۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
هدفگذاری تامین ۱۰۰ درصدی کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی
معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد

هدفگذاری تامین ۱۰۰ درصدی کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد ۸۰ درصدی تولید کاغذ تحریر داخلی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: سال گذشته توانستیم ۷۰ درصد کتاب‌های درسی را با کاغذ تولید داخل تامین کنیم.

به گزارش بازار، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازدید از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوشت‌افزار و تجهیزات مهندسی گفت: یکی از صنایعی که جزو اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در رویکرد جدید صنعت نوشت افزار بوده که با رویکرد ایرانی - اسلامی پیوند خورده و ما توانستیم سهم عمده‌ای از بازار را در سال‌های اخیر به محصولات داخلی اختصاص دهیم در حدی که واردات برخی کالاهای مصرفی با تولید داخلی را محدود کردیم و هم اکنون مردم از کالاهای مختلف با نام و نشان تولید داخل بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه در ۲ سال اخیر تاکید ما بر افزایش کیفیت محصولات تولید داخل بوده، ادامه داد: محصولاتی که هم اکنون در حوزه نوشت افزار عرضه می‌شود از جمله خودکار، مداد و سایر تولیدات همچون دفتر مشق و پاک کن، قابلیت رقابت با محصولات برتر جهانی در این حوزه را داراست.

برادران به رفع چالش‌های پیش روی این صنعت در ابتدای سال از جمله تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تلاش شبانه روزی صاحبان صنعت نوشت افزار بتوانیم نیاز مدنظر بازار خرید شهریور برای افتتاح مدارس و شروع سال تحصیلی جدید را تامین کنیم.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: ما در صنعت نوشت افزار بیش از ۹۰ تولید کننده صنعتی و رسمی داریم که با نام و نشان‌های مختلف در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

وی به توجه مقام معظم رهبری به صنعت نوشت افزار اشاره کرد و گفت: صنعت نوشت افزار همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده و ایشان تا کنون ۲ پیام برای صاحبان این صنایع داشته اند و از این صنعت به عنوان صنعت افتخار آفرین یاد کردند. رهبری به صنعت نوشت افزار هم از جنبه صنعتی و هم با رویکرد اجتماعی و توجه دارند و مکررا گزارش‌ها و نکاتی که مدنظر دفتر ایشان هست مدنظر ما قرار گرفته و خواهد گرفت.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت به برگزاری رویکرد هم نوشت اشاره کرد و گفت: این رویکرد فردا یک تیر ماه با حضور تمام فعالان صنعت نوشت افزار برگزار می‌شود و از سند راهبردی صنعت نوشت افزار که رهبر انقلاب بر نگارش آن تاکید داشتند رونمایی خواهد شد.

برادران افزود: جلسات کارگروه ملی راهبری این سند تشکیل شده و با کمک بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های فعال در زیست بوم این صنعت با محوریت دفتر صنایع سلولزی و نوشت افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت این کار دنبال می‌شود.

وی از رشد ۸۰ درصدی تولید کاغذ تحریر داخلی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: سال گذشته توانستیم ۷۰ درصد کتاب‌های درسی را با کاغذ تولید داخل تامین کنیم امیدواریم امسال این عدد به ۱۰۰ درصد برسد و با کمک وزارت آموزش و پرورش کل نیاز کاغذ برای کتاب‌های درسی را تامین کنیم و این آمادگی از سوی صنایع و کارخانجات بزرک کشور اعلام شده است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با اشاره به تاثیر احیای واحدهای تعطیل در روند افزایش تولید کاغذ کشور، گفت: ما واحدهایی داشتیم که قبلا نیمه فعال و یا تعطیل بودند مانند مجموعه چوب و کاغذ مازندران که با ظرفیت پایین فعالیت می‌کرد که هم اکنون از ۱۵ هزار تن به ۴۵ هزار تن افزایش تولید کاغذ رسیده اند و در حوزه تولید کاغذ توانستند سهم عمده‌ای از تولید کتاب‌های درسی را تامین کنند.

برادران به روند رو به رشد صنعت در همه حوزه‌ها براساس گزارش بانک مرکزی در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: رشد صنعت از سال ۱۴۰۰ که ۳ و سه دهم درصد تولید ناخالص بخش صنعت به ۹ و نیم درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است که نشان دهنده این است که ما حتی بیشتر از هدف مندرج در چشم انداز که ۸ درصد بوده در حوزه صنعت رشد داشته ایم، این عدد در دولت یازدهم و دوازدهم، یک و ۶ دهم در رشد فصلی بوده که هم اکنون سالانه به ۹ و نیم درصد افزایش یافته است و در رشد فصلی هم به ۱۱.۹ درصد در فصل زمستان رسیده ایم که آمار خوبی در حوزه صنعت محسوب می‌شود و امیدواریم با همت صنعتگران و توجه وزارت صمت به صنایع جدید این روند ادامه یابد.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha