۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
تهران و ریاض بر تشکیل کمیته‌های مشترک اقتصادی تفاهم کردند
در نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان مطرح شد

تهران و ریاض بر تشکیل کمیته‌های مشترک اقتصادی تفاهم کردند

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم.

به گزارش بازار، نشست خبری مشترک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی بعد از ظهر امروز (شنبه) در تهران برگزار شد.

امیرعبداللهیان در این نشست با ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران گفت: از دیدار با وزیر خارجه عربستان خوشحالم و خرسندم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این مدت سفارت و کنسولگری‌های دو کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای دو کشور مشخص شدند و کارهای سیاسی آنها در حال انجام است.

وی ادامه داد: از مساعدت های عربستان سعودی از بازگشایی سفارت ایران و دفتر همکاری اسلامی ایران در جده تشکر می کنم و متقابلا ما نیز تسهیلات و زمینه‌های اتباع عربستان سعودی برای سفر به ایران آماده کردیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی و مبارزه با قاچاخ مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: خرسند هستیم که با ارتباط ایجاد شده بین ایران و عربستان هموطنانمان حجی شایسته و مناسبی را در عربستان سعودی پشت سر می‌گذارنند.

وی گفت: ما و عربستان در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین اتفاق نظر داشتیم.

پس از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: گفت‌وگوهای مثبت و شفافی را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم و این دیدار در چهارچوب تکمیل توافقی که در پکن داشتیم صورت گرفته است.

بن فرحان ادامه داد: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و اکنون شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری های اسلامی بازگشایی شده و به زودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی میشود.

بن فرحان ضمن تشکر از تسهیل ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران گفت: بازگشت روابط دو طرف به حالت طبیعی مهم است چرا که هر دو طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می آیند و این روابط بر اساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است.

وی تصریح کرد: امیدواریم شاهد این باشیم که افق‌های همکاری دو کشور بیشتر از این باشد و منافع دو طرف را تامین کند و امیدوارم از سرگیری روابط دو کشور تاثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مساله به امنیت منطقه و توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها کمک می‌کند.

بن فرحان گفت: عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌بندد.

وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد: من دیداری هم با رئیس جمهور ایران خواهم داشت تا سلام گرم پادشاه و آقای بن سلمان را به ایشان ابلاغ کنم و مایل هستیم که ایشان دعوت به عربستان را پاسخ دهند.

وی در ادامه گفت: سفر امروز من به تهران همزمان شده با مراسم حج و عربستان این افتخار را دارد که به عنوان خادم حرمین شریفین، خادم زائران باشد.

وزیر امور خارجه عربستان در پایان خاطرنشان کرد: عربستان همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی حجاج به کار بسته و به حجاج ایرانی هم خوش آمد می‌گوییم و امیدواریم حج آنها مورد قبول باشد.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha