۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
ریزش بورس تحت تاثیر تنها دلار نیست| سرکوب  طولانی مدت بورس تبعات تورمی دارد
بازار گزارش می دهد؛

ریزش بورس تحت تاثیر تنها دلار نیست| سرکوب طولانی مدت بورس تبعات تورمی دارد

به گفته کارشناسان عملکرد بورس تحت تاثیر عواملی چون تورم، سرمایه گذاری، ارزش شرکت ها و...است، به همین دلیل دلار به تنهایی عامل ریزش بورس نیست و ناشی از سرکوب بازارساز است و در بلندمدت جواب نمی دهد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه بعد از یک ماه اصلاح دوباره ریزش های شدیدی را تجربه کرد در حالی که بسیاری از نمادها نسبت به سقف تاریخی خود فاصله ی ۵۰ تا ۷۵ درصدی دارند و اگر عامل دیگری جز سیاست های دستوری در بازار حاکم بود باید این نمادها رشد می کردند و از طرف دیگر اصلاح تمام بازار به صورت همزمان با ویژگی های بازار مالی همخوانی ندارد.

عزیز آرمن: در مقطع کنونی بورس ایران تحت تاثیر نوسانات کوتاه مدت بوده و بیشتر در واکنش به اخبار مثبت و منفی این افت را تجربه کرده و این مساله ناشی از ویژگی بازار سرمایه در حساسیت بالا به خبرهای مثبت و منفی است اما مهمترین عامل برای رشد بازار شاخص سرمایه گذاری و چشم انداز اقتصادی است

عزیز آرمن اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره عملکرد بورس ایران، گفت: بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که در مقطع کنونی مهمترین عامل تاثیر گذار افق آینده و وضعیت ریسک سرمایه گذاری در کشور است، برای نمونه اگر رشد مثبت اقتصادی پیش بینی شود خود به خود رشدی در قیمت سهام کارخانجات به وجود خواهد آمد و در بلندمدت نمایان می شود، در غیر این صورت وقتی رشد بالایی تجربه کرده باشند اصلاح قیمت دارند.

او افزود: در مقطع کنونی بورس ایران تحت تاثیر نوسانات کوتاه مدت بوده و بیشتر در واکنش به اخبار مثبت و منفی این نوسانات را نشان می دهد و این مساله ناشی از ویژگی بازار سرمایه به حساسیت بالا به خبرهای مثبت و منفی است.

آرمن با بیان اینکه اگر سرمایه گذاری در کشور افزایش یابد اثرات مثبت آن سودسازی و رشد قیمت سهام شرکت ها خواهد بود، تصریح کرد: رکود اقتصادی کشور در مقطع کنونی بیشتر تحت تاثیر عدم سرمایه گذاری و نرخ منفی تولید بوده که نتیجه شرایط تحریمی کشور است و اگر از موقعیت کنونی به تدریج خارج شویم این رکود برطرف می شود و روند صعودی بازار تابع سیاست های حمایتی دولت از تولید و ... خواهد بود.

او درباره تحریم ها و رابطه آن با فعالیت شرکت در معاملات بورس اظهار کرد: شرکت هایی وارداتی امروز بیشتر از کاهش نرخ ارز سود می برند و شرکت هایی که تامین کننده کالاهای اساسی هستند و مردم به دلیل اجبار محصولات آنها را خریداری می کنند به دلیل تقاضای بالایی که دارند در شرایط تحریمی هم سود می برند، به همین دلیل نوسانات بورس تاثیرات این چنینی هم بر گروه ها و شرکت های بورسی دارد.

بازارساز چرا رشد شاخص بورس را سرکوب کرد؟

تقریبا شاخص بورس از ابتدای اسفندماه روند صعودی خود را آغاز کرد و در نیمه اردیبهشت ماه با افت شدید مسیر نزولی را پیش گرفت و در یک ماه گذشته بورس همچنان نزولی مانده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مدعی است این مسأله کمک می کند بورس به صورت غیر منطقی رشد نکند اما مسأله اینجاست که در یک ماه اخیر برخی نمادها به این بهانه اصلاحات سنگینی تجربه کرده اند، برای نمونه نمادهایی مانند چکاپا، بترانس، همراه و... در دوره صعود بورس مانند ثشاهد، ثبهساز و... رشد نکرده اند اما در شرایط اصلاح بیش از آنها اصلاح کرده اند.

به گفته فردین آقابزرگی در شرایط کنونی نمی توان ادعا کرد که عامل اصلی ریزش بورس افت دلار است، زیرا عوامل مختلفی همچون ریسک سرمایه گذاری، وضعیت فضای کسب و کار، ناترازی و کسری بودجه، تورم، ناترازی بانک ها و... در عملکرد بورس تاثیر گذار است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اصلاح اخیر بورس دخالت غیر منطقی بازارساز در بورس بود، گفت: هرچند آنها به بهانه کنترل تورم بازار را از طریق حقوقی ها و بازارگردان ها واردار به اصلاح کردند اما از آنجایی که بورس نسبت به بازار های دیگر عقب است خروج سرمایه از این بازار تبعات تورمی می تواند به همراه داشته باشد.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه در سال ۹۹ ریزش بورس در شرایطی اتفاق افتاد که بازار خودرو و مسکن رشد های بالا تجربه نکرده بودند، افزود: به همین دلیل بسیاری از نقدینگی از بورس وارد این بازارها شد اما در مقطع کنونی بازار خودرو و مسکن کاملا اشباع شده اند و این خروج نقدینگی اخیر از بورس می تواند به تبعات تورمی بی انجامد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی توان ادعا کرد که عامل اصلی ریزش بورس افت دلار است، تصریح کرد: عوامل مختلفی همچون ریسک سرمایه گذاری، وضعیت فضای کسب و کار، ناترازی و کسری بودجه، تورم، ناترازی بانک ها و... در عملکرد بورس تاثیر گذار است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاخص کل بورس باید بالای سه میلیون واحد می بود، اظهار کرد: به دلیل اینکه قیمت سهام بسیاری از شرکت ها پایین تر از ارزش واقعی خود معامله می شوند در صورتی که به نرخ های واقعی برسند شاخص به بالای سه میلیون واحد خواهد رسید.

آقابزرگی با بیان اینکه هرچند بازارساز از طریق مصاحبه های غیر منطقی و سیاست های دستوری از طریق عرضه بازارگردان ها و حقوقی ها شاخص را واردار به اصلا کرد، تصریح کرد: این سرکوب شاخص کل بورس نمی تواند در بلندمدت ادامه داشته باشد، زیرا بسیاری از نماد پتانسیل رشد دارند و در ادامه راه خود را می روند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در مقطع کنونی ارزش دلار برای واردات بسیاری از صنایع ۶۵ هزار تومان است، گفت: این افت قیمت دلار مقطعی بوده و از آنجایی که دست بانک مرکزی و دولت برای ارزپاشی هم بسته است، زیرا آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار عدد بالایی نیست ضمن اینکه این ارز قرار شد دولت به حجاج بدهد و عملا نمی تواند وارد بازار شود.

او افزود: از طرف دیگر در مقطع کنونی کشور ما چیزی به عنوان بازار ارز ندارد و عملا قیمت ارز هم بر مبنای ارزی که بانک مرکزی به صرافی ها و... می دهد قیمت گذاری می شود. بنابراین این ادعا که قیمت ارز کاهش یافته به همین دلیل بورس وارد اصلاح شده استدلال درستی نیست.

این کارشناس بورس با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که دچار کسری بودجه، افزایش نقدینگی، نرخ رشد نقدینگی بالا، تورم و... است، به همین دلیل سیاست های دولت بیشتر از اینکه در راستای رونق اقتصادی باشد به سرکوب و مهار بازارها معطوف است، اظهار کرد: به همین دلیل بازار سرمایه هم تحت تأثیر سیاست های دستوری فعلا در یک روند اصلاحی قرار گرفته اما این مسئله به زودی تغییر وضعیت خواهد داد.

براساس این گزارش، قیمت ارز نمی تواند به تنهایی منجر به اصلاح قیمت تمام نمادهای بازار شود و این افت اخیر شاخص کل بورس متاثر از سیاست بازارساز بود که هدف آن کنترل رشد بورس به بهانه جلوگیری از تورم بود در حالی که بورس نسبت به سایر بازارها بسیار عقب بود.

کد خبر: ۲۲۵٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha