۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
دسترنج گندم‌کاران مشهدی درو شد| افزایش سطح کشت زیر سایه خشکسالی
بازار بررسی کرد؛

دسترنج گندم‌کاران مشهدی درو شد| افزایش سطح کشت زیر سایه خشکسالی

مشهد- سال ۱۴۰۰ به دلیل کاهش بارندگی و خشک‌سالی حادث‌شده سال پررونقی برای کشاورزان خراسانی نبود به‌گونه‌ای که در تمامی محصولات از جمله زراعت و کاشت گندم گرفته تا محصولات باغی شاهد کاهش محصول بودیم.

بازار؛ گروه استان ها: در طی چند سال گذشته کاهش بارندگی آن‌چنان محصولات کشاورزی و زراعی را تحت تأثیر قرارداد که از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار کشتزار دیم گندم و جو تنها از ۲۸ هزار هکتار، محصول برداشت شد و قریب به ۸۰ درصد دیمزارهای اختصاص‌یافته به گندم نیز از بین رفت.

کاهش ۶۴۸ هزار تنی غلات و به همین میزان تولید کاه لذا تبعات و مشکلات فراوانی را در بخش دام رقم زد که کمبود علوفه و گرانی آن ناشی از همین کاهش محصول است.

متأسفانه سال گذشته خراسان رضوی در تولید گندم آبی افزون بر ۵۰ درصد و درکشت دیم نیز بیش از ۸۰ درصد دچار کاهش و افت محصول شد و طبق آمار های رسمی خرید گندم مازاد بر تولید ۷۷ درصد کاهش داشت که این کاهش دلیلی جز خشک‌سالی نداشت.

اگر چه سایه خشکسالی هنوز بر سر خراسان رضوی سنگینی می کند اما سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری افزایش بیشتری در شهرستان مشهد داشته و با برداشت این محصول استراتژیک روزنه ای از امید در دل کشاورزان ایجاد شده است.

به منظور بررسی وضعیت تولید گندم در سال زراعی جدید با محمد میری میری دیسفانی مدیر جهاد کشاورزی مشهد به گفت و گو نشستیم.

* سطح زیر کشت گندم امسال چقدر است؟

۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد زیر کشت گندم قرار دارد.

* در هر هکتار به طور میانگین چند تن گندم برداشت می شود؟

کار برداشت گندم در مشهد با میانگین ۴ تن درهر هکتار آغاز شده است و پیش بینی می شود که بیش از ۶۴ هزارتن گندم از سطح مزارع برداشت شود.

دسترنج گندم‌کاران مشهدی درو شد| افزایش سطح کشت زیر سایه خشکسالی

* با توجه به خشکسالی حاکم چقدر سطح زیر کشت کاهش داشته است؟

در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۲۸درصد سطح زیر کشت این محصول استراتژیک افزایش یافته است.

کار برداشت گندم در مشهد با میانگین ۴ تن درهر هکتار آغاز شده است و پیش بینی می شود که بیش از ۶۴ هزارتن گندم از سطح مزارع برداشت شود

* چه ارقامی در مشهد مورد کشت قرار می گیرد؟

ارقام کشت شده در سطح مزارع شهرستان مشهد عمدتا پیشگام ، میهن ، سیروان و حیدری است.

* کشاورزان آیا دغدغه ای برای فروش محصول خود دارند؟

با توجه به حساسیت موضوع تامین امنیت غذایی لذا کارشناسان جهاد کشاورزی نظارت مستمر و مطلوب را در امر برداشت محصول داشته و با تعیین مناسب زمان برداشت از ریزش‌های احتمالی و وارد آمدن خسارت به محصول پیشگیری می‌کنند و برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی بر کار برداشت به صورت مستمر نظارت دارند.

از طرفی خرید تضمینی و ذخیره‌سازی گندم در شهرستان مشهد توسط سیلوی شماره ۳ جاده فریمان، سیلوی شماره یک طلاب، کارخانه «آسه آرد» در بخش احمد آباد، کارخانه «آرد امام رضا» در بخش مرکزی انجام می‌گیرد و کشاورزان می توانند محصول تولیدی خود را تحویل مراکز خرید منتخب دهند.

* چقدر از اراضی این شهرستان زیر سطح کشت جو قرار دارد؟

امسال درشهرستان مشهد ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار ازاراضی کشاورزی زیرکشت محصول جو قرار گرفته است و پیش بینی می شود که بیش از ۲۹ هزار تن برداشت جو از این سطح را داشته باشیم.

* چه ارقامی از جو در مشهد کاشت می‌شود؟

ارقام کشت شده در مشهد عمدتا رقم یوسف، بهمن، نوت، ریحان و بهرخ می باشد و متوسط عملکرد جو آبی ۳.۸ تن در هکتار است.

دسترنج گندم‌کاران مشهدی درو شد| افزایش سطح کشت زیر سایه خشکسالی

* تا چه میزان برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود؟

در حال حاضر بیش از۹۵ درصدبرداشت غلات این شهرستان به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود و با هدف جلوگیری از انتشار بیماری گیاهان در همان ابتدای روز تمامی کمباین‌ها ضدعفونی می شوند.

* آیا جهاد کشاورزی بر روی تعرفه و دستمزد کمباین‌ها نیز نظارت دارد؟

تعرفه نرخ برداشت تاکید ستاد برداشت کشور بر انجام توافق بیی طرفین کشاورز و کمباین دار است.

* آیا ماشین آلات به میزان کافی برای برداشت این محصول وجود دارد؟

بیش از ۱۳۰ دستگاه کمباین کار شامل ۳۰ دستگاه کمباین بومی و ۱۰۰ دستگاه کمباین مهاجر برداشت محصول را در شهرستان مشهد به عهده دارند و در این رابطه گروه های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقردر مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان و کارشناسان بسیج طرح همگام با کشاورز بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت می کنند.

* تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی هر سال یکی از گلایه‌های کشاورزان است چه تدبیری اندیشیده شده است؟

سهمیه سوخت این کمباین ها ی بومی به صورت ماهیانه و کمباین های مهاجر ۱۵ روزه تامین می گردد به صورتی که برای کمباین های سبک مانند جاندیر۹۵۵ و جاندیر۱۰۵۵ به میزان 6 هزار لیتر در ماه و برای کمباین های نیمه سنگین وسنگین مانند کمباین‌های نیوهلند، سمپو و کلاس مدیوم ۳۱۰ و همچنین جاندیر ۱۱۶۵ به میزان ۹ هزار لیتر سهمیه سوخت در نظر گرفته شده است.

* کشاورزان از چه حمایت دیگری برخوردار هستند؟

توزیع به موقع نهاده‌ها و توزیع بذر اصلاح شده، ارائه خدمات فنی و کارشناسی و اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصول از جمله اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان شهرستان مشهد است.

امسال نیز با اقدامات مراقبتی و حفاظتی مناسب تلاش شده که این اراضی از هرگونه آفت و سن ایمن باشد و مانع از کاهش عملکرد کمی و کیفی گردد و امیدواریم این محصول مستقیم و بدون واسطه به دست دامداران این شهرستان برسد.

هم چنین به منظور حمایت از تولیدکنندگان و ارتقای بهره وری بیش از ۱۸هزار تن انواع کودهای شیمیایی و بالغ بر ۲هزار تن انواع بذور اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.

از آن جا که امنیت غذایی و تامین سفره خانوار جزو اولویت‌ های مورد توجه است لذا در شرایط کنونی و با توجه به شدت کاهش نزولات جوی و همچنین سرمازدگی شدید زمستان گذشته،اعمال شیوه های مدیریتی در سطح مزارع به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان تولید در واحد سطح به منظور خودکفایی در تولید گندم در سالجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اثیر اخسیکتی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      حاصل زحمت گندمکاران اول نصیب دولت میشه بدلیل ارزان بودن قیمت و اجبار در فروش آن به دولت و بعد هم تتمه ای اگه مانده باشه باید داد به کمباین دار و کامیون دار و نتیجه آن وضع معاش فلاکت بار فعلی زندگی گندمکاران هست. اگه کسی یه کشاورز پولدار یا کسی که از یه زندگی نسبتا مرفه ای برخوردار باشه تونست توی کل ایران پیدا کنه به منم معرفی اش کنه. همه از پائین ترین اقشار جامعه هستن علی رغم شاید گردش مالی دو یا چند ملیاردی در پایین سال در حساب‌های بانکی شان. که عموما صرف پرداخت مخارج می‌گردد و هیچ سودی براشون نمیمونه
    • عزیز IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      از همه چیز سؤال شد جز قیمت گندم چند و پول گندم کی میدن
    • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      آقا چرا به درد کشاورز کسی گوش نمیده چرا قیمت گندوم هنوز مشخص نشد چرا پول گندوم رو پرداخت نمیکنن این دولت که کشاورز رو نابود کرد ابرو برامون نزاشت به چه زبونی بگیم آقا داریم گدایی میکنیم کسی صدای کشاورز رو مشنوه
    • AHMADGOLBAZKHANIPOOR IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      0 0
      حالا پول همین را با اما و اگر می‌خواهند به مردم بدهند