۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
بهره وری؛ عامل افزایش تولید محصولات کشاورزی
مجری طرح گندم مطرح کرد

بهره وری؛ عامل افزایش تولید محصولات کشاورزی

اسفندیاری پور، مجری طرح گندم گفت: در هفت سال گذشته، افزایش تولیدات بخش کشاورزی به دلیل افزایش بهره وری بوده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم در بازدید از مزارع استان خراسان شمالی، گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی است به طوری که در هفت سال گذشته، افزایش تولیدات بخش کشاورزی به دلیل افزایش بهره وری بود.

اسفندیاری پور گفت: توسعه استان در ارقام جدید اصلاح شده و گواهی شده و بخش عمده ای از تولیدات، مدیون محققان و تولیدکنندگان بذری است.

وی گفت: برای تولید پایدار، باید فاصله قیمت دانه و بذر گواهی شده را کاهش دهیم و باید به کشاورزان یارانه بدهیم تا بتواند از بذر اصلاح شده استفاده کنند.

اسفندیاری پور گفت: کنترل نکردن عوامل بیماری زا، آفات و علف های هرز، می تواند تا ۵۰ درصد به گندم خسارت وارد کند بنابراین برای کاهش تردد در مزرعه باید با یارانه و مساعدت های دولتی، لاستیک های باریک در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا به راحتی و کمترین لهیدگی خاک، با علف های هرز و بیماری ها، مبارزه شود و کود پاشی صورت گیرد.

مجری طرح گندم به ضایعات هنگام برداشت اشاره کرد و گفت: برای خرید کمباین باید به کشاورزان و کسانی که توان واردات کمباین دارند، کمک کنیم.

اسفندیاری پور یادآور شد: در جاده های کشور، آخرین مدل خودروها تردد دارند چرا در مزارع ما نباید فناوری در اختیار کشاورز باشد و برای کمباین مشکل داشته باشد و هنگام برداشت محصول یکساله خود معطل بماند.

وی گفت: دستگاه های سیاستگذار و تامین کننده منابع باید به این بخش وارد شوند و در حمایت کردن از این بخش مضایقه نکنند تا تولید استمرار داشته باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم گفت: گندم استان در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد به طوری که مزرعه سبز خرم که ۴۰۰ هکتار گندم بذری با تولید ۱۵۰۰ تن را دارد همتراز با استاندارهای اروپایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این بازدیدها گفت: امسال باتوجه به اقدامات خوب انجام شده، پشتیبانی و تدارک و توزیع بموقع نهاده ها، تلاش کشاورزان و بارندگی مناسب وضعیت تولید استان خوب خواهد بود.

عبدالله یوسفی گفت: پیش بینی می شود حدود ۲۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شود و حدود ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن نیز خرید تضمینی شود. وی قیمت تضمینی گندم را ۲۵۰۰ تومان اعلام کرد.

وی گفت: شهرستان فاروج ظرفیت خوبی در تامین بذر استان داشت و توانست ۵۰ درصد نیاز بذری استان را تامین کند.

یوسفی افزود: شهرستان فاروج فقط ۱۰ درصد گندم استان را به خود اختصاص داده است اما ۵۰ درصد نیاز بذری را تامین کرده است.

همچنین در استان ۲۲ رقم گندم توزیع و کشت شده که بخش عمده آن در شهرستان فاروج تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که انجام شده در سال جهش تولید بتوانیم ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری کنیم که نیاز استان با ۱۲۰ هزار تن آن تامین می شود و مقدار گندم مازاد نیز توسط اداره کل غله در سایر نقاط کشور روانه بازار مصرف شود.

کد خبر: ۲۲٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha