۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
۱.۲ میلیون متقاضی مسکن پشت در وزارت راه/ تدبیر آقای وزیر مناسب نیست!
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مطرح کرد

۱.۲ میلیون متقاضی مسکن پشت در وزارت راه/ تدبیر آقای وزیر مناسب نیست!

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی مسکن پشت دروازه های وزارت راه و شهرسازی صف کشیده اند گفت: تدبیر نخریدن مسکن گزینه خوبی برای کاهش قیمت نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن- ثبت نام یک میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی برای طرح اقدام ملی مسکن ملی نشان داد که تقاضای پنهان شدیدی در بخش مسکن وجود دارد.  این میزان ثبت نام با شروط خاص در حالی صورت گرفته است که اگر این شرایط نبود شاید میزان ثبت نام به بیش از پنج میلیون متقاضی و حتی بیش از ۱۰ میلیون متقاضی نیز می رسید.

ثبت نام یک میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی مسکن ملی برای ۴۰۰ هزار مسکن ملی نشان از این می دهد که دولت چه بار سنگینی بر دوش خود دارد و رها کردن این تعداد متقاضی در آینده چه تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.

در هیچ اقتصادی یک میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی مسکن را بلاتکلیف نمی گذارد
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه در هیچ اقتصادی یک میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی مسکن را بلاتکلیف نمی گذارد گفت: طرح اقدام ملی مسکن و هجوم ثبت نام کنندگان برای ثبت نام نشان داد که وقتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی برای تنها ۴۰۰ هزار مسکن ملی ثبت نام می کنند چه بار سنگینی بر روی دوش دولت و وزارت راه و شهرسازی برای خانه دار کردن مردم و متقاضیان دهک های پایین و متوسط جامعه قرار دارد. پس باید دولت یک برنامه مشخص و قوی برای متقاضیان مسکن داشته باشد تا هر چه سریعتر این متقاضیان به روزهای بهتر و خانه دار شدن امیدوار شوند.  

یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی مسکن در حال حاضر به صورت بالقوه پشت دروازه های وزارت راه و شهرسازی هستند

وی با تاکید بر اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی مسکن در حال حاضر به صورت بالقوه پشت دروازه های وزارت راه و شهرسازی هستند تاکید کرد: این یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی مسکن نشان می دهد که در حال حاضر بک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی وجود دارد که باید آنها را به فرصت بالقوه تبدیل کرد. حال اگر این میزان متقاضی را یک درصد کمی از تقاضای پنهان مسکن در کشور بدانیم با قاطعیت می توان از چرخش صنعت ساختمان صحبت کرد و تاکید کرد که این تعداد فرصت شغلی چه تحولی می تواند در اقتصاد کشور ایجاد کند.  

پورحاجت ادامه داد: در حال حاضر بخش مسکن ۲۰ درصد با حوزه اقتصاد کشور در ارتباط است و به نوعی پیشران و موتور محرک اقتصاد است پس بنابراین اگر این حجم از ثبت نام متقاضیان مسکن ملی را به فال نیک نگیریم و برای آنها تولید مسکن نکنیم در آینده نزدیک با یک التهاب شدید و یک رشد قیمت مسکن مواجه خواهیم شد. حال باید دولت به خوبی با این وضعیت پیش آمده خود را وفق دهد و شرایط را به گونه ای فراهم کند که تولید مسکن و سایر صنایع و فضای کسب و کار به سمت بهتر شدن حرکت کند. اما متاسفانه فضای کسب و کار برای بخش تولید مسکن فراهم نیست چرا که ریسک سرمایه گذاری در بخش تولید بالا رفته است و سخنان غیرکارشناسی نیز فضای تولید و کسب و کار را روز به روز به سمت شرایط سخت و دشوار کشانده است.

آیا اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و یا مالیات بر عایدی می تواند به بخش مسکن کمک کند

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با تاکید بر اینکه سوال من این است که آیا اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و یا مالیات بر عایدی می تواند به بخش مسکن کمک کند گفت: پاسخ روشن است وقتی تمام این اقدامات(اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و یا مالیات بر عایدی) در نهایت به رشد قیمت تمام شده مسکن و در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی و خریداران مسکن تمام می شود. به هیچ وجه با پرداخت مالیات مخالف نیستیم اما باید این مالیاتها نظام مند شود تا در نهایت به نفع مصرف کننده نهایی باشد.

پورحاجت تاکید کرد: این اظهارات در رسانه ها تنها برای پر کردن ذهن مردم است و اتفاق مثبتی برای بخش مسکن رخ نخواهد داد.  باید توان بنگاههای تولیدی کشور تقویت شود چرا که وقتی تولید مسکن به میزان قابل توجهی افزایش یابد عرضه و تقاضا به تعادل می رسد.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرده است زمانی که قیمت یک کالا گران می شود مردم نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاها است

نکته ای که این روزها بسیار حائز اهمیت است این است که آیا قیمت مسکن نیز همانند سایر کالاها اگر خرید نشود قیمت آن کاهش می سابد؟ موضوعی که باز هم اخیرا و برای چندمین بار از سوی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است. اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرده است زمانی که قیمت یک کالا گران می شود مردم نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاها است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سئوال که آیا نخریدن مسکن گزینه خوبی برای کاهش قیمت است گفت: متاسفانه دولت و وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه برنامه مشخصی برای متعادل کردن بازار مسکن و تولید مسکن ارائه کند مسئول ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند مسکن نخرید تا قیمت کاهش یابد. به جای اینکه به مردم بگوییم مسکن نخریم تا کاهش یابد یک برنامه مشخص و مدون ارائه کنید تا تولید مسکن به میزانی افزایش یابد که تعادل را به بازار بازگرداند. بازگشت تعادل به بخش مسکن تنها با ارائه برنامه های مدون و اجرای قوانین مناسب و مناسب کردن محیط و فضای کسب و کار صورت خواهد گرفت. در این صورت است که قیمت مسکن متعادل و بازار مسکن یک بازار بدون التهاب خواهد داشت.

کد خبر: ۲۲٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha