۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۲
صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، بزرگ‌ترین بازیگران آینده بورس
مدیرعامل سبدگردان هیوا عنوان کرد

صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، بزرگ‌ترین بازیگران آینده بورس

در اکثر بورس‌های دنیا، صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها بزرگترین بازیگران بازار سرمایه هستند. شخصا معتقدم صندوق‌های بازنشستگی اختیاری در بلندمدت می‌توانند به بزرگترین بازیگران بازار سرمایه تبدیل شوند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی دلبری مدیرعامل سبدگردان هیوا بیان کرد: بعد از تجربه سال ۹۹ که عمده افراد ورود مستقیم به بازار سرمایه داشتند، رگلاتور بازار تصمیم گرفت ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه محدودتر شود و مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تشویق شوند.

دلبری اضافه کرد: شاید بهترین ابزار برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشند. تا ٣ سال قبل تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری سنتی یعنی صندوق‌های سهامی و صندوق‌های درآمد ثابت را در بازار سرمایه داشتیم. از صندوق‌های مختلط هم استقبال خوبی نشده بود؛ چراکه این صندوق‌ها در چارچوبی فعالیت می‌کردند که نه بازدهی ثابت داشتند و نه بازدهی بازار سهام! صندوق‌های طلا نیز به دلیل عدم آشنایی کافی مردم با این صندوق‌ها با استقبال چندانی مواجه نشده بودند. اما بعد از سال ۹۹، صندوق‌های بازارگردانی به دلیل مقرراتی که شاید بعضاً در مورد ناشران بسیار سختگیرانه هم بود، بسیار تقویت شدند.

وی افزود: در دو سال اخیر نیز نوآوری‌های بسیاری در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشتیم و شاهد پذیرش انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار و جذب منابع توسط این صندوق‌ها بودیم. در همین روند صعودی بازار شاهد آن بودیم که حجم قابل توجهی از منابع وارد صندوق‌های اهرمی شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صندوق‌های بخشی نیز انقلاب بزرگی در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بود؛ افرادی که تمایل دارند در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری کنند، ولی شناخت کافی از آن صنعت ندارند؛ می‌توانند از طریق صندوق‌های بخشی، وارد بازار شوند.

دلبری با اشاره به خبر راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی (اختیاری) که در کنار صندوق‌های بازنشستگی اجباری شکل می‌گیرد، می‌تواند باعث شود یک نهاد بسیار بزرگ در بازار سرمایه داشته باشیم. در اکثر بورس‌های دنیا، صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها بزرگترین بازیگران بازار سرمایه هستند. شخصا معتقدم صندوق‌های بازنشستگی اختیاری در بلندمدت می‌توانند به بزرگترین بازیگران بازار سرمایه تبدیل شوند و در اجرای پروژه‌ها و افزایش تولید بنگاه‌های اقتصادی نقش موثری داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به لحاظ تنوع، تقریبا انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در بازار سرمایه داریم و فقط شاید جای صندوق‌های ریسک‌پذیرتر که عمدتاً در آپشن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، در بازار سرمایه ما خالی باشد که امیدوارم این صندوق‌ها هم امسال راه‌اندازی شود.

وی در خاتمه اظهار کرد: چالش صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عدم آشنایی کافی مردم با این صندوق‌ها است. هنوز بسیاری از مردم ما اقدام به سرمایه‌گذاری‌های هیجانی و مستقیم در بازار سرمایه می‌کنند و به این نتیجه نرسیده‌اند که می‌توانند از ابزارهای غیرمستقیم با خیالی راحت‌تر و مطمئن‌تر کسب بازدهی کرد. در مجموع معتقدم به لحاظ تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار مسیر بسیار خوبی ایجاد شده و گام‌های بزرگی برداشته شده؛ اما هنوز در حوزه فرهنگ‌سازی، به دلیل شرایط تورمی و انتظارات خارق العاده مردم از ثروت سازی، جای کار بسیار هست.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha