۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
اجرای بیش از ۸.۷ میلیون هکتار پروژه بیابانزدایی در کشور
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد

اجرای بیش از ۸.۷ میلیون هکتار پروژه بیابانزدایی در کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۸.۷ میلیون هکتار پروژه اجرایی در حوزه بیابانزدایی و ۱۳ میلیون هکتار مطالعات مناطق بیابانی در کشور تاکنون انجام شده است.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی با بیان این مطلب گفت: در طول برنامه ششم توسعه به طور متوسط سالانه ۳۰۰ هزار هکتار فعالیت‌های اجرایی در زمینه بیابانزدایی صورت گرفته که منجر به حفاظت از بخشی از خطوط مواصلاتی و راه‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راه‌آهن و حفاظت از شهرک‌های صنعتی، صیدگاه‌ها، واحدهای نظامی روستاها و شهرها شده است.

نوبخت اظهار داشت: براساس مطالعات اطلس مناطق بیابان ایران در سال ۱۳۹۱، بیش از ۸۸.۷ درصد مناطق کشور تحت تاثیر بیابانزایی و تخریب سرزمین می‌باشد.

وی افزود: براساس مطالعات بازنگری شناسایی کانون بحرانی فرسایش بادی نیز ۳۰ میلیون هکتار از مساحت کشور در ۲۲ استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

نوبخت میزان خسارت وارده از هجوم ماسه‌های روان به مناطق زیستی، مسکونی و تاسیسات زیربنایی کشور را سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار عنوان کرد.

وی با بیان این که اثرات بیابانزایی، پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، تصریح کرد: آسیب‌پذیری خاک در مقابل فرسایش بادی و آبی، افزایش تعداد و شدت طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار، فرونشست زمین، کاهش حاصلخیزی و توان خاک و اختلال در فرآیند بازسازی و بازتولید طبیعی پوشش گیاهی از جمله آثار مستقیم و آنی بیابانزایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: جلوگیری از تخریب اراضی در مناطق خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب تنها در صورت تلاش جمعی، مشارکت آحاد جامعه‌ و همکاری و هماهنگی نهادها و دستگاه‌های مرتبط قابل تحقق خواهد بود.

وی به شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی اشاره و اظهار کرد: از نظر حقوق بین‌الملل، شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی را «نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین» نامگذاری کرده‌اند و واقعیت آن است که دستیابی به مدیریت پایدار سرزمین با نقش‌آفرینی موثر زنان گره خورده است.

نوبخت افزود: زنان با توانمندی‌هایی که دارند در خیلی از جاها از مردان بهتر عمل کرده‌اند و نباید نقش زنان را در پایداری سرزمین نادیده گرفت.

وی ادامه داد: زنان که ستون اصلی خانواده هستند، نقش اساسی در حفظ امنیت کشاورزی و زیستی دارند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال گفت: رویکرد مردمی‌سازی فعالیت‌های مقابله با بیابانزایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نقش‌آفرینی موثر جوامع محلی که در دولت سیزدهم در دستور کار مدیریت بخش بیابان صورت گرفته، زمینه شتاب‌بخشی به فعالیت‌های اجرایی مقابله با بیابانزایی را بیش از پیش فراهم کرده است.

وی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اذعان داشت: این طرح که در سطح ۵ میلیون هکتار و طی یک دوره چهار ساله با هدف مقابله با بیابان‌زایی و توسعه جنگل‌ها در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، نقش موثری در دستیابی به هدف جهانی خنثی‌سازی تخریب سرزمین و مقابله با بیابانزایی در کشور خواهد داشت.

نوبخت از فعال شدن کارگروه مقابله با بیابانزایی در دولت سیزدهم پس از یک دوره رکود خبر داد و گفت: برنامه ما تاکید بر تمرکز کارگروه بر موضوعات عملیاتی و نتیجه محور بین بخشی و ایجاد هم‌افزایی بین فعالیت‌های در دست انجام و نیز استفاده موثر از ظرفیت کنوانسیون مقابله با بیابانزایی در راستای تعریف برنامه‌های جامع مدیریت منطقه‌ای گرد و غبار با کشورهای همسایه می‌باشد.

وی افزود، کنوانسیون مقابله با بیابانزایی، توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان در راستای دستیابی به اجرای برنامه‌های جامع‌نگر و با مشارکت همگانی را مورد تاکید قرار داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، احیای سرزمین را یکی از جامع‌ترین راهکارها دانست و تصریح کرد: ماحصل احیای سرزمین، کنترل بیابانزایی، اصلاح چرخه آب و احیای خاک‌های تخریب یافته خواهد بود.

وی پایش و ارزیابی روند تغییرات فرسایش بادی و اثربخشی فعالیت‌های اجرایی به منظور دستیابی به داده‌های کمی و قابل استناد برای قیاس تغییرات فرسایش بادی را از جمله مهمترین اولویت‌های مورد نیاز بخش اجرا نام برد.

نوبخت افزود: پایش و ارزیابی نتیجه‌محور می‌تواند نقش موثری در سنجش اثربخشی و بهبود روش‌ها و رفع کاستی‌ها داشته باشد.

گفتنی است؛ مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی به صورت حضوری و مجازی با حضور تعدادی از سفرای کشورها و مهمانان خارجی، مدیران و مسوولان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و بخش تحقیقات منابع طبیعی در حال برگزاری است.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha