۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
پیشنهاد جایگزینی طلا به جای دلار| مبادله با پول‌های ملی تجارت را آسان می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد

پیشنهاد جایگزینی طلا به جای دلار| مبادله با پول‌های ملی تجارت را آسان می‌کند

عباسی دوانی، نماینده مجلس پیشنهاد داد: گرم طلا جایگزین دلار شود و یوان چین، روبل روسیه و ریال ایران برمبنای مرجع طلا مراوده اقتصادی داشته باشند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، فریدون عباسی دوانی، نماینده مردم در خانه ملت درباره اهمیت همگرایی اتحادیه پایاپای آسیایی با سایر اتحادیه‌های اقتصادی گفت: ضعیف کردن و از بین بردن حاکمیت آمریکا در حوزه اقتصاد بین الملل نیاز به استفاده از پول جایگزین برای دلار دارد تا این کشور دیگر نتواند برای تحمیل اهداف سیاسی خود از آن بهره برداری کند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در همین‌باره با اشاره به پول واحد در اروپا بیان کرد: اروپایی‌ها دقیقا به همین دلیل درباره یورو به یک جمع بندی رسیدند، اما به دلیل وابستگی به آمریکا، در جایگزینی آن با دلار موفق نشدند. البته برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان که پول خود را حفظ کرد، ساز تفرقه افکنانه زد زیرا به فکر استقلال اقتصاد کشور خود بود و دقیقا به همین دلیل از اتحادیه اروپا خارج شد که این مسئله خود یکی از دلایل عدم موفقیت اروپا در برابر آمریکا محسوب می‌شود.

نماینده مردم کوه چنار و کازرون در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون قدرت‌های دیگری غیر از آمریکا به لحاظ اقتصادی در دنیا به وجود آمده‌اند و موفق شده‌اند تا از حیث سرزمینی و سیاسی خود را به تثبیت برسانند و به پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری قابل توجهی دست پیدا کنند. قاعدتا چنین کشورهایی به دنبال تثبیت اقتصادی خود هستند، بنابراین ارتقای پول ملی در منطقه باید مورد توجه قرار گیرد و این ایده در دنیا به‌ویژه آسیا به وجود آمده که تبادل بین پول‌های ملی کشورها انجام گیرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: کاملا روشن است که تبادل پولی بین کشورهای عضو اتحادیه باید با مرجعی غیر از دلار سنجیده شود. یک پیشنهاد این است که گرم طلا جایگزین دلار شود و یوان چین، روبل روسیه، ریال ایران برمبنای مرجع طلا با هم قیاس و مبادلات با این روش انجام گیرد.

عباسی دوانی درباره تقویت تجارت بین کشورها در نتیجه همگرایی با اتحادیه‌های بین المللی اظهارکرد: تجارت در نتیجه همگرایی با اتحادیه‌ها روی خواهد داد و بر اقتصاد کشور ما نیز تاثیر مثبت می‌گذارد، چراکه مبادلات به روز انجام خواهد شد و دلار کنار می‌رود. وقتی معاملات با دیگر کشورها با پول محلی انجام گیرد، این کار صادرات و واردات را به‌ویژه با کشورهای همسایه راحت‌تر خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha