۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
آبرسانی به ۲۵۰۰ روستا تاکنون

آبرسانی به ۲۵۰۰ روستا تاکنون

رئیس مرکز جهاد آبرسانی گفت: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور بود که تا کنون این طرح با سرعت خوبی پیش رفته و آب به ۲۵۰۰ روستا رسیده است.

به گزارش بازار، میثم جعفرزاده افزود: با شروع دولت سیزدهم با هدف آبرسانی به روستاهایی که یا فاقد آب سالم بهداشتی و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی هستند، طرحی به وسعت روستاهای ایران برای رفع تشنگی آن‌ها با عنوان طرح جهاد آبرسانی تدوین و اجرا شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم شاخص برخورداری از آب شرب روستایی به ۸۰ درصد برسد.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی تصریح کرد: باتوجه‌ به اهمیت موضوع آبرسانی این طرح تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است. ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست‌اندرکاران بخش دولت، از توان نیروهای جهادی و ایران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم هم بهره برده شود.

وی تاکید کرد: طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور یک ابر پروژه محسوب می‌شود که پیش از این سابقه نداشته و از سوی دولت سیزدهم در حال اجرا است، اجرای این ابرپروژه ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، یک میلیون خانوار و ۴ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش این ابرپروژه قرار خواهند گرفت و حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه با حفر ۷۰۰ حلقه چاه انجام می‌شود.

جعفرزاده خاطر نشان کرد: در این اقدام قرار بود بیش از ۷۰۰۰ پروژه توسط قرارگاه انجام شود که ۲۰۰۰ روستا به آن اضافه شد واز آن با عنوان طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور یاد می‌شود، با اجرای این پروژه ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر برثانیه آب در روستاهای مورد نظر تولید می‌شود. همچنین ۷۰۰ پیمانکار در آن‌ها فعال بوده و ۵۰۰ هزار تن مصالح مصرف خواهد شد.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی همچنین اظهار داشت: ز ابتدای دولت سیزدهم که بحث جهاد آبرسانی آغاز شد مشکل آب نزدیک به ۲۵۰۰ روستا به لحاظ کمی و کیفی برطرف شد، نکته اصلی این است که هم از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی، ملی و استانی و هم از محل مجمع خیرین که اخیرا نیز بسیار قوت گرفته این کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه اول آبرسانی به حدود ۷۱۳۸ روستا در برنامه قرار گرفته، ۴۰ درصد پیشرفت کشوری پروژه محقق شده و اکنون تمرکز روی استان‌های خاص به خصوص سیستان و بلوچستان است. این استان ۱۷۵۱ روستا را در برنامه دارد و بیش از ۲۰ درصد پروژه در استان سیستان و بلوچستان تعریف شده، به خصوص در شمال سیستان اقداماتی در حال انجام است.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی با بیان اینکه در استان کرمان، گلستان، گیلان، شرایط بهتر شده تنش آبی در استان خوزستان کمتر شده و حداقل به حوزه روستایی رسیده است، اظهار کرد: هر هفته بازدید ناظرین از عملکرد روند پروژه صورت می‌گیرد و برای رفع موانع جلساتی با حضور استانداران برگزار می‌شود

جعفرزاده با بیان اینکه آبرسانی به عشایر بر عهده سازمان امور عشایر است، اما وزارت نیرو نیز در بعضی از مناطق به این سازمان کمک می‌کند، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت آبرسانی روستایی لازم است تا تامین اعتبار و تامین مواد اولیه به صورت جدی پیگیری شود که در این حوزه نیز اقدامات در حال انجام است.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha