۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
اجرای ۸ هزار طرح آبزی پروری در ۱۴۰۲؛ خیز بلند بنیاد برکت برای تقویت اقتصاد دریاهای کشور
مدیرعامل بنیاد برکت مطرح کرد

اجرای ۸ هزار طرح آبزی پروری در ۱۴۰۲؛ خیز بلند بنیاد برکت برای تقویت اقتصاد دریاهای کشور

ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت قصد دارد در سال جاری با ایجاد «زنجیره پربرکت آبی و سبز در ۱۴۰۲» گام بلندی در راستای تامین امنیت غذایی و تقویت اقتصاد دریاهای کشور بردارد.

بازار؛ گروه ایران: محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت در حاشیه سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی اگروفود و طی نشست خبری ایجاد زنجیره پر برکت آبی و سبز در ۱۴۰۲ با حضور اصحاب رسانه بیان داشت: بنیاد برکت در راستای توانمندسازی اقتصادی کشور طی سه سال یک کار مطالعاتی بسیار خوبی را انجام داد که بر اساس آن بررسی کند کشورهای پیشرفته دنیا چه اقداماتی برای پیشرفت هر چه بیشتر خود انجام می دهند؟

وی افزود: بر اساس این طرح مطالعاتی به یک سری مدل های توانمندسازی در مناطق کم برخوردار کشور رسیدیم که این مدل ها را با عناوین طرح های سحاب، آسمان، آفتاب و مهتاب نام گذاری کردیم که هر کدام به بخش هایی از جامعه و به یک مدلی از توانمند سازی می رسند. در این رابطه تمرکزمان بر روی بحث پیشرفت در مناطق محروم و کم برخوردار کشور با رویکرد اشتغال قرار دادیم؛ چرا که موضوع مورد توجه بنیاد برکت پیشرفت مناطق کم برخوردار و به عبارت بهتر پیشرفت کشور است.

ترکمانه ادامه داد: شروع کار ما با رویکرد اشتغال انجام شد. اشتغالی که سبب تولید شود؛ یعنی تولید همراه با اشتغال پایدار و زیاد باشد. رویکردی که طی همه این سال ها دنبال و نتیجه آن با پیشرفت های خوبی همراه شد. اتفاقی که در سال گذشته در بنیاد برکت و در حوزه اشتغال همراه با پیشرفت های بسیار خوبی در مقایسه با سال های قبل است.

وی تاکید کرد: بنیاد برکت به میزان تمام سال هایی که در حوزه اشتغال سرمایه گذاری کرد در سال ۱۴۰۱ سرمایه گذاری انجام داد؛ یعنی نزدیک به ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم انجام داد که حجم کل سرمایه گذاری برکت با شرکای اقتصادی خود چیزی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. اتفاق خیلی بزرگی که همراه با اشتغال زایی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفری است. همان تعهدی در شورای عالی اشتغال خدمت رئیس جمهور وعده داده بودیم و به صورت کامل به آن عمل کردیم.

تامین امنیت غذایی کشور با توجه به اقتصاد دریاها

مدیرعامل بنیاد برکت بیان داشت: یکی از موضوعات روزی که بنیاد برکت دنبال می کند موضوع امنیت غذایی است. به طور کلی می توان گفت بنیاد برکت از ابتدا نسبت به موضوعاتی چون کشاورزی و امنیت غذایی همیشه توجه داشته است. همچنین طرح های خرد و خانگی هم که در روستاها انجام می دادیم غالبا با این رویکرد بوده است. بنابراین در حدود بیش از ۵۰ درصد طرح های بنیاد برکت در حوزه کشاورزی است.

بنیاد برکت در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی با حدود ۱۴۴ هزار و ۱۹۴ طرح اقتصادی برای حدود ۵۴۰ هزار نفر اشتغال زایی کرده است

ترکمانه افزود: نزدیک به ۷۰ رسته در حوزه کشاورزی شناسایی شده است که بر اساس آن ها فعالیت می کنیم. تعداد طرح هایی که در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی انجام شده حدود ۱۴۴ هزار و ۱۹۴ طرح اقتصادی است که برای حدود ۵۴۰ هزار نفر از این حوزه اشتغال زایی شده است. علاوه بر این در بحث کسب و کارهای خرد نیز ۱۴۳ هزار طرح و ۶۹۵ طرح دیگر نیز مرتبط با بنگاه های متوسط انجام شده است. جمع همه این ها ۵۴۰ هزار شغل است که ایجاد شده است. کار مهمی که می خواهیم به آن بپردازیم موضوع فعالیت بنیاد در سال ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: ماموریت ما در سال ۱۴۰۲ این است که با توجه به تجربه سال های قبل و نیاز کشور در حوزه امنیت غذایی و تاکید مقام معظم رهبری بر حوزه های غذایی، کشاورزی و اقتصاد دریا توجه بیشتری به این حوزه ها در فعالیت هایمان داشته باشیم و برنامه هایمان را بر همین مبنا پیش ببریم.

ترکمانه تاکید کرد: مقام معظم رهبری طی فرمایشات قبلی خود تاکیدات بسیاری بر تقویت اقتصاد دریا و نیازی که کشور در این حوزه دارد داشتند؛ چرا که به رغم ظرفیت های بالقوه فراوان در این حوزه، ظرفیتی که اکنون از منابع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد تنها در حدود ۵ درصد است. بنابراین ۹۵ درصد ظرفیت اقتصاد دریایی کشور مغفول مانده است، ظرفیت بسیار بزرگی که می تواند برای اقتصاد کشور مفید واقع شود.

وی اضافه کرد: این درحالی است که در کل دنیا می بینیم حدود ۷۰ درصد شهرهای مهم در مجاورت دریاها قرار گرفته اند اما در ایران نه تنها چنین توجهی به چنین مناطقی نمی شود بلکه می بینیم دولت به دام و مرغ نهاده های یارانه ای می دهد که اگر فقط بخشی از این یارانه را به آبزی پروران ارائه کند به طور حتم قیمت آبزیان بسیار کاهش می یابد. البته این نکته هم حائز اهمیت است که ارزش غذایی آبزیان از سایر بخش هایی که یارانه نهاده ها را دریافت می کنند در برخی از موارد به مراتب بیشتر است. بنابراین فرصت بسیار خوبی برای تامین امنیت غذایی و سلامت کشور فراهم است.

توجه بنیاد برکت به تقویت زنجیره پر برکت آبی و سبز

ترکمانه با اشاره به اینکه بنیاد برکت بحث اقتصاد دریایی را به عنوان زنجیره آبی در دستور کار خود قرار داده است گفت: امسال قرار است برنامه حدود ۸ هزار طرح اقتصادی در حوزه آبزی پروری را پیش ببریم که اجرای آن حدود ۵ درصد مجموع تولید آبزی کشور را افزایش می دهد.

وی افزود: این یک شروع خوب است و برای این کار نمونه سازی کرده ایم. برای مثال می توان این کار خوب را در کشور انجام دهیم و سپس با توجه به دستاوردهای آن اجرای موارد مشابه اش را گسترش دهیم. البته این اقدامات نیازمند حمایت دولت و مابقی بخش ها است.

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: در حوزه آبزی هم همین امسال همین برنامه را داریم؛ یعنی آن حلقه هایی که نیاز به حمایت دارند را امسال حمایت خواهیم کرد. در بخش کشاورزی هم حلقه های اصلی که برکت می تواند در آن ها نقش آفرینی کند را مشخص کرده ایم. در بخش کشاورزی حدود ۱۲ حلقه و در بخش آبی ۵ حلقه شناسایی شده است.

در سال ۱۴۰۲ قصد داریم زنجیره پر برکت متشکل از زنجیره آبی و سبز را با حدود ۸ هزار طرح اقتصادی در حوزه آبزی پروری اجرایی کنیم

وی افزود: برای مثال در بخش کشاورزی افزایش متراژ گلخانه ها مورد توجه است که می تواند سبب افزایش تولید شود. در بحث کشت گلخانه ای نیز این موضوع وجود دارد. در این راستا سعی می کنیم تمام این اقدامات بر اساس ظرفیت دانش بنیان و متمرکز بر استفاده از فناوری های روز باشد. برای مثال در حوزه گلخانه از ظرفیت دانش بنیان ها در بخش آبیاری استفاده خواهد شد که هم اشتغال زایی خوبی دارد و هم در تولید محصولات کشاورزی کمک بزرگی می کند.

ترکمانه ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ قصد داریم زنجیره پر برکت که متشکل از زنجیره آبی و سبز است را اجرایی کنیم. البته طرح هایمان به همین جا محدود نمی شود یک سری طرح های ویژه دیگری هم داریم. برای مثال در حوزه پوشاک با رویکرد پوشاک اسلامی ورود خواهیم کرد. در این راستا مجموعه هایی که در بحث پوشاک اسلامی فعالیت می کنند را تقویت خواهیم کرد. همچنین برای نخستین بار قصد داریم کارخانه تولید چادر مشکی با تکنولوژی بالا را راه اندازی کنیم که بخشی از نیاز مردم را برطرف می کند.

تحویل بیش از ۴۲ هزار مسکن محرومان و اقشار کم درآمد

مدیرعامل بنیاد برکت در خصوص سهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت در پروژه نهضت ملی مسکن و تامین مسکن خانوار دارای دو معلول به بالا گفت: یکی از ماموریت های ستاد اجرایی فرمان امام حمایت از محرومان در تامین مسکن است اما بنیاد برکت به صورت مستقیم وارد بخش مسکن نشده ‌ایم. تعهد ستاد اجرایی فرمان امام در پروژه نهضت ملی مسکن ساخت ۵٠ هزار مسکن است که قصد دارد آن را تا ١٠٠هزار مسکن افزایش خواهد داد.

ترکمانه افزود: تاکنون بیش از ۴٢ هزار مسکن به محرومان و اقشار کم درآمد تحویل داده شده و این روند را ادامه خواهد یافت. اواخر سال گذشته نیز ٢ هزار و ٢٠٠ واحد به مخاطب هدف و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تحویل شده است. بنیاد برکت تعهد تحویل ٣ هزار و ۵٠٠ واحد مسکونی به خانوار دارای دو معلول و بیشتر را بر عهده دارد که از این تعداد تنها٢٢٠ واحد باقیمانده و مابقی واحدهای مسکونی به متقاضیان واجد شرایط تحویل شده است.

کد خبر: ۲۲۶٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha