۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
سه ماه دیگر بداقبال ترین پروژه گازی وارد مدار می شود| تعویقی در زمان بهره برداری از فاز ۱۱ نداریم
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفتگو با بازار:

سه ماه دیگر بداقبال ترین پروژه گازی وارد مدار می شود| تعویقی در زمان بهره برداری از فاز ۱۱ نداریم

متجلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی حداکثر تا پایان تابستان وارد مدار شده و این بار تعویقی در زمان بهره برداری از این پروژه نخواهیم داشت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فاز ۱۱ پارس جنوبی را می توان یکی از بداقبال‌ترین پروژه‌های نفتی گازی کشور دانست که توسعه آن تاکنون حدود ۲۱ سال طول کشیده است. این پروژه که حفاری آن از حدود ۳.۵ سال پیش آغاز شده طبق گفته های مسئولین وزارت نفت روزهای پایانی عملیات اجرایی خود را سپری می کند.

فاز ۱۱ پارس جنوبی حداکثر تا پایان تابستان وارد مدار شده و این بار تعویقی در زمان بهره برداری از این پروژه نخواهیم داشت

محمد حسین متجلی مدیرعامل شرکت نفت و پارس در گفتگو با بازار می گوید: این پروژه حداکثر تا پایان تابستان وارد مدار شده و این بار تعویقی در زمان بهره برداری از این پروژه نخواهیم داشت.

این در حالی است که برخی از منابع خبری در ماه های گذشته اعلام کرده بودند که چاه‌های این پروژه به تولید استاندارد لازم نرسیده‌ و بهره برداری از این پروژه به حفاری و در واقع زمان بیشتری نیاز دارد. درواقع با توجه به پروسه زمان‌بر و سرمایه‌بر حفاری گازی این احتمال را باید در نظر داشت که امسال هم گازی از فاز ۱۱ به شبکه گاز کشور نمی‌رسد.

اما متجلی این انتقادات را قبول نداشته و در واکنش به اخباری که درباره عقب افتادگی فاز ۱۱ منتشر می شود، گفت: به هر حال در زمان انجام هر کار فنی و پروژه ای مشکلاتی به وجود می آید که اجتناب ناپذیر است. اما این نباید اجازه داد که این مشکلات روند کار پروژه را متوقف کنند. حالا هم عملیات اجرایی پروژه طبق زمان بندی تعریف شده در حال انجام بوده و حداکثر ۳ ماه دیگر وارد مدار خواهد شد.

برای تولید پایدار در پارس جنوبی مناقصه ۱۵ حلقه چای این فیل را در دستور کار قرار دادیم. بر اساس برنامه ریزی انجام شده استارت حفاری این چاه ها در امسال زده خواهد شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از افت فشار در پارس جنوبی هم هم گفت: برای تولید پایدار در پارس جنوبی مناقصه ۱۵ حلقه چای این فیل را در دستور کار قرار دادیم. بر اساس برنامه ریزی انجام شده استارت حفاری این چاه ها در امسال زده خواهد شد.

وعده هایی که محقق نمی شود

فاز ۱۱ پارس جنوبی فراز و نشیب های متعددی را سپری کرده و زمان بهره برداری از آن بارها و بارها به تعویق افتاده است. تیرماه سال گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت گفته بود که قول می‌دهد مهرماه فاز ۱۱ به تولید برسد؛ اما شناوری که قرار بود عملیات نصب و جابه‌جایی سکو را انجام دهد و متعلق به شرکت تأسیسات دریایی بود، در هلند توقیف شد و برنامه‌های وزارت و شرکت نفت به هم ریخت و وعده های وزیر نفت درباره گذر از زمستان سخت هم محقق نشد.

به دنبال توقیف اوشنیک، عملیات این شناور غول‌پیکر که قرار بود در مرداد پارسال عملیات جابه‌جایی سکو را انجام دهد، به تعویق افتاد و انجام عملیات به آذر موکول شد؛ اما سوم آذر سال گذشته که عملیات سکوبرداری این پروژه انجام شد، یک بدشومی دیگر برای این پروژه رقم خورد؛ سیم‌های جرثقیل پنج هزار تنی شناور دچار پارگی شد و عملیات با حادثه دهشتناکی روبه‌رو شد

حتی در دوره ای برای توسعه این میدان، بخشی از فاز ۱۲ را از دور خارج کردند و سکوی C را در آن موقعیت که روزانه پنج میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کرد، جابه‌جا کردند. ‌تصمیمی که ناموفق بود و در واقع از آنجا رانده و از اینجا مانده شدند. به این ترتیب، نه تنها تولید فاز ۱۱ به پنج میلیون مترمکعب زودهنگام نرسید که پنج میلیون مترمکعب تولید روتین فاز ۱۲ نیز از دست رفت. در نهایت وعده های مدیرعامل شرکت پتروپارس که گفته بود، تولید زودهنگام فاز ۱۱ تا پایان سال ( ۱۴۰۱) به بهره‌برداری می‌رسد هم محقق نشد.

لازم به یادآوری است که فاز ۱۱ دو فاز تولیدی دارد؛ هرکدام با ظرفیت تولید ۲۸ میلیون مترمکعب و در مجموع ظرفیت این دو فاز به ۵۶ میلیون مترمکعب می‌رسد. اگر عملیات فاز اول این پروژه تا پیش از بهمن ‌به اتمام می رسید ظرفیت تولید گاز کشور ۲۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته و کمی از مشکلات قطعی گاز در زمستان سال گذشته کم می شد.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سهراب IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      پیمانکارانتان واقعا با پایمال اردن حق مردم و حقه بازی مانند شرکت فنی و ساختمانی تهران جنوب کار جلو میبره ۷ ساله امروز فردا میکنند زیر جاده گندم رفتم تهران اونجا دادن بازداشتم کردن بجای حقم آیا این درسته؟ کجای دنیا حق کارگر ۷ سال باید نگهداری تهران جنوب هرکس نفوزی داره رفته یکی از اقوام آورده بخاطر حق پایمال کردن