۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
علم زیبایی‌شناسی با هنر فرش تلفیق شود|مخاطب‌شناسی حلقه نخست توسعه صادرات
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

علم زیبایی‌شناسی با هنر فرش تلفیق شود|مخاطب‌شناسی حلقه نخست توسعه صادرات

اصفهان - شیرسپهر؛ نماینده انجمن طراحان فرش دستباف اصفهان گفت: برخی از فعالان عرضه فرش از علم زیبایی‌شناسی آگاهی ندارند و این موضوع سبب شده تا از رقبای جهانی که سلیقه مخاطب را می شناسند، عقب بمانیم.

فاطمه شیرسپهر، در گفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه فرش نمادی از هنر قدیمی اصفهان و گفتمانی از فرهنگ و هنر اصفهان در کنار رویکرد علمی به هنر و فرهنگ را در خود نهفته دارد، اظهار کرد: کشورهای مختلف دنیا در همه عرصه‌ها در حال آموزش فعالان هنری، صنعتی هستند تا مطابق نیاز و درخواست روز جهانی به تولید اثر و صنایع مختلف بپردازند.

وی افزود: کشور ما نیز از گذشته‌های دور از این امر دور نبوده است و تلفیق هنرهای مختلف را شاهد هستیم اما در سالهای اخیر، رویکرد بیش از حد به برخی هنرها بدون استعدادسنجی و آموزش صحیح باعث شده تا شاهد باشیم که برخی از فعالان این حوزه از علم زیبایی‌شناسی کاملا دور هستند.

حفظ جایگاه فرش ایرانی در دنیا مستلزم آموزش علم زیبایی شناسی

نماینده انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان اصفهان تاکید کرد: ادامه این روند باعث می شود ما از رقبای جهانی که برخی سالیانی دور نیست که وارد این عرصه شده‌اند عقب بمانیم، فرش ایران سابقه ای دیرینه و دو هزار و ۵۰۰ ساله در جهان دارد و باید برای حفظ جایگاهی که با هنر و تلاش گذشتگان به دست آمده است، تلاش کنیم.

وی ادامه داد: بالا بودن قیمت مواد اولیه، وجود برخی مواد اولیه نامرغوب و عدم بروزرسانی طرحها از مشکلات صنعت فرش دستباف به شمار می رود اما فقدان تنوع و رنگ در نقشه‌های تولید فرش باعث روی آوردن بیشتر مردم به سمت فرشهای ماشینی شده است.

شیرسپهر با بیان اینکه فرش‌های غیر هنری با طراحی‌های به روز و شناسایی سلایق مخاطبانشان جایگاه خوبی پیدا کرده اند، تاکید کرد: نباید اجازه دهیم زیبایی فرشهای ایرانی قربانی عدم تلاش و کم کاری برای شناسایی سلایق مخاطبان شود.

فرشهایی با رنگهای محدود و آثاری غیرهنری

وی گفت: فرش ایران ارزآوری خوبی در دنیا دارد اما اکنون صادرات آن محدود به کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است که مشکلی اساسی محسوب می شود.

نماینده انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف استان اصفهان تاکید کرد: همچنین فرش ایرانی همواره به رنگهای متنوع خود معروف بوده و هست اما اکنون فرشهایی با ظاهر نامناسب و رنگهای محدود جایگزین شده که البته از قیمت فرش کاسته است اما به نوعی اثری غیرهنری محسوب می شود که از زیبایی فرشهای ایرانی به دور است و این مشکلی است که باید چاره اندیشی اساسی برای آن شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha