۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
بستر توسعه تجارت بین ایران و بلاروس فراهم است
سفیر ایران در بلاروس:

بستر توسعه تجارت بین ایران و بلاروس فراهم است

زنجان- سفیر ایران در بلاروس گفت: در زمان حاضر بستر توسعه تجارت با بلاروس برای تاجران ایرانی فراهم است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی استان زنجان، علیرضا صانعی روز چهارشنبه در جلسه مشترک با فعالان اقتصادی استان زنجان با بیان اینکه مراودات تجاری که بین کشور بلاروس و برخی از استان های ایران شکل گرفته است، اظهار کرد: با توجه به لزوم آشنایی برای تجارت با هر کشوری، مجموعه شرکت های تولیدی و صادراتی همچنین بازرگانان و تاجرانی که سابقه فعالیت و همکاری در کشورهای منطقه همچون روسیه را دارند می توانند به صورت بهتری با کشور بلاروس نیز مراودات تجاری داشته باشند.

سفیر ایران در کشور بلاروس تصریح کرد: با توجه به فعالیت های بلاروس در بخش های چون ماشین آلات، یکی از زمینه های همکاری استان زنجان با کشور بلاروس می‌تواند ماشین آلات معدنی باشد.

وی با بیان اینکه آبزیان، میگو و ماهی می تواند زمینه های مناسب دیگر همکاری ۲ طرف باشد، گفت: طی ماه‌های اخیر پنج سند همکاری بین ایران و بلاروس در زمینه هایی چون عسل، گوشت مرغ، تخم مرغ و لبنیات به امضا رسیده و الزامات بهداشتی و استانداردها نیز مورد توافق ۲ طرف است، ابراز کرد: اکنون بستر تجارت با کشور بلاروس برای تاجران ایرانی فراهم است و ما نیز در سفارت راهنمایی، تسهیل نقل و انتقالات بانکی و فراهم‌سازی زمینه ها را دنبال می‌کنیم.

صانعی با بیان اینکه مراودات ترانزیتی بین ایران و بلاروس در حال شکل گیری است، از برنامه ریزی برقراری پرواز مستقیم بین تهران و مینسک خبر داد و افزود: یکی از بخش هایی که جای کار بسیاری در آن وجود دارد صادرات دارو است.

سفیر ایران در بلاروس با بیان اینکه یکی از راهکارهای عبور و دور زدن تحریم‌ها می‌تواند موضوع تهاتر بین ۲ طرف باشد، ابراز کرد: نمایشگاه کالاهای تخصصی ایران مرداد ماه سال جاری در مینسک بلاروس برگزار می‌شود که فعالان اقتصادی استان زنجان نیز می توانند در آن حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به حضور برخی از کشورها چون آذربایجان، چین، ترکیه و ازبکستان در بازار کشور بلاروس، ابراز کرد: مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو طرف می‌تواند با حضور، آشنایی و جلسات بین ۲ طرف هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.

توسعه تجارت خارجی استان زنجان هدفگذاری شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه استان زنجان در بخش‌های تولیدی و صادراتی دارای توانمندی های بسیاری است، اظهار کرد: توانمندی‌های ما در چند بخش از جمله روی، برق و تجهیزات آن، نساجی و مس بالا بوده و زنجان به عنوان قطب تولیدات این محصولات در کشور شناخته می شود.

صمد یوسفی اصل با بیان اینکه کارخانجات بزرگی در استان زنجان فعالیت دارند، ابراز کرد: با توجه به بررسی های اتاق بازرگانی زنجان در بخش واردات کشور بلاروس، زمینه‌هایی چون آهن، فولاد، کاغذ، مقوا، محصولات دارویی، لاستیک، لوکوموتیو و تجهیزات آن احصا شد که در بخش های مذکور، واحدهای تولیدی و صادراتی خوبی در استان زنجان فعالیت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه می‌توان همکاری های ۲ طرف را در بخش های مذکور و دیگر بخش ها به شکل مطلوبی گسترش داد، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در اتاق بازرگانی زنجان گسترش همکاری های تجاری اقتصادی با کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد و از این رو تلاش داریم تا در بخش های مختلف به صورت اختصاصی با کشورهای هدف روابط تجاری و اقتصادی برقرار شود.

وی با دعوت از سفیر بلاروس در ایران و تجار و بازرگانان این کشور برای سفر به استان زنجان، از آمادگی پذیرش و میزبانی آنها خبر داد و گفت: تلاش و برنامه ریزی بر این است تا با پذیرش و اعزام هیات های تجاری و اقتصادی و توسعه اقتصاد، برای استان زنجان تولید ثروت صورت گیرد.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha