و بیمه کارگران، عوارض شهرداری، تعرفه نظام مهندسی و مالیات را هم نمی توان نادیده گرفت.

باوجود مخالفت بخش خصوصی برای حذف مشاوران املاک اما دولت عزم جدی برای ساماندهی این بخش دارد.

گشت مشترک ساماندهی بنگاه ها

مدیر کل راه و شهرسازی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار از تشکیل گشت مشترک ساماندهی بنگاه ها و مشاورین املاک در استان با هدف برخورد با تخلفات صنف بنگاه‌های مشاور املاک خبر می دهد.

مهدی ملک، ادامه می دهد: اعضای اصلی این گشت نمایندگان اداره صمت، اداره کل راه و شهرسازی، تعزیرات حکومتی، پلیس فراجا، سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف هستند.

او می‌افزاید: بازرسان مکلفند ضمن شناسایی بنگاه‌های غیرمجاز و بنگاه‌های مجاز با تخلفات گسترده، موارد تخلف را در سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی ثبت کنند.

با توجه به اینکه حذف مشاوران املاک منجر به بیکاری عده کثیری از افراد می شود به نظر می رسد دولت برای این بخش باید قدری تامل داشته باشد تا در آینده این بیکاری تبلعات اجتماعی نداشته باشد ضمن اینکه به نظر می رسد بازنگری در سامانه املاک هم با توجه به مشکلات پیش بینی شده، ضروری به نظر می رسد.

کد خبر: ۲۲۷٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اقبال IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      3 1
      سلام واقعاتورم وگرانی ربطی به بنگاهای املاک نداردودولت هم این راخوب میداند دولت به دنبال وقت خریدن وانحراف اذهان عمومی باقربانی کردن بنگاهای املاک است برای مدتی ذهن مردم راسرگرم کنندبا انداختن گناه خود به گردن املاکیها بعد مادرتمام ضمینهاگرانی وتورم داریم پس همه صنوف مقصر هستند ودولت بیگناه ومعصوم
    • سروش IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      2 2
      اگه تعرفه مشخصی برای معاملات مشاورین املاک وجود داشته باشه و کمیسیون آنها با توجه به قیمت معامله برآورد نشه میشه گفت نقشی ندارند ولی الان هرچه قیمت بالاتر باشه کمیسیون بیشتری دریافت میکنند بنابراین نقش غیر قابل انکاری در بازار مسکن دارند
    • ناشناس IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 2
      تمام دنیا بنگاه معاملات ملکی ..مگه میشه بنگاه حذف بشه نوددرصد .کارهای مسکن رو املاک انجام میدن
    • محمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      2 1
      انبوه سازان خود شریک املاکی ها هستند حرف آنها درست نیست املاکیها برای آنکه کمیسیون شان افزایش یابد بدروغ قیمت‌ها را بالا می برند بعصی از املاکی ها برای کمیسیون از هرطرف تا ۴۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان درخواست کمیسیون می کنند یعنی برابر ۴ سال حقوق کارمندی که باید ۳۰ روز ماه را از ساعت ۷ صبح تا ۲ عصر سر کار برود این چه منطقی است پولی که املاکی هاومی گیرند نه تنها پول زور است بلکه نجومی وغیر منطقی نیز است
    • حسین عابد IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 0
      مقصر املاک است.چون پولی که به ادارات می‌دهد باغات را تقسیم وباقیمت بالا می‌فروشد.فروش واجاره باید زیر نظر وقیمت دولت در محضر بعداز پرداخت مالیات باید انجام شود کمیسون را هم بین املاک ومحضر تقسیم کنند
    • سعید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      2 1
      الکی میگه..وقتی املاک و دلالها رو یک معامله حراقل ۳۰۰میلیون سود میکنند،پس چه کسی باعث تورم میشخه.هم دولت مقصره هم بنگاه.
    • حسین عابد IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 1
      تمام آشفتگی املاک تقصیر مشاوران است.اگرپول بدون زحمت نبود اینهمه املاکی بهم چسبیده بابت چیست.که بعدازدوسال صاحب ویلا وماشین پرادو می‌شوند.لطفآ دولت ثبت قراردادها را در محضرانجام دهد.یکسال امتحان بشه تاثابت شود
    • خدمتگزار IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 0
      دولت، مجلس و مسئولین اول باید زیرساخت‌ها را درست کنند نه اینکه دست تو جیب موجر، مستاجر، املاکی کنند. متاسفانه برخی از مسئولین،کارشناسان و بخصوص رسانه ها، جراید و فضای مجازی بدون اطلاعات و آگاهی‌های لازم، فقط دنبال متهم کردن عده ای خاص و بدبینی بین مردم بوجود می باشند.
    • ناشناس GB ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      0 0
      علاوه بر دولت بنگاهها در تورم مسکن نقش دارندچرا دولت فقط حرف میزند ضربتی عمل نمیکند از اون بر میگن حق کمسیون حذف شده وقتی مراجعه میکنی میبینی اینطور نیست ما دیروز رفتیم حق کمسیون از ماگرفتن میگن برید شکایت کنید بگید حق کمسیون از ما گرفتن
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      0 0
      از زمانی ک مشاورین املاک مثل قارچ سبز شدند بازار مسکن سمی شد.با تبانی انبوه سازان ودلالان مسکن را برای مردم بازارسیاه کردند..باید تعطیل شود.و.و
    • جانباز جنگ IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 0
      گرانی املاک و اجاره ۵۰٪ زیر سر دفاتر املاک و ۳۰٪ سایت دیوار است این را از مردم بپرسید تا متوجه شوید
    • یه هم وطن IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      1 0
      چرا انقد سختش میکنین یا نمیخواین انجام بدین؟مگه هر ملک یک کد رهگیری نداره،پس اون مالیات چطور از املاکی ها گرفته میشد؟؟؟مگه قیمت اجاره بها و رهن قید نشده؟؟؟؟اگه بخواید خیلی راحت با املاکی و صاحب خانه متخلف برخورد میشه،صاحب ملک بگه اجاره نمیدم خب اون موقع باید مالیات خانه خالی رو بده.راحت میشه برخورد کرد اما معلوم نیست چیکار میکنن.کار سختی نیست.چرا قیمتها افزایش۳۰۰٪ی پیدا کرده