۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
گام کرمان در جاده طلا | پسماندی که حکم گنج را دارد
گزارش بازار؛

گام کرمان در جاده طلا | پسماندی که حکم گنج را دارد

کرمان – پسماند شرکت مس در کرمان یکی از گنجینه های مغفول مانده ای محسوب می شود که مملو از فلزات گران بهایی است که کمتر مورد توجه قرار دارد.

بازار – گروه استان ها: استان کرمان معادن گسترده مس را در مناطق مختلف به خصوص در مرکز، غرب و جنوب استان در خود جای داده است و بدون شک یکی از بزرگترین معادن مس جهان در ارتفاعات سرچشمه شهرستان رفسنجان قرار دارد.

همچنین چند روز قبل مسئولان شرکت مس سرچشمه اعلام کردند که یکی از بزرگترین معادن مس آسیا در کرمان به تازگی کشف شده است.

طبق اعلام این شرکت؛ بزرگترین معدن ذخیره مس پورفیری ایران و غرب آسیا در محدوده معدنی سریدون مس سرچشمه کشف شده است.

تاکنون تعداد ۱۰۶ حلقه گمانه اکتشافی با متراژی بیش از ۹۳ هزارمتر در این کانسار حفاری شده که منجر به شناسایی منبع زمین‌شناسی با تناژی حدود ۳ میلیارد تن با عیار متوسط ۴۲ درصد مس شده است.

با توجه به این که گمانه‌های درحال حفاری همچنان در ماده معدنی قرار داشته و مرز کانه‌زایی هنوز بسته نشده است لذا توسعه عملیات حفاری در دستور کار قرار گرفته که بر این اساس حفر ۶۰ حلقه گمانه با متراژی بیش از ۸۰ هزار متر در مرحله دوم طراحی شده و در دست انجام است که براین اساس پیش‌بینی می‌شود منبع زمین‌شناسی برآورده شده، تا ۴ میلیارد تن افزایش یابد.

معدن جدید مس در کرمان بزرگترین ذخیره مس پورفیری شناسایی شده در غرب آسیا و شمال آفریقا پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که با تکیه بر دانش بومی و توان نیروهای متخصص، متعهد و جوان داخلی، کشف شده است

این کانسار به عنوان بزرگترین ذخیره مس پورفیری شناسایی شده در غرب آسیا و شمال آفریقا پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که با تکیه بر دانش بومی و توان نیروهای متخصص، متعهد و جوان داخلی، کشف شده است.

با کشف این معدن جدید ظرفیت های معدنی کرمان افزایش قابل توجهی می یابد اما نکته اساسی در این گزارش پرداختن به پسماندهای مس پس از فرآوری است.

پسماندهای مس به قدری گران بها محسوب می شود که محمد عابدی نژاد، مدیر شرکت مس سرچشمه طلا و نقره را یکی از کم بها ترین فلزاتی می داند که می توان از آن ها استحصال کرد.

حالا پس از سال ها برداشت مس از معادن سرچشمه، مسئولان شرکت مس به فکر احداث کارخانه طلا و استخراج این فلز از پسماندها افتاده اند و قرار است سرمایه گذاریهایی در این زمینه انجام شود.

امیدها برای احیای صنعت طلا در کرمان زنده شد

استفاده از توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این راستا در دستور کار قرار گرفته و حالا همه امیدوارند به پشتوانه معادن گسترده مس در استان کرمان بتوان اقدامی قابل توجه در این مسیر انجام داد.

امضا تفاهم نامه ای با شهرداری کرمان از سوی شرکت مس در راستای احداث کارگاه ها و مراکز عرضه طلا در بافت تاریخی کرمان که هم به اقتصاد کرمان کمک میکند و هم بافت تاریخی خموده کرمان را نفسی تازه می بخشد یکی از اقدامات انجام شده است.

در حالیکه در حال حاضر کرمانی ها طلای مورد نیاز را از استان های دیگر وارد می کنند و طلای مورد نیاز مردم کرمان نیز از استاد کاران دیگر شهرها خریداری می شود به تازگی حرکت هایی در خصوص طلا سازی نیز در کرمان آغاز شده است.

استحصال و ساخت طلای زینتی در کرمان می تواند حرکتی جدید در راستای بهبود وضعیت اقتصادی در کرمان باشد.

محمد ایرانمنش یکی از فعالان عرصه طلا در کرمان به خبرنگار بازار می گوید: هم اکنون بازار طلافروشان کرمان در راسته بازار تاریخی موسوم به قیصریه قرار گرفته و کسبه این بازار بعضا چندین نسل در این زمینه فعال بوده اند و طلاهای دست ساز بسیار زیبا و قابل توجهی که شناسنامه مشخص دارند نیز در کرمان وجود دارد.

وی عنوان کرد: در همین بازار موزه طلا نیز وجود دارد و وسایل طلا سازی، زندگی نامه استاد کاران و دست سازهای آنها نیز نگهداری می شود که بسیار قابل توجه است و نشان از قدمت این صنعت در کرمان دارد که در سالهای اخیر رو به فراموشی گذاشته شده است.

کسبه کرمان نیز طلای مورد نیاز را از استانهای دیگر که در زمینه صنعت طلا فعال هستند تهیه می کنند در صورتیکه باید این صنعت قدیمی کرمان مجددا احیاء شود زیرا امکان تولید طلا نیز در کرمان وجود دارد

وی گفت: هم اکنون کسبه کرمان نیز طلای مورد نیاز را از استانهای دیگر که در زمینه صنعت طلا فعال هستند تهیه می کنند در صورتیکه باید این صنعت قدیمی کرمان مجددا احیاء شود زیرا امکان تولید طلا نیز در کرمان وجود دارد.

لزوم توجه به صنعت فلزات گران بها در کرمان

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان مملو از فلزات گران بها است و در زمینه طلا نیز کرمان می تواند از استان های پیش رو کشور باشد که باید در این زمینه برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: خوشبختانه پس از سال ها بالاخره شرکت مس و مسئولان کرمان دریافتند که باید در مسیر تولید طلا در این استان گام بردارند.

وی عنوان کرد: کرمان دارای پتانسیل های بسیار اقتصادی است که باید از این داشته ها نهایت استفاده را کنیم و در این راستا برنامه ریزی و استفاده از موقعیت ها بسیار اهمیت دارد.

وی تکمیل زنجیره طلا در کرمان را موجب فعال سازی و مشاغل قدیمی و اشتغالزایی برای جوانان دانست و افزود: نباید اجازه دهیم داشته های کرمان از استان خارج شود و ارزش افزوده پسماند شرکت های مس باید در کرمان ایجاد شود.

طلاسازی می تواندبه توسعه مشاغل خانگی منجر شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طلا سازی می توان به توسعه اشغال خانگی نیز منجر شود و آموزش مردم به خصوص جوانان در این زمینه بسیار موثر و محوری است.

وی با شاره به وجود ۴۰ درصد معادن کشور در استان کرمان گفت: از این میزان معدن می توان به وجود فلزات تزئینی و گران بها نیز اشاره کرد به طور مثال در شهربابک معادن گسترده فیروزه وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

وی از خام فروشی محصولات معدنی در کرمان خبر داد و گفت: بسیار تاسف آور است که مثلا سنگ معدن از کرمان خارج و به استان دیگر منتقل و در نهایت در ان استان فراوری و با نام دیگر استان ها هم وارد بازار مصرف شود.

وی با اشاره به گردشگری مذهبی در کرمان گفت: خوب است که با استفاده از این ظرفیت امکان فروش طلا، نقره و سنگهای معدنی از جمله فیروزه در کرمان مهیا شود.

باید منتظر ماند و دید از امضاء تفاهم نامه تا ایجاد زیر ساختهای لازم برای استحصال طلا و ایجاد کارگاه های طلا سازی در استان کرمان چقدر فاصله است و چه اقداماتی در کرمان روی خواهد داد.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین هستم IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      1 0
      این همه معادن این همه بیکاری ، این همه معادن این همه فقر