اجرای معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی فعال در پلتفرم‌های داخلی

اجرای معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی فعال در پلتفرم‌های داخلی

معافیت مالیاتی پیش‌بینی شده برای کسب و کارهای اینترنتی فعال در پلتفرم‌های داخلی در حال اجرا است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت اقتصاد، نیمه دوم سال گذشته بسیاری از کسب و کارهای دیجیتال به دلیل فیلترینگ چند شبکه اجتماعی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. کسب و کارهای دیجیتال یکی از دغدغه‌مندترین مشاغل در فضای کاری جامعه هستند و به همین دلیل دولت سیزدهم حمایت از این نوع کسب و کارها را در دستور کار خود قرار داد و به آن توجه ویژه‌ای کرد و در همین راستا بود که آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال در آبان ماه سال گذشته رونمایی شد که شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی بود.

حمایت های مالیاتی از کسب و کارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی، از جمله این موارد حمایتی بود که در این راستا به مواردی مانند معافیت مالیاتی تا سقف حدود دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای دارای پرونده مالیاتی و قبول هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، می‌توان اشاره کرد.

در همین راستا عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات از مصوبات امروز هیأت دولت خبر داد و گفت: کسب و کارهای اینترنتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ کد مالیاتی نداشتند و اظهارنامه مالیاتی پر نکرده‌اند، از پرداخت مالیات معاف شدند.

وی افزود: کسب‌وکارهایی که هم به صورت فیزیکی و هم مجازی فعالیت می‌کنند و اظهارنامه مالیاتی پر کرده‌اند؛ در صورتی که صورت‌های مالی خود را در دو بخش فعالیت فیزیکی و مجازی جدا کنند، بخشی که به صورت آنلاین و در سکوهای فروش اینترنتی داخلی انجام می‌شود، معاف از مالیات خواهد بود.

زارع‌پور ادامه داد: در قالب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اینترنتی حدود ۳۰ نوع حمایت برای این کسب و کارها پیش‌بینی شده و یکی پس از دیگری در حال اجراست که به عنوان مثال تمام کسب و کارهایی که بر بستر سکوها و بسترهای بومی کسب درآمد می‌کنند به مدت دو سال از معافیت مالیاتی برخوردار شدند و این در قالب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز ابلاغ شد.

در بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور آمده است: در راستای حمایت از توسعه اقتصاد رقومی (دیجیتال) در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از سکو (پلتفرم) های داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم) های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

همچنین عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص یادشده بابت کسب و کارهای اینترنتی تا پایان سال ۱۴۰۰ موجب محرومیت از معافیت‌های مالیاتی نخواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha