۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
لزوم واقعی سازی دستمزد مهندسان | ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت و ساز از کیفیت ساختمان کاست
رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان مطرح کرد؛

لزوم واقعی سازی دستمزد مهندسان | ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت و ساز از کیفیت ساختمان کاست

گرگان- ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت و ساز و تعرفه غیرواقعی دستمزد مهندسان باعث شده تا کیفیت ساختمان در سال های اخیر از شرایط خوبی برخوردار نباشد.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از موارد مهم در حوزه تولید مسکن توجه به رعایت استانداردها در حوزه ساخت و ساز است. براین اساس سازمان نظام مهندسی به عنوان تشکلی صنفی وظیفه نظارت بر نحوه ساخت را از طریق مهندسان مربوطه شامل شهرسازی، ترافیک، نقشه‌برداری، معماری، عمران، برق و مکانیک در هر حوزه را بر عهده دارد. در بخش کنترل ساختمان هم طبیعی است که بنا به ‌جایگاهی که هر یک از این رشته‌ها در ساخت و ساز دارند، باید حضور ‌پیدا کنند. بااینحال وقوع حوادثی حین گودبرداری ساختمان، نارضایتی خریداران از کیفیت ساختمان نوساز نشانگر عدم عرضه خدمات مطلوب مهندسان در این بخش است.

اما «دانیال قاسمی» رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان معتقد است: فاصله زیاددستمزد مهندسان ناظر با خدمات این متخصصین باعث بروز مشکلاتی شده است. او واقعی سازی تعرفه دستمزد را یکی از راه حل ها برای رفع این مشکل می داند. مشروح این گفتگو را در زیر بخوانید.

*تعرفه نظام مهندسی چقدر با شرایط اقتصادی و قوانین مطابقت دارد؟

قطعا تعرفه دستمزد مهندسان باید افزایش یابد چراکه این تعرفه با نرخ واقعی خدمات مهندسان بسیار فاصله دارد تاجاییکه حتی به نیمی از تعرفه واقعی هم نرسیده است علت این مشکل در سال های اخیر به خاطر دستوری شدن قیمت دستمزد مهندسان است زیرا دولت تلاش دارد تا با این ساز و کار منجر به ایجاد رونق در صنعت ساختمان شود.

چنین شرایطی باعث شده تا هزینه های ساخت و ساز را دولت اندک درنظر بگیرد تا دستمزد مهندسان هم کمترمحاسبه شود اما امیدوارم با رویکردهایی که شورای مرکزی داشته و با دفاعی که از حق اعضای خودش انجام داده بتوانیم به سمتی برویم که تعرفه خدمات نظام مهندسی واقعی شود. در کنار آن امیدواریم مهندسان در ازای تعرفه های واقعی، خدمات واقعی تر و بیشتر از گذشته ارائه دهند تا ما خروجی مطلبوبی داشته باشیم .

*یکی از چالش های صنعت ساختمان کیفیت پائین حوزه ساخت و ساز است. نظرتان در این باره چیست؟

کیفیت ساخت و ساز به سه بخش مصالح، اجرا و سرویس و نگهداری بر می گردد که اگر از بخش مصالح شروع کنیم باید بگویم درصورتی که مهندسان عدم استفاده مصالح استاندارد را مشاهده کرده و به سازمان نظام مهندسی اطلاع دادند این سازمان صرف تذکر و مکاتبه با سازندگان و انبوه سازان اقدام می کند زیرا سازمان نظام مهندسی قوه اجراییه ندارد بنابراین در این شرایط شهرداری ها باید پای کار بیایند و مانع تداوم فعالیت غیرمجاز شوند.

یکی از دلایل استفاده از مصالح غیراستاندارد ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت و ساز است. از سالیان گذشته تاکنون سازمان نظام مهندسی نتوانسته آنگونه که باید بازار کار را به دست بگیرند و اجازه ورود به افراد غیرمتخصص ندهند

یکی از دلایل استفاده از مصالح غیراستاندارد ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت و ساز است. از سالیان گذشته تاکنون سازمان نظام مهندسی نتوانسته آنگونه که باید بازار کار را به دست بگیرند و اجازه ورود به افراد غیرمتخصص ندهند بنابراین ورود افراد غیر متخصص خودش باعث کیفیت ساخت و ساز می شود.

بحث سرویس و نگهداری ساختمان هم از دیگر موارد دارای اهمیت است زیرا ساختمان مثل هر کالای دیگری نیاز به نگهداری دارد و چنانچه این سرویس و نگهداری به موقع و درست انجام نشود باعث کاهش کیفیت ساخت در دراز مدت می شود.

*در سالهای گذشته شاهد افزایش حوادث ساختمان به خصوص در بخش گودبرداری هستیم. ریشه این حوادث در چیست؟

با توجه اینکه شهر نیاز به بلندمرتبه سازی دارد، تامین پارکینگ بیش از گذشته احساس می شود بنابراین گودبرداری منفی دو و سه برای ایجاد پارکینگ نیاز است اما ورود افراد متخصص برای نظارت و اجرا در این حوزه ضروری است.

ریشه این حوادث شاید افزایش تعداد گودبرداری و دوم کمبود تجهیزات و نیروهای متخصص است هرچند که سازمان نظام مهندسی دستورات لازم در این حوزه را می دهد اما بحث بر سر اجرای دستورات است.

استان با سرعت زیادی به سمت بلندمرتبه سازی می رود به همین خاطر نیروهای اجرای این کار به تعدادکافی دراستان وجود ندارد

نکته دیگر در این رابطه کمبود نیروی متخصص در این زمینه است چراکه استان با سرعت زیادی به سمت بلندمرتبه سازی می رود به همین خاطر نیروهای اجرای این کار به تعدادکافی دراستان وجود ندارد. در کنار همه این موارد باز هم تاکید می کنم از آنجاییکه سازمان قوه اجرائیه ندارد شهرداری باید در صورت مشاهده گودبرداری غیراستاندارد و گزارش مهندسان به این دستگاه، به عنوان بازوی اجرای سازمان قوی تر عمل کند تا جلوی تخلف گرفته شود.

*برخی از انبوه سازان معتقدند که خدمات واقعی اجرا و نظارت دریافت نمی کنند. با توجه به الزام مجریان ذی صلاح چه راهکاری در این زمینه دارید؟

نشست هایی با انجمن مجریان داشتیم و خروجی آن به دستورالعمل و شرح وظایفی برای مجریان ذی صلاح شد. از طرفی در قبال ارائه این خدمات مجریان توقع دارند که حق الزحمه هایشان واقعی و درست باشد؛ متاسفانه اکنون در حالتی قرار داریم که حق الزحمه مجریان با خدمات واقعی فاصله دارد که همین باعث نارضایتی شده است. امیدواریم با نشست انبوه سازان، مجریان و سایر دستگاه های مرتبط این اختلاف به حداقل برسد.

*فرایند اداری طولانی از گلایه های جدی انبوه سازان است دراین باره توضیح دهید ؟

فرایند دریافت مجوز طولانی است اما بخشی از آن در اراده سازمان است و بخش دیگر نیست. ساختمان به یک پیش فرض نیاز دارد به نام طراحی که این موضوع هم به مطالعه نیاز دارد و مطالعات فرایند زمانبری است زیرا شرکت های آزمایشگاهی باید نمونه خاک گرفته و آن را در آزمایشگاه بررسی کنند روی نتیجه این بررسی ها کار شده و سپس طراحی آغاز شود.

این یک فرایند مطالعاتی و طراحی طولانی است اما زمانبر بودن آن اجتناب ناپذیر است. این پروسه را به جهت اهمیت مطالعه نمی توانیم کوتاه کنیم اما در بخش فرایند اداری، سازمان سعی کرده با کاهش فرم ها، بازنگری در فرایندها و ارتباطی که به صورت الکترونیکی تلاش دارد با شهرداری برقرار کند سعی به کاهش این پروسه دارد. با اجرای این روند چون تعداد مراجعان به سازمان کم می شود و به تناسب پیک کار توسط پرنسل کوتاهتر شده و دست کم ۴۰ درصد صرفه جویی در فرایند اداری انجام می شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha