۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
بنه ثروت آفرین در معرض خطر | درآمد عشایر به خطر افتاد
معاون حفاظت منابع طبیعی سیستان و بلوچستان:

بنه ثروت آفرین در معرض خطر | درآمد عشایر به خطر افتاد

زاهدان- گوهرنیا، معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: درختان پسته وحشی یا بنه موجود در اطراف زاهدان با حضور جونده شتی در خطر خشک شدن قرار گرفت.

عزیز الله گوهرنیا در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روستاییان و عشایر اطراف شهر زاهدان در هنگام رویش بنه اقدام به چیدن این محصول می کنند و سپس آنها را در بسته بندی های کوچک و بزرگ یا فله ای به فروش می رسانند.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، گفت: اخیرا از سوی ساکنان منطقه و همیاران طبیعت گزارشی مبنی بر ایجاد خسارت توسط جونده تشی به بنه زارها در منطقه پوده از توابع چاه علی و منطقه گوربند زاهدان دریافت شد که این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

گوهرنیا افزود: بررسی کارشناسان منابع طبیعی نشان داد که گونه جانوری تشی جهت تغذیه و دسترسی به آب و غذای مورد نیاز اقدام به جویدن آوندهای چوبی و آبکشی درختهای پسته وحشی کرده که این عمل باعث اختلال در آب رسانی و شیره دهی به برگ ها و شاخه ها و در نتیجه خشک شدن درختان شده است.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش گونه جانوری تشی در منطقه تصریح کرد: عدم وجود پوشش علفی و منبع آبی در منطقه سبب شده تا این نوع جانور برای تغذیه خود از درختان پسته کوهی یا بنه که عشایر و روستاییان منطقه از آن کسب در آمد می کنند، استفاده کند.

کد خبر: ۲۲۶٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha