۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
تضعیف تولید مواد غذایی در سایه تزریق قطره چکانی روغن | ارز تخصیصی به واردات روغن تعیین تکلیف شود
بازار گزارش می دهد؛

تضعیف تولید مواد غذایی در سایه تزریق قطره چکانی روغن | ارز تخصیصی به واردات روغن تعیین تکلیف شود

در حالیکه صنعت غذایی کشور به طور قابل توجهی به ماده اولیه روغن وابسته است برخی تولید کننده ها می گویند تعلل در تخصیص ارز برای واردات روغن موجب تضعیف تولید می شود و لذا باید سریعا تعیین تکلیف گردد.

بازار؛ گروه کشاورزی: روغن به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی برخی محصولات تولیدی در صنعت غذایی نقش ویژه ای در هزینه های تولید، تداوم تولید و به سامان بودن بازار دارد. این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی در حوزه تولید انواع روغن نباتی به طور کلی در سال ۲۰۲۲ تولید جهانی از ۲۰۰ میلیون تن در سراسر جهان فراتر رفته است.

تولید بیش از ۸۰ درصد روغن پالم در آسیا

از سوی دیگر آن گونه که سازمان فائو اعلام داشته در مدت نامبرده بیشترین روغن تولیدی در جهان مربوط به روغن پالم با ۷۳.۸۳ میلیون تن بوده است. بر اساس این گزارش آسیا بیش از ۸۰ درصد از تولید جهانی این روغن را بر عهده دارد. البته در حوزه روغن های نباتی دیگر روغن ها نیز جایگاه های مخصوص به خود را دارند و شامل روغن سویا، آفتابگردان و غیره می شود.

اگرچه بخش قابل توجهی از روغن های نباتی در آسیا تولید می شود اما سهم ایران در این میان چندان نیست و این کشور غالبا جزو وارد کننده های این محصولات است و لذا گاهی اختلالاتی که در فرایند ثبت سفارش و یا ترخیص این کالا رخ می دهد تولید کننده های این حوزه را نیز با چالش هایی مواجه می سازد.

مدیر بازرگانی یک شرکت فعال در حوزه تولید کره حیوانی: به دلیل تاخیر در تخصیص ارز برای واردات روغن، این محصول قطره چکانی به بازار تزریق می شود و لذا تولید ضعیف می شود

عاصف حسینی مدیر بازرگانی یک شرکت تولید کننده در حیطه مارگارین و کره حیوانی در خصوص مشکلاتی که در تامین روغن دارند و تولید آنها را تحت شعاع قرار می دهد در گفتگو با بازار می گوید: به سبب نوع محصول، ما همیشه در زمان های مختلف با مواد اولیه دچار چالش هستیم که اصلی ترین آن روغن است که وارداتی است. به این معنا که هرچند در واردات مشکل چندانی نیست اما در خروج از گمرک موانع زیاد وجود دارد.

تضعیف تولید تحت تاثیر تزریق قطره چکانی روغن

حسینی افزود: در واقع با توجه اینکه بایستی به تامین کنندگان روغن ارز دولتی تعلق بگیرد اختلال در تخصیص ارز موجب اختلال در حوزه کاری ما می شود. یعنی تا جایی که بنده اطلاع دارم از ابتدای سال ارزی به وارد کننده های روغن تعلق نگرفته و لذا نمی توانند روغن وارداتی را از بنادر ترخیص کنند و این موجب شد تولید کننده با چالش های بسیاری مواجه باشد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع اولین تاثیر این است که وقتی قطره چکانی روغن وارد می شود از آن طرف تولید تضعیف می شود.

این تولید کننده همچنین با اشاره بر اهمیت قیمت روغن به عنوان ماده اولیه تولید در این حوزه گفت: قیمت روغن نسبت به سال قبل بسیار افزایش یافته با این وجود قیمت مصرف کننده محصول نهایی ما هنوز تغییر نکرده و همان قیمت سال قبل است. در این میان در واقع حاشیه سود تولید کننده است که کم می شود. این در شرایطی است که معمولا محصولاتی مثل کره حیوانی حاشیه سود کمی دارند آن هم به واسطه ماده اولیه آن که وارداتی است.

حسینی ادامه داد: در حقیقت برای اینکه فشار روی مصرف کننده نباشد همچنان قیمت ها را ثابت نگه داشته ایم اما باید بپذیریم که تولید کننده هم یک ظرفیت مشخصی دارد. یعنی اگر ظرفیت تولید کننده پُر شود مسلما به بدنه جامعه هم تحمیل می شود مگر اینکه دولت همکاری کند و بحث دادن ارز به وارد کننده ها را تسریع کند.

قاچاق مواد غذایی کشور ریشه در ضعف تولید در کشورهای اطراف دارد

این تولید کننده کره حیوانی همچنین در خصوص پتانسیل بازارهای صادارتی برای آنچه در کشور تولید می شود می گوید: محصولات ما در واقع به کشور عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می شود و از سوی دیگر الان در پروسه دریافت IR کد هستیم. در حقیقت برای صادرات به کشورهای اوراسیا باید این کد را حتما داشته باشیم و بر اساس بازارسای که کرده ایم، استانداردها را لحاظ کرده ایم و تنها منتظر دریافت کد هستیم تا بتوانیم به تمامی کشورهای اوراسیا هم صادرات داشته باشیم.

با توجه به اینکه کشورها اطراف در تولید مواد غذایی نسبت به ایران ضعیف تر هستند لذا همواره بحث قاچاق مواد غذایی وجود دارد و صورت می گیرد

وی همچنین در خصوص چالش های صادراتی می گوید: چالش های صادراتی زیادی همچون رفع تعهد ارزی و مشکلات خود گمرک است. از سوی دیگر بسیاری مواقع با مشتریان تعامل می کنیم و جنسی را می فروشیم به یکباره قانونی می آید که صادرات در این بازه زمانی ممنوع است. لذا فرایند صادراتی را دچار اختلال می کند به واسطه اینکه بازه زمانی ممنوعیت صادراتی از قبل به تولید کننده ها اطلاع داده نمی شود.

بر اساس این گزارش یکی از مشکلاتی که در حوزه صنایع غذایی وجود دارد بحث قاچاق محصولات به کشورهای اطراف است که به گفته کارشناسان به دلیل بالا بودن قیمت مواد غذایی در کشورهای اطراف است. با این وجود این فعال حوزه مواد غذایی می گوید: بحث قاچاق همیشه بوده و هست و دلایل زیادی هم موجب قاچاق می شود. تا جایی که بنده می دانم کشورهای همسایه ما معمولا کشورهای ضعیف تری از ما هستند و تولید در آن کشورها ضعیف است و لذا بحث تامین کالا در این مناطق سخت تر از ایران است. به همین دلیل تمایل دارند محصولات کشور ما را به هر نحوی دریافت کنند.

کد خبر: ۲۲۶٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha