۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
تلاش دولت برای انتقال پول از بورس به بانک ها
بازار گزارش می دهد؛

تلاش دولت برای انتقال پول از بورس به بانک ها

در روزهای اخیر زمزمه افزایش نرخ سود بانکی بار دیگر اتفاق افتاده که نشان می دهد سیاست دولت برای فشار به بازار سرمایه، انتقال پول از بورس به بانک هاست تا ناترازی بانک ها اصلاح شود.

بازار؛ گروه بورس: بعد از اینکه رییس کل بانک مرکزی تهدید کرد که چند بانک به دلیل ناترازی در آستانه لغو مجوز قرار دارند مگر اینکه ناترازی ها را برطرف کنند از طرف دیگر وزیر اقتصاد و امور دارایی روی افزایش سرمایه ۵۰ هزار میلیارد تومانی بانک های دولتی تاکید کرده اند و این مسأله نشان می دهد که امسال دولت تمرکز ویژه ای روی بانک ها دارد.

موضوع افزایش سرمایه کارآمد بانک ها از دو طریق اتفاق خواهد افتاد؛ واگذاری دارایی ها و جذب نقدینگی از طریق سپرده های بانکی. اجرای مورد نخست که تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون رونق اقتصادی و ارزش دارایی ها و... است، اما جذب نقدینگی از طریق سپرده گذاری تابع ایجاد رکود اقتصادی و همچنین فشار به بازارهای مالی همچون بورس اتفاق می افتد سیاستی که چند وقت اخیر توسط دولت اجرایی شده و نمادهای مختلف بازار سرمایه هم حدود ۱۵ تا ۴۰ اصلاح قیمت داشته اند که هیچ تناسبی با شرایط ندارد و این موضوع از فشار سیاست گذاران به بازار سرمایه برای انتقال نقدینگی است.

کامران ندری با بیان اینکه یکی از برنامه های دولت برای اینکه بتواند نقدینگی را مدیریت کند به دنبال افزایش نرخ بهره است، گفت: اما این مسئله به تنهایی نمی تواند مشکلات کنونی اقتصاد و بانک ها را برطرف کند و باید اصلاحات انجام شود

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بدون اصلاحات ساختاری امکان مدیریت نقدینگی وجود ندارد، گفت: یکی از برنامه های دولت برای اینکه بتواند نقدینگی را مدیریت کند به دنبال افزایش نرخ بهره است اما این مسئله به تنهایی نمی تواند مشکلات کنونی را برطرف کند و باید اصلاحاتی هم در اقتصاد ایجاد شود.

کامران ندری با بیان اینکه وضعیت معاملات بازار سرمایه حکایت از این دارد که وارد یک اصلاح شده است، افزود: بورس در شرایط کنونی موقعیتی ارزنده دارد از این احتمال ادامه خروج پول از بازار کم است، زیرا بازارهای دیگر هم راکد هستند، از طرف دیگر نباید فراموش کرد که برخی از نمادهای آن کاملا ارزنده هستند و نمی توان یک قانون کلی درباره همه بازار صادر کرد.

بازار سرمایه از دو شب بازار سهام و بازار بدهی تشکیل شده وقتی به صورت متعادل رشد کنند نوسانات در بازار کاهش خواهد یافت و کمک می کند جریان تامین مالی از بازار هم تقویت شود

او با تاکید بر اینکه تقویت بازار بدهی به ثبات بازار سهم هم کمک می کند، اظهار کرد: بازار سرمایه از دو بخش بازار سهام و بازار بدهی تشکیل شده وقتی به صورت متعادل رشد کنند نوسانات در بازار کاهش خواهد یافت و کمک می کند جریان تامین مالی از بازار هم تقویت شود، اما این موضوع در شرایطی محقق می شود که بازار تحت تاثیر سیاست های بازار پول قرار نگیرد.

سهم ناچیز بازار بدهی در تامین مالی

در یک ماه گذشته که بازار وارد اصلاح شده وزیر اقتصاد مدعی شده که تامین مالی بنگاه های اقتصادی از محل بازار بدهی افزایش یافته که نشان می دهد دولت فروش اوراق را به صورت گسترده آغاز کرده و از طرف دیگر نرخ بهره بانکی را بالا برده تا با فشار به بازار سهام آن را به سمت کف های قبلی هدایت کند و از این طریق روی بازارهای دیگر همچون مسکن، خودرو و... هم تاثیر بگذارد، دریغ از اینکه کار کارشناسی انجام شود، زیرا خروج پول از بورس باعث ورود آن به بازارهای دیگر همچون دلار و طلا می شود، زیرا در هفته های اخیر بسیاری از کارشناسان تاکید کرده اند که آنها به کف حمایتی رسیده اند و به زودی می توانند روند صعودی خود را آغاز کنند.

رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در اقتصاد کشور وجود دارد تورم همچنان بالا مانده، از طرف دیگر دولت برای افزایش جریان نقدینگی بانک ها به دنبال سرکوب بازار کالایی و همچنین بازار سرمایه است‌

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ناترازی بانک ها به یکی از بزرگترین چالش های اقتصادی کشور بدل شده و دولت برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از آن به دنبال اجرای سیاست های به نفع بانک هاست، اظهار کرد: با توجه به اینکه رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در اقتصاد کشور وجود دارد تورم همچنان بالا مانده، به همین دلیل سرمایه گذاران تمایل چندانی برای سپرده کردن پول ندارند و وارد بازارهای کالایی و سوداگری می شوند. از طرف دیگر دولت برای افزایش جریان نقدینگی بانک ها به دنبال سرکوب بازار کالایی و همچنین بازار سرمایه است‌.

جواد صلاحی با بیان اینکه در حال حاضر سهم بازار سرمایه از تامین مالی بنگاه های اقتصادی حدود ۲۰ درصد است، اظهار کرد: در دنیا بازار سرمایه در کنار بانک ها اقدام به مالی می کند و این نشان دهنده کارایی بازار است اما در ایران به دلیل نقش پررنگ بانک ها در اقتصاد، تامین مالی بورس چندان قابل توجه نیست در حالی که باید حداقل سهمی ۳۰ درصدی در تامین مالی ایفا می کردند.

جواد صلاحی گفت: بانک ها برای آنکه بتوانند مشکلات ناترازی خود را جبران کنند سرمایه خود را وارد بازارهای دیگر کرده اند و همین مسئله به تورم کالایی هم دامن زده، زیرا تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده اند

او با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی مشکلات ناترازی بانک نه تنها تبعات تورمی بلکه روی انحراف پول هم تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: بانک ها برای آنکه بتوانند مشکلات ناترازی خود را جبران کنند سرمایه خود را وارد بازارهای دیگر کرده اند و همین مسئله به تورم کالایی هم دامن زده، زیرا تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده اند.

به گزارش بازار، بورس در روزهای اخیر بیشتر به رکود نزدیک شده که تقریبا مشابه بازار ارز و کالایی رفتار کرده در حالی که ساختاری متفاوت و حتی متضاد دارند به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند این رفتار مشابه بازارها در کنار افزایش رکود و رسد نرخ بهره بانکی حکایت از سیاست های پنهان دولت برای سوق دادن نقدینگی به سمت بانک هاست تا از این طریق بتواند مشکل سرمایه در گردش بانک ها را تا حدودی برطرف کند، زیرا در گزارش صورت های مالی بانک ها هم کسری موجودی نقد زیاد شده است و البته دولت تلاش دارد با افزایش سرمایه مشکل ناترازی بانک ها را تا حدودی اصلاح کند اما آنچه که اتفاق افتاده فشار دولت به بازار سهام برای حمایت از بانک هاست.

کد خبر: ۲۲۶٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      3 0
      جناب رئیسی عزیز، بورس موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست. بورس را نابود نکنید.
    • علی دوستی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      4 0
      بیش از ۳ سال است بورس را منفی کردن و سرمایه مردم را بجای حفظ ارزش ذوب و منفی کردن حاصل این کار در طی ۳ سال رشد سرسام اور قیمت کالاها بود وهست بشدت سهامداران اسیب دیدند
    • ایرانی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      1 0
      بورس... خطرناکه
    • رسول IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      1 0
      از بورس چیزی نمانده همه رو لتو پار کردید
    • حمید IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      1 0
      اولویت اول رئیسی بورس بود الان سهام بورس مثل شستا ودزهراوی و... بیشتراز ۵۰۰درصد با سقف شاخص دومیلیون فاصله دارن تازه دلارهم دوبرابرشده این چه اولویتی بود که بارها وبارها مردم بایدتاوان دلال بازی بانک ها روبدن