۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
مشکلات ارزی و تامین دارو | بیماران خاص دچار مشکل هستند
رئیس کمیسیون سلامت اتاق تهران در گفتگو با بازار:

مشکلات ارزی و تامین دارو | بیماران خاص دچار مشکل هستند

تهران- نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: مشکلات ارز و بودجه در تامین دارو و تجهیزات بیماران خاص مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده اما واکنش ها فقط برگزاری همایش است.

محمود نجفی عرب در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه کسری اعتبار در حوزه دارو در قانون بودجه، تامین ناکافی ارز و قیمت گذاری دستوری باعث نابسامانی در بازار دارو شده است، تاکید کرد: فعالان این حوزه نسبت به سیاستگذاری های اشتباه و کمبود دارو هشدار می دادند و ظاهرا این هشدارها به واقعیت پیوسته و حتی نمایندگان مجلس را نیز به اعتراض واداشته است.

وی افزود: نمایندگان عنوان کرده‌اند که اغلب داروهای اساسی و حیاتی در درمان بیماران کمیاب و نایاب بسیار کاهش یافته و سازمان برنامه و بودجه پیش بینی لازم در اختصاص منابع برای دارو را به صورت صحیح انجام نداده است لذا یارانه دارو به یارانه نقدی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برطرف کردن سه عامل به حل بحران دارو کمک خواهد کرد که اولین آنها، ارز دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: دومین عامل مشکلات اعتباری و مالی است به این معنی که اعتبارات منظور شده در این بخش کافی نیستند. در قانون بودجه ۱۴۰۲ تنها ۶۹ هزار میلیارد تومان برای دارو در نظر گرفته شده که باید بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان باشد.

عرب بیان کرد: سومین موضوع نیز قیمت گذاری دستوری است که با توجه به تورم و افزایش نرخ لوازم بسته بندی، مواد اولیه و جانبی، قیمت دارو باید به میزان ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش یابد اما دولت مخالفت کرده در نتیجه بسیاری از داروها بدون توجیه اقتصادی در داروخانه عرضه می شوند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلاتی که قیمت گذاری دستوری در حوزه دارو ایجاد کرده است گفت: مسئولان نیز اذعان دارند که این موضوع باید اصلاح شود اما چیزی بیشتر از برگزاری جلسه و همایش اتفاق نیفتاده در حالی که ارز داروهای بیماران خاص پس از گذشت چندین ماه از پایان سال ۱۴۰۱ هنوز تامین نشده است.

عرب ابراز کرد: در چند روز صرفا گذشته ۳۰۰ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته که مقدار ناچیزی به شمار می رود.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha