۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
سهم دریا از اقتصاد ملی افزایش می یابد| تعریف پروژه های جدید در سواحل توسط وزارتخانه های نفت و نیرو
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار»:

سهم دریا از اقتصاد ملی افزایش می یابد| تعریف پروژه های جدید در سواحل توسط وزارتخانه های نفت و نیرو

صفایی، معاون وزیر راه و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چند وزارتخانه اقتصادی چند پروژه بزرگ در سواحل را استارت زده اند گفت: سهم دریا از اقتصاد ملی در برنامه هفتم افزایش می یابد.

اکبر محمودی؛ بازار: کارگروه اقتصاد دریا محور به سرپرستی معاون اول رئیس‌جمهور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده است. این اقدام نشان می دهد که عزمی جدی در بالا بردن سهم دریا از اقتصاد ملی وجود دارد.

کارشناسان و مقامات مسئول سازمان بنادر و دریانوردی می گویند: انتظار این است که با تشکیل کارگروه اقتصاد دریا محور مجموعه‌های دریایی کشور در هماهنگی بیشتری فعالیت کنند و سهم دریا از اقتصاد ملی به صورت روزافزون افزایش یابد.

«علی‌ اکبر صفایی» مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که تاکید مقام معظم رهبری و دولت و برنامه هفتم توسعه بر اقتصاد دریا محور آیا می توان امیدوار بود که با اجرای برنامه های سازمان بنادر این توسعه محقق شود؟ گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریا محور و حکمرانی دریایی سالهای سال است که بر اقتصاد دریا محور تاکید و فرمایشات خوبی داشته اند. خوشبختانه دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار عملا وارد این شد که مباحث و پروژه اقتصاد دریا را تعریف کند و در تمام بخش ها پیش ببرد.

کارگروه اقتصاد دریا محور به سرپرستی معاون اول رئیس‌جمهور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کارگروه اقتصاد دریا محور به سرپرستی معاون اول رئیس‌جمهور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده است ادامه داد: انتظار داریم طی آن تمام مجموعه‌های دریایی کشور در هماهنگی بیشتری فعالیت کنند و سهم دریا از اقتصاد ملی به صورت روزافزون افزایش یابد و به عنوان یک سند بالا دستی که مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث سیاستهای کلی اقتصاد دریا را مورد توجه قرار داد و در برنامه هفتم توسعه نیز احکام خوبی برای اقتصاد دریا دیده شد این سهم در اقتصاد ملی افزایش یابد.

صفایی خاطر نشان کرد: امیدواریم سهم اقتصاد دریامحور در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یابد. هر چند سازمان بنادر و دریانوردی حدودا ۸ ماه پیش موضوع طرح جامع اقتصاد دریا را مورد توجه قرار داد تا بتواند یک بار علمی و کابردی خوبی انجام دهد و اتفاقا اقدامات خود را آغاز کرده است.

تمام دستگاههایی که با حوزه اقتصاد دریا و ساحل مثل وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، مدل های مختلف حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مرتبط هستند پروژه های بزرگ و خوبی در سواحل و دریا تعریف کرده اند

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در این چند ماه گذشته که به آن اشاره کردم معاون اول رئیس جمهور نیز جلسات منظم و موثری در رابطه با تعریف پروژه ها در حوزه سواحل و دریا به عهده گرفت. تمام دستگاههایی که با حوزه اقتصاد دریا و ساحل مثل وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، مدل های مختلف حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مرتبط هستند پروژه های بزرگ و خوبی در سواحل و دریا تعریف کرده اند که عملیات اجرایی برخی از این پروژه ها آغاز شده است و برخی نیز در حال مطالعه است.

وی ادامه داد: دبیرخانه ای که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و جلسات آن برگزار و منسجم تر خواهد شد. در دو بخش طرح جامع اقتصاد دریا به صورت کاربردی و تعریف پروژه هایی که می تواند در زندگی و معیشت مردم و اقتصاد دریا تاثیرگذار شود تعریف و در حال اجرا است.

در مقاطعی مشکلاتی در پهلوگیری کشتی‌ها در برخی بنادر چین ایجاد شد که با پیگیری وزارت راه و وزارت امور خارجه در بسیاری از بنادر چین این مشکلات رفع شد

او در خصوص رفع مشکل پهلوگیری کشتی‌ها در برخی بنادر چین، اظهار داشت: در مقاطعی مشکلاتی در پهلوگیری کشتی‌ها در برخی بنادر چین ایجاد شد که با پیگیری وزارت راه و وزارت امور خارجه در بسیاری از بنادر چین این مشکلات رفع شد، برخی بنادر چین هم جایگزین شد و برای دو بندر دیگر در حال مذاکره هستیم.

صفایی با اشاره به اینکه در تجارت خارجی دریایی هیچ مشکلی نداریم درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها اظهار داشت: در قالب برنامه‌های کوتاه و بلندمدت و دیپلماسی خارجی موضوعات سرمایه‌گذاری روس‌ها در تجارت خارجی دیده شده است. راهبرد ما نسبت به روسیه از طریق واردات غلات و کمک به بخشی از تجارت خارجی روسیه ادامه دارد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بنادر شمالی کشور در بخش ترانزیت رشد داشته‌ایم. در بخش کشتیرانی به سمت کشتیرانی کانتینری پیش می‌رویم. همچنین در دریای خزر کشتی رورو ماهانه یکبار به بنادر تردد می‌کند و دو فروند کشتی در حال ساخت در دریای خزر داریم.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha