۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
انعطاف در فروش طلای سیاه و دریافت ارزهای صادراتی| کاهش تولید سعودی ها به نفع ایران تمام می شود؟
ایران بخشی از ذخایر نفتی خود را راهی بازارهای جهانی کرد

انعطاف در فروش طلای سیاه و دریافت ارزهای صادراتی| کاهش تولید سعودی ها به نفع ایران تمام می شود؟

ایران بخشی از ذخایر نفتی خود روی دریاها را روانه بازار جهانی کرده و صادرات خود را به بالای ۱.۵میلیون بشکه رسانده؛ برخی از کارشناسان دلیل این رشد را حاصل انعطاف ایران در دریافت ارزهای صادراتی می دانند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ایران بخشی از ذخایر نفتی خود را روانه بازارها کرده است. بر اساس آنچه رویترز اعلام کرده صادرات نفت خام ایران در ماه مه از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است. این رشد صادرات در شرایطی اتفاق افتاده که تغییر چندانی در مقدار تولید نفت خام ایران رخ نداده است. بر اساس گزارش بلومبرگ ایران در این ماه ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است. اگر طبق گفته های محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک ظرفیت پالایشی یا همان مصرف نفت در داخل را ۱.۸ میلیون بشکه در نظر بگیریم، می توان مقدار تولید صادراتی در ماه مه را کمی بیشتر از یک میلیون بشکه در نظر گرفت. نرسی قربان کارشناس انرژی با استناد به این آمارها به بازار می گوید: به نظر می رسد که ایران بخشی از ذخایر خود روی نفت کش هایی که روی آب ها قرار دارند را به بازار عرضه کرده است.

مشتریان سعودی، خریدار نفت ایران شدند

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که صادرات نفت ایران به بالاترین رقم صادرات ماهانه از سال ۲۰۱۸ تا حالا رسیده است. این رشد در شرایطی ایجاد شده که بسیاری از افت تقاضا در بازار جهانی خبر داده و عربستان هم برای جلوگیری از افت قیمت ها به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه از تولیدات خود کاسته است. از طرفی شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته جاری، چهار حلقه کاهش پیدا کرده و به ۵۵۲ حلقه رسیده که پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۲ بوده است.

قربان، کارشناس انرژی: این احتمال وجود دارد که بخش از پالایشگاه هایی که پیش از این مشتری نفت سعودی ها بودند، حالا مشتری نفت ما شده باشند

قربان کارشناس انرژی می گوید: این احتمال وجود دارد که بخش از پالایشگاه هایی که پیش از این مشتری نفت سعودی ها بودند، حالا مشتری نفت ما شده باشند.

او همچنین با تاکید بر اینکه رقم های اعلام شده از وضعیت صادرات نفت ایران تقریبی بوده و به دلیل شرایط تحریمی آمار دقیقی از فروش طلای سیاه اعلام نمی شود، این نکته را هم اضافه کرد که صادرات نفت ایران چیزی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافته که رقم بالایی نیست.

این رقم ها تخمینی است و آمار دقیقی از وضعیت صادرات

لازم به یادآوری است عربستان سعودی حدود دو هفته پیش اعلام کرد تولید نفت خود را در ژوییه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

نرمش ایران در برابر خریداران نفتی

بر اساس آنچه اعلام می شود ایران نفت خود را با تخفیف ۳۰ درصدی در بازار جهانی عرضه می کند. بلومبرگ در ۱۸ فروردین امسال در گزارشی اعلام کرده که تخفیف نفتی ایران حتی از روسیه هم بیشتر است. آنگونه که در این گزارش آمده بود ایران هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل می‌دهد، در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد.

خطیبی: انعطاف ایران در فروش نفت و شیوه دریافت ارزهای حاصل از صادرات باعث افزایش سهم او در بازار جهانی و بیشتر شدن تعداد مشتریانش شده؛ به عنوان مثال ایران حاضر است که نفت خود را با کالا تهاتر کند. از طرفی حاضر به معامله بر اساس سایر ارزها و پول های ملی سایر کشورها می شود

بسیاری از کارشناسان تخفیف های سنگین ایران را از دلایل اصلی حضورشان در بازار می دانند. اما خطیبی کارشناس انرژی می گوید که تنها دلیل رشد صادرات ایران تخفیف نیست. او با اشاره به شیوه های مختلف ایران در دریافت پول گفت: انعطاف ایران در فروش نفت و شیوه دریافت ارزهای حاصل از صادرات باعث افزایش سهم او در بازار جهانی و بیشتر شدن تعداد مشتریانش شده است. به عنوان مثال ایران حاضر است که نفت خود را با کالا تهاتر کند. از طرفی حاضر به معامله بر اساس سایر ارزها و پول های ملی سایر کشورها می شود.

او در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به عنوان مثال معمولا در بازار جهانی باید پول خرید نفت با کشور تولیدکننده ظرف مدت یک ماه تسویه شود. این در حالی است که ایران برای تسویه به مشتریان نفتی خود ۲ الی ۳ ماه زمان در نظر می گیرد.

رشد صادرات نفت ایران ادامه دارد؟

سازمان اوپک در گزارش ماه ژوئن خود اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی نفت می تواند در سال ۲۰۲۳ به ۲.۳ میلیون بشکه در روز برسد. در این گزارش که تغییری نسبت ماه های گذشته نداشته تقاضای نفت در امسال را ۱۰۱.۹ میلیون بشکه اعلام کرده است. با توجه به اینکه چشم اندازها نسبت به وضعیت تقاضا در بازار جهانی تغییر نکرده این سوال پیش می آید که آیا رشد صادرات ایران در ماه های آینده هم می تواند ادامه داشته باشد.

قربان وضعیت فروش نفت را به سرنوشت برجام، لغو تحریم ها و البته وضعیت تعاملات ایران با کشورهای همسایه گره می زند و می گوید: برای رشد صادرات باید تعاملات خود را با دنیا بهبود ببخشیم.

تحریم ها اثر خود را از دست دادند

اما خطیبی نگاه امیدوارانه تری به صادرات نفت ایران داشته و معتقد است این روند روبه رشد در ماه های آینده هم می تواند ادامه پیدا کند.

خطیبی کارشناس انرژی: تحریم ها دیگر اثر گذشته را نداشته و قدرتشان کمتر شده است. چرا که بعد از مدتی کشورهای تحریم شوند راه هایی را برای دور زدن تحریم ها پیدا کرده و مشتریان خاص خود را می یابند

او معتقد است که تحریم ها دیگر اثر گذشته را نداشته و قدرت آنها کمتر شده است. این نکته ای است که کشورهای تحریم کننده هم خود به آن اذعان دارند. چرا که بعد از مدتی کشورهای تحریم شوند راه هایی را برای دور زدن تحریم ها پیدا کرده و مشتریان خاص خود را می یابند.

او به کاهش تولید عربستان اشاره می کند و می گوید: این کاهش باید به نوعی باید در بازار جهانی جبران شود که تولیدات ایران می تواند بهترین پاسخ برای آن باشد.

او ادامه می دهد: در ماه های که تقاضا روند افزایشی به خود می گیرد، بیشترین رشد تولید و عرضه از طرف سعودی ها رخ می دهد. حالا هم تقاضا در بازار کمتر شده باید بیشتری کاهش تولید از طرف این کشور صورت گیرد.

چه خبر از بازار؟

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، تحت تاثیر تقاضای بالاتر چین و کاهش عرضه اوپک پلاس افزایش یافت و با وجود نگرانی هایی که نسبت به ضعف اقتصاد جهانی و چشم انداز افزایش بیشتر نرخهای بهره وجود دارد، موفق شد رشد هفتگی را رقم بزند.

بهای معاملات نفت برنت با ۹۴ سنت افزایش، در ۷۶ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۶ سنت افزایش، در ۷۱ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت ۲.۴ درصد و شاخص نفت آمریکا ۲.۳ درصد رشد هفتگی به ثبت رساندند.

کد خبر: ۲۲۶٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha