۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
دلالی در نبوداتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی فعال در جنوب کرمان رونق می گیرد
گزارش بازار؛

دلالی در نبوداتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی فعال در جنوب کرمان رونق می گیرد

کرمان– جنوب کرمان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی است اما هر سال در اوج برداشت محصولات مختلف نبود اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی تاثیر گذار در این منطقه احساس می شود.

بازار؛ گروه استان ها: مزارع و باغ های ۷ شهرستان جنوبی استان کرمان این منطقه را به یکی از گسترده ترین قطب های تولید محصولات کشاورزی تبدیل کرده است، خاک حاصلخیز و نزدیکی این منطقه به خلیج فارس و رطوبت و شرجی هوا موجب شده است جنوب کرمان به مرکز تولید خرما، مرکبات و محصولات جالیزی کشور تبدیل شود.

سالانه ۲۰۰ هزار تن خرما و ۶۰۰ هزار تن مرکبات در این منطقه برداشت می شود و رقم برداشت محصولات جالیزی هم به ۵ میلیون تن محصول در سال می رسد.

نبود اتحادیه ها را دلالان جبران می کنند

شرایط خاص آب و هوایی موجب شده است که در فصول مختلف سال محصولات مختلف در این مناطق برداشت شود و حتی در اوج یخبندان در زمستان در اکثر مناطق کشور مزارع جنوب کرمان سرسبز و زیر کشت محصولاتی مانند خیار و گوجه و پیاز و سیب زمینی است.

سالانه ۲۰۰ هزار تن خرما و ۶۰۰ هزار تن مرکبات در این منطقه برداشت می شود و رقم برداشت محصولات جالیزی هم به ۵ میلیون تن محصول در سال می رسد

شغل حدود یک میلیون نفر در این منطقه مربوط به کشاورزی است و حجم بالای تولیدات باغی و گلخانه ای موقعیت را برای دلالان نیز برای واسطه گری و افزایش قیمت محصولات مهیا می کند.

حجم بالای تولید در کنار مشکلات و چالشهای بازاریابی و فروش محصولات موانعی را نیز در مسیر حمل و نقل و بسته بندی به وجود می آورد که هر سال در زمان اوج برداشت محصولات گریبان کشاورزان را می گیرد.

نقش مخرب واسطه گران و دلالان برای افت قیمت محصولات نیز قابل توجه است و عدم وجود زیر ساخت های قانونمند و مشخص موجب می شود دالالان از میدان های میوه تره بار شهرهای بزرگ کشور در منطقه حاضر شوند و محصول با کیفیت را با قیمت اندک خریداری کنند و با قیمت بالا به مصرف کننده بفروشند.

دلالی در نبوداتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی فعال در جنوب کرمان رونق می گیرد

اما انبوه تولیدات کشاورزی و عدم مدیریت به خصوص در بخش بازریابی، بردینگ، صادرات و حمل و نقل همیشه مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است. این مشکلات اکثرا به دلیل خلائی روی می دهد که بین تولید تا مصرف ایجاد می شود و معمولا به دلیل عدم وجود متصدی این خلاء را دلالها در بخش تهیه و توزیع نهاده های کشاورزی و همچنین خرید محصول از کشاورز تا رساندن ان به مصرف کننده پر می کنند.

با نگاهی به چرخه مالی چندین میلیارد تومانی در بخش تامین نهاده ها و همچنین چندین بار دست به دست شدن در می یابیم که زمینه برای سوء استفاده مهیا می باشد، در این میان کشاورز و مصرف کننده ضرر می کنند.

فرآوردی محصولات کشاورزی در دیگر استان ها

از سوی دیگر نبود صنایع بالا دستی و پایین دستی کشاورزی و خام فروشی محصول به استانهای دیگر بخشی از سود نهایی محصولات را نیز عاید کارخانه دارانی می کند که در خراسان رضوی، فارس و یزد و اصفهان مشغول به کار هستند.

این در حالیست که حتی کارخانه مناسب سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان وجود ندارد.

ضرورت راه اندازی اتحادیه ها در جنوب کرمان

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان یکی از قطبهای اصلی تولید محصولات کشاورزی استراتژیک کشور محسوب می شود و در این میان جنوب کرمان اهمیت بالایی در تولید محصولات خارج از فصل دارد.

وی عنوان کرد: بسیار مهم است که مسئولان به گونه ای برنامه ریزی کنند که مسیر تولید در استان هموار شود و در این راستا تشکیل اتحادیه های کشاورزی و تعاونی های محلی کشاورزان برای تسهیل در مسیر تولید بسیار مهم است.

وی بیان کرد: شغل اصلی مردم در جنوب کرمان کشاورزی است و هزاران هکتار زمین کشاورزی در فصول مختلف سال زیر کشت محصولات مختلف هستند که نیاز بازار داخلی را تامین و برخی از محصولات نیز صادر می شود.

وی خشکسالی را از مهمترین مشکلات کشاورزان دانست و افزود: استفاده از سیستمهای آبیاری مکانیزه بسیار تاثیر گذار است و راندمان تولید را افزایش می دهد اما به دلیل هزینه بر بودن کشاورزان میتوانند با ایجاد تعاونی های کشاورزی و کار مشترک این هزینه ها را سر شکن کنند و تولیدات با هدفمندی بیشتری انجام شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس: استفاده از سیستمهای آبیاری مکانیزه بسیار تاثیر گذار است و راندمان تولید را افزایش می دهد اما به دلیل هزینه بر بودن کشاورزان میتوانند با ایجاد تعاونی های کشاورزی و کار مشترک این هزینه ها را سر شکن کنند و تولیدات با هدفمندی بیشتری انجام شود

وی در خصوص دلال بازی در زمینه خرید محصولات از کشاورزان نیز گفت: طرح هایی مانند کشاورزی قراردادی این مشکل را تا حدودی کمتر کرده است اما ساز و کارهای تعاونی و اتحادیه ها و همفکری کشاورزان می تواند این مشکل را نیز به کلی از بین ببرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس افزود: استفاده از روش های مدرن تولید از مهمترین اقداماتی است که می توان تحت پوشش اتحادیه ها در کرمان انجام داد اما به واقع می توان خلاء وجود اتحادیه ها و تعاونی ها را در کشاورزی جنوب کرمان دید زیرا بسیاری از مشکلات را در این بستر رفع کرد.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: نبود اتحادیه ها محصولات کشاورزی یکی از مشکلات موجود در شهرستانهای جنوبی استان کرمان محسوب می شود.

راه اندازی اتحادیه راهی برای حل مشکل خرده مالکان

احمد احمدپور در این خصوص بیان کرد: وجود اتحادیه ها موجب حمایت بیشتر از خرده مالکان می شود و می تواند اهرمی در راستای حمایت از این قشر زحمتکش باشد.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در جنوب کرمان در حال انجام است افزایش آموزشهای روز به کشاورزان برای توسعه کشاورزی مدرن است و باید به این نکته اشاره کرد که معیشت مردم جنوب کرمان از بخش کشاورزی بهره مند است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: بسیاری از کشاورزان در جنوب کرمان خرده مالک هستند و کارهای جزیره ای در برآیند کار محسوس نیست و باید اقدامات به صورت یکپارچه انجام شود.

احمد پور افزود: حتی در بحث اصلاح الگوی کشت نیز می توان به این نکته پی برد که کار جمعی در این خصوص تاثیر گذار تر است و حتی میتوان کارخانه های فراوری محصولات کشاورزی را با شرکتهای تعاونی با مشارکت کشاورزان راه اندازی کرد و سود ان نیز عاید کشاور شود.

وی افزود: این نکته به همراهی و همکاری وسیع کشاورزان نیاز دارد و در این خصوص باید هم افزایی جدی در دستور کار باشد و مسئولان نیز بستر لازم را در این زمینه مهیا می کنند تا بتوانیم شاهد رونق بیشتر تولید و برطرف کردن موانع تولد محصولات کشاورزی باشیم.

ایجاد اتحادیه ها با مشارکت کشاورزان می تواند حلقه ای تکمیل کننده در راستای رونق تولید در جنوب کرمان و رفع محرومیت و ایجاد توسعه پایدار باشد.

کد خبر: ۲۲۵٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha