۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا؛ چرا اولین سند منتشر شد؟
از امنیت غذایی تا تراشه؛

استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا؛ چرا اولین سند منتشر شد؟

اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو آن برای دسترسی ایمن و کنترل منابع اقتصادی استراتژیک به قدرت نظامی وابسته هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی شورای آتلانتیک اخیرا مقاله ای با قلم «المار هلندورن» در مورد استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا تنظیم نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا هفته آینده در ۲۱ ژوئن، استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا را ارائه خواهد کرد. او در اواخر ماه مارس در سخنرانی خود در مورد چین قول داده بود که به این موضوع توجه کند.

امنیت اقتصادی اروپا

برای اولین بار است که کمیسیون اتحادیه اروپا سندی در مورد امنیت اقتصادی صادر می کند. اختیارات آن در تجارت و تنظیم بازار قبلاً به طور مستقیم تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی نبود.

اکنون مبارزه جهانی برای دسترسی و کنترل منابع اقتصادی استراتژیک، خطوط گسل های ژئوپلیتیکی جهان را مشخص می کند. بنابراین اقدامی درست است که کمیسیون اتحادیه اروپا سعی کند تا جایی که ممکن است به امنیت اقتصادی نزدیک شود و دیدگاه استراتژیک و توجه به جزئیات فنی را ترکیب کند. چنین رویکرد یکپارچه حداقل باید به اتحادیه اروپا اجازه دهد تا خطرات و تهدیدهای در حال ظهور برای امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا را به روشی سیستماتیک ارزیابی کند.

واقعیت سخت در سیاست گذاری اتحادیه اروپا این است که فرآیند اغلب بر محتوا غالب است. این امر هم نعمت است و هم لعنت. امنیت اقتصادی به معنای تضمین دسترسی و کنترل بر منابع اقتصادی استراتژیک است. آنچه استراتژیک است برای امنیت اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن اهمیت اساسی دارد.

در حالی که امروزه صحبت در مورد امنیت اقتصادی اغلب بر فناوری های پیشرفته مانند نیمه هادی ها متمرکز است، اما شامل توانایی تغذیه جمعیت اروپا، دسترسی به منابع طبیعی و داشتن پایگاه صنعتی و نیروی کار تحصیلکرده نیز می شود

در حالی که امروزه صحبت در مورد امنیت اقتصادی اغلب بر فناوری های پیشرفته مانند نیمه هادی ها متمرکز است، اما شامل توانایی تغذیه جمعیت اروپا، دسترسی به منابع طبیعی و داشتن پایگاه صنعتی و نیروی کار تحصیلکرده نیز می شود. علاوه بر این، به زیرساخت‌های امن - بنادر، جاده‌ها، آبراه‌ها، راه‌آهن، ارتباطات راه دور- نیاز دارد تا منابع را به مقصد خود در اتحادیه اروپا برساند.

واضح است که از آنجایی که امنیت اقتصادی پویایی های ژئوپلیتیکی را شکل می دهد، درک اتحادیه اروپا از آن نباید به مجموعه ای از سیاست های سطح کاری محدود شود. یک رویکرد مناسب به امنیت اقتصادی باید جنبه‌های ملموس‌تر و فنی‌تر را با موضوعات بالاتر، استراتژیک و ژئوپلیتیکی مرتبط کند که اغلب انتزاعی‌تر هستند.

درک فرد از اینکه امنیت اقتصادی چگونه با پویایی های ژئوپلیتیکی در سطح استراتژیک ارتباط دارد، باید مسائل تکنوکراتیک تر مانند غربالگری سرمایه گذاری، کنترل صادرات، تحریم های مالی-اقتصادی، ضد اجبار و ارزیابی ریسک مرتبط با آنها را راهنمایی و اطلاع رسانی کند.

امنیت اقتصادی نیز ارتباط تنگاتنگی با سایر ابعاد سیاست گذاری از جمله سیاست دفاعی و مالی بین المللی دارد

امنیت اقتصادی نیز ارتباط تنگاتنگی با سایر ابعاد سیاست گذاری از جمله سیاست دفاعی و مالی بین المللی دارد. اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو آن برای دسترسی ایمن و کنترل منابع اقتصادی استراتژیک به قدرت نظامی وابسته هستند.

به همین دلیل است که بحث های اروپایی در مورد جنبه های نظامی استقلال استراتژیک برای امنیت اقتصادی اهمیت دارد و ژئوپلیتیک مالی نقش عمده‌ای در تعیین امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا دارد زیرا «اقتصاد واقعی» به شدت به جریان‌های مالی و سرمایه جهانی وابسته است.

سیاست‌گذاران اروپایی با نداشتن دیدگاه جامع‌تر، در معرض خطر واکنش تکه‌تکه و موقتی به چالش‌های پیچیده امنیتی اقتصادی هستند. ایده های سالم و دانش قوی مبنای بحث های سیاسی خوب و تصمیم گیری موثر در مورد امنیت اقتصادی است.

بنابراین، استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا نیاز به تعریف توسعه دانش و ایده های اروپایی در مورد امنیت اقتصادی به عنوان یک عنصر ضروری دارد. خود کشورهای عضو نیز باید دانش خود را در مورد امنیت اقتصادی تقویت کنند تا به درک کمیسیون کمک کنند.

برای دستیابی به رویکردی جامع تر برای امنیت اقتصادی، کمیسیون اروپا باید حداقل به سه مانع رسیدگی کند. اولاً باید در مورد چگونگی رویکرد امنیت اقتصادی میان ادارات اجماع ایجاد کند. ادارات اتحادیه اروپا تمایل دارند دیدگاه های متفاوتی در مورد اقتصاد داشته باشند، برخی از آنها بیشتر مداخله گرانه هستند و برخی دیگر بیشتر به بازار آزاد فکر می کنند.

استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا باید به ایجاد یک مجمع اروپایی منجر شود که در آن پیوند اقتصاد و امنیت به طور مداوم بین همه سهامداران مرتبط مورد بحث قرار گیرد

همچنین کمیسیون و شورای متشکل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید نظرات خود را با هم تطبیق دهند. در حالی که کمیسیون تمایل دارد در مسائل اقتصادی پیشتاز باشد، کشورهای عضو شورا در سیاست خارجی و امنیتی پیشتاز هستند. پیشبرد امنیت اقتصادی ممکن است نیاز به دیپلماسی مهم درون اتحادیه اروپا داشته باشد. استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا باید به ایجاد یک مجمع اروپایی منجر شود که در آن پیوند اقتصاد و امنیت به طور مداوم بین همه سهامداران مرتبط مورد بحث قرار گیرد.

دوم، قدرت هر استراتژی به وضوح آن یا تعریف اهداف و وسایل بستگی دارد. بنابراین کمیسیون باید شفافیت راهبردی را با اجماع دیپلماتیک که یک اقدام متعادل کننده است، ترکیب کند. علاوه بر این کمیسیون می‌خواهد سند راهبردی را به سرعت منتشر کند، در حالی که وضوح استراتژیک تنها پس از مدتی آشکار می‌شود. خطر این است که شفافیت در مورد مسائل تکنوکراتیک نسبتاً کوچک به دست می‌آید، در حالی که موضوعات بالاتر و استراتژیک‌تر تعریف‌نشده باقی می‌مانند.

بنابراین، استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا باید به وضوح استراتژی بلندمدت در مورد امنیت اقتصادی، به عنوان مصالحه ای بین اجماع دیپلماتیک در کوتاه مدت و وضوح راهبردی در بلندمدت، دست یابد.

سوم و شاید مهم‌تر از همه، رویکرد جامع اروپا به امنیت اقتصادی مستلزم واکنش قوی‌تر ژئوپلیتیک اروپایی یا «واقع‌سیاسی» است. اهمیت امنیت اقتصادی برای مدت طولانی در اروپا نادیده گرفته شده و به اشتباه درک شده است، زیرا سیاست گذاران اتحادیه اروپا تمایلی به نگاه کردن به جهان از نظر سیاست قدرت و معضلات امنیت ملی نداشتند.

رویکرد مؤثر اتحادیه اروپا به امنیت اقتصادی مستلزم زمینه یا فرهنگ استدلال استراتژیک و ژئوپلیتیک بیشتری است. اتحادیه اروپا در صورتی که دسترسی بیشتری به دیدگاه‌های خارجی، مستقل و غیررسمی و دانش درباره امنیت اقتصادی برای اطلاع‌رسانی در تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشد، کمتر در معرض خطر رویکرد ناکافی و پراکنده قرار خواهد گرفت. بنابراین، کمیسیون باید از استراتژی امنیت اقتصادی خود برای برانگیختن یک بحث علمی و فکری کامل تر در مورد تلاقی اقتصاد، امنیت و ژئوپلیتیک استفاده کند.

سیاست های خوب مبتنی بر ایده های صحیح و دانش قوی است. استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا در صورتی موثر خواهد بود که بحث های فکری و وضوح استراتژیک را تحریک کند. بزرگ‌ترین چالش، هماهنگ کردن بازتاب‌های تکنوکراتیک سنتی اتحادیه اروپا با مقتضیات استراتژیک زمینه ژئوپلیتیکی است که تحت سلطه رقابت قدرت‌های بزرگ است.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha