۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
نبض کند صنعت کیف و کفش چرم تبریز
بازار گزارش می‌دهد؛

نبض کند صنعت کیف و کفش چرم تبریز

تبریز- شهر اولین‌ها به عنوان پایتخت چرم و کفش در کشور شناخته شده است اما وجود پاره‌ای از مشکلات در این حوزه تولیدکنندگان را بیش از هر زمان دیگری گرفتار کرده است.

آناهیتا رحیمی؛ بازار: شهر اولین‌ها و دنیایی از کیف و کفش‌های دست دوز چرم؛ هنرمندانی که با دستان پر توان خود هنری را در کل جهان، بر سر زبان‌ها جاری ساخته‌اند و زمانی که نام و آوازه شهر اولین‌ها به گوش می‌رسد، این برند نیز کنار آن جای می‌گیرد.

هنری که به تنهایی می‌تواند نان آور باشد و چرخ زندگی را بچرخاند؛ تولیدکنندگان بسیاری برای دوخت کیف و کفش‌هایی که بدون دخالت هیچ‌گونه ماشین آلاتی تولید می‌شود در این حوزه مشغول به فعالیت هستند اما همواره مشکلاتی سد راه تولیدکنندگان می‌شود که باعث می‌گردد مشکلات ورد زبان تولیدکنندگان در پایتخت چرم و کفش کشور جاری شود.

فعالیت ۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت چرم تبریز
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در گفت و گو با بازار گفت: ۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۶۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

علیرضا جباریان فام ادامه داد: کفش دست دوز تمام چرم، هنری است که بدون استفاده از هیچ‌گونه ماشین آلات، تولید می‌شود که در حدود ۶۰ واحد و با فعالیت ۲۵۰ نفر انجام می‌پذیرد.

وجود ۵۵ واحد صنعتی بزرگ
به گفته رئیس اتحادیه کفاشان، ۵۵ واحد صنعتی بزرگ و ۱۶۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط در صنعت کیف و کفش وجود دارد.

وی با اشاره بر افزایش ۵ الی ۱۰ درصدی مواد اولیه در صنعت کیف و کفش چرم افزود: با توجه به افزایش ۳۶ درصدی حقوق و بیمه که از آغاز سال جاری اعمال شده است، شاهد ۲۰ درصد افزایش قیمت در کیف و کفش شده‌ایم.

جباریان با تأکید بر صادرات غیر مستقیم در حوزه کیف و کفش چرم توضیح داد: صادرات کیف و کفش چرم با شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است اما در حال حاضر صادرات به کشور افغانستان و عراق انجام می‌گیرد.

تولید ۲۵ الی ۷۰ میلیون جفت کفش در تبریز
وی به وجود ۱۴۰۰ واحد فروش اشاره کرده و افزود: ۹۰ درصد کفش دست دوز چرم کشور در تبریز تولید می‌شود که روی هم رفته با تولید کفش‌های معمولی، ۵۵ الی ۶۰ درصد تولید کفش در تبریز انجام می‌گیرد به گونه‌ای که ۲۵ الی ۷۰ میلیون جفت کفش در تبریز تولید می‌شود.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا، ۲۰ درصد از کارگاه‌های تولید کیف و کفش چرم را به تعطیلی کشانید که ۸۰ درصد از سایر کارگاه‌های تولیدی با ظرفیت ۲۰ الی ۳۰ درصدی، مشغول تولید هستند چرا که فروشی صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در رابطه با وضعیت کنونی کیف و کفش چرم در تبریز گفت: وضعیت کنونی کیف و کفش چرم تبریز با شیوع ویروس کرونا عادی نیست؛ در چنین حالت غیرعادی، رکود شدید در صنعت وجود دارد که احتمال ورشکستگی کارگاه‌های تولیدی نیز تخمین زده می‌شود.

نبود شرکت‌های تخصصی صادراتی
وی نبود شرکت‌های تخصصی صادراتی را از جمله مهم‌ترین مشکلات در حوزه صادرات کیف و کفش چرم برشمرد و افزود: نبود شرکت‌های تخصصی صادراتی موجب می‌شود که صادرات در این حوزه به خوبی پیش نرود.

جباریان ادامه داد: نبود هنرستان و دانشگاه در حوزه کفش موجب کاهش کارگران ماهر و نیمه ماهر می‌شود که یکی از مشکلات اساسی در این حوزه را تأمین نیروی انسانی می‌توان برشمرد که در این راستا با همکاری دانشگاه آزاد، مدرسه نوآوری و مهارتی کفش تبریز برای آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت تا مقطع لیسانس ارائه خواهد شد که امید است هر چه زودتر افتتاح باید که همین مسئله موجب رشد صنعت کیف و کفش و تأمین پتانسیل بخش اشتغال را به همراه خواهد داشت.

وی فرسوده بودن ماشین آلات کفاشی، لزوم نوسازی و عدم نبود تسهیلات را از سایر مشکلات در این حوزه معرفی کرده و افزود: اکثر ماشین آلات کفاشی، قدمتی ۴۰ ساله دارند که مستلزم تجهیزات برای نوسازی هستند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در پایان، قدمت کفش چرم تبریز را ۵۵۰۰ ساله دانست و بیان کرد: ثبت ملی کیف و کفش چرم تبریز در سال ۹۶ انجام گرفته است که در این راستا اقداماتی نیز برای ثبت ملی این صنعت صورت پذیرفته است که برای اخذ شناسه کیف و کفش و در نتیجه شناسنامه دار کردن این صنعت، تلاش‌های بسیاری در حال انجام است و جزو یکی از برنامه‌ها در سال جاری به شمار می‌رود.

حمایت عملی دولت موجب رونق تولید و جهش تولید در صنعت کفش خواهد بود
مدیر روابط عمومی اتحادیه کفاشان تبریز و فعال رسانه‌ای حوزه چرم و کفش در گفت و گو با بازار گفت: حمایت عملی دولت، موجب رونق تولید و جهش تولید در صنعت کفش خواهد بود و صنعت کفش با قدمت دیرینه و به عنوان شغل آباد و اجدادی و داشتن استادکاران مجرب قابلیت توسعه بیشتر و گام نهادن به مرحله صادرات دارد.

عین اله حسین زاده افزود: صنعت کفش تبریز با ارزش افزوده و اشتغال زایی بالا به عنوان یکی از مشاغل ریشه دار و قدیمی کشور از جایگاه ممتازی در بین صنایع برخوردار بوده و در سال‌های اخیر توانسته به عنوان یک شغل مهم در کشور مطرح گردد که این امر در سایه تلاش‌های استادکاران مجرب که در این راه موسفید کرده اند به دست آمده است.

وی با تأکید بر اینکه تبریز به عنوان پایتخت کفش کشور است ادامه داد: تولید این صنعت در سال‌های اخیر با تلاش‌های تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌های صنفی و مسئولان استانی مورد حمایت‌های دولت قرار گرفته است ولی ناکافی بوده است.

حسین زاده اضافه کرد: کفش‌های تولیدی در تبریز از لحاظ دوام و کیفیت مواد اولیه بسیار مرغوب بوده و در سال‌های اخیر هم از لحاظ مدل پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است و تولیدکنندگان دست به نوآوری زده اند که نتایج آن را با کسب بازارهای صادراتی جدید می‌توان مشاهده کرد.

لزوم حمایت‌های عملی دولت
مشاور رسانه‌ای رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، ادامه داد: لزوم حمایت‌های عملی دولت به ویژه دستگاه‌های مرتبط برای تأمین آسان مواد اولیه باکیفیت و همچنین حضور تولیدکنندگان در بازارهای جدید با فراهم کردن شرایط شرکت در نمایشگاه‌های کفش و ایجاد دفاتر صادراتی و تزریق نقدینگی و تسهیلات بانکی کم بهره جهت نوسازی ماشین آلات مورد تاکید همه فعالان این صنعت می‌باشد.

حسین زاده افزود: هم‌اکنون ۴ هزار و ۵۸۰ واحد تولیدی در صنعت کفش در تبریز فعالیت می‌کنند و اتحادیه کفاشان تبریز به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه تولیدی کشور شناخته می‌شود که بیش از ۱۱۰ هزار نفر نیز در این شهر از این صنعت ارتزاق می‌کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشکسوتان به عنوان سرمایه‌های گرانقدر باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند، بیان کرد: در این راستا سال گذشته «اولین همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت کفش تبریز» در راستای تکریم و تجلیل از تلاش‌های شبانه روزی موسفیدان صنعت کفش تبریز و اهمیت دادن به خدمات پیشکسوتان و همچنین تشویق و رغبت جوانان به شغل کفاشی برگزار گردید که امیدواریم توانسته ایم فرهنگ تجلیل را در جامعه نهادینه کرده باشیم.

این فعال رسانه‌ای و پژوهشگر حوزه چرم و کفش، ادامه داد: متأسفانه فرهنگ غلطی که در جامعه ایران رواج یافته است، تجلیل از افراد فرهیخته فرهنگی – هنری- صنعتی – اقتصادی و … بعد از فوت آنها است که این همایش به نوعی یک تابوشکنی و تجلیل از افراد در زمان حیاتشان بوده که بتوانیم از استادان بنام هنر – صنعت کفش تبریز تجلیل کرده و اهمیت پیشکسوتان به نسل جوان را نشان بدهیم تا به این شغل رغبت داشته و روی آورند.

حسین زاده با اشاره به اینکه این همایش توسط ماهنامه سراسری همگام با اصناف و پایگاه خبری کفش نیوز به عنوان دبیرخانه همایش برنامه ریزی و اجرا گردید، اضافه کرد: این همایش به صورت سالیانه در آذرماه هر سال برگزار خواهد شد و در کنار این همایش، همایش کارآفرینان جوان صنعت کفش تبریز برای تجلیل از جوانان کارآفرین شامل تولیدکنندگان و فروشندگان جوان این صنعت هم در شهریورماه امسال برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین رونمایی از کتاب «ماندگاران صنعت کفش تبریز» در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی تبریز در مرداد ماه امسال برگزار می‌شود که شامل تاریخچه صنعت کفش و مصاحبه با پیشکسوتان و موسپیدان این صنعت به همراه تصاویری از تیمچه‌ها، سراها، بازار و گالری تصاویر است که این کتاب با تلاش و کوشش بنده به عنوان نویسنده تهیه و تدوین شده است.

یکی از تولید کنندگان کیف و کفش چرم دست دوز در گفت و گو با بازار گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در این صنعت، تأمین نیروی کار است چرا که گرایش نسل جوان به این صنعت کاهش یافته است.

آقازاده ادامه داد: ۱۵ سالی می‌شود که در صنعت کفش فعال هستم که با فعالیت ۴۰ نفر به طور مستقیم و ۶۰ نفر به طور غیر مستقیم در عرصه تولید قدم گذاشته‌ایم.

نوسان شدید در قیمت‌ها
وی، نحوه فروش، تأمین مواد اولیه، اقتصاد و عدم حمایت ارگان‌های دولتی و نبود وام را از سایر مشکلات در این حوزه برشمرد و افزود: نویان شدید در قیمت‌ها وجود دارد به گونه‌ای که هر روز ابزار مورد نیاز خود را با قیمت‌های متفاوتی خریداری می‌کنیم؛ در کل کشور تمام قیمت اجناس، ۲ برابر شده است اما ما نتوانسته‌ایم قیمت کیف و کفش را ۲ برابر کنیم.

وی توضیح داد: صادرات در این حوزه به کشورهای باکو، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و حتی روسیه و هلند نیز انجام گرفته و ادامه دارد.

آقازاده ادامه داد: فرسوده بودن دستگاه‌ها بزرگ‌ترین تهدید برای این صنعت است چرا که اگر بخواهیم کفشی را تولید کنیم که دنیا خواهان است باید دستگاه‌ها نیز به روز و دنیا پسند باشد؛ آرام آرام از عرصه رقابت خارج شده‌ایم چون کشورهایی که اجناس خود را به کشورهای ایتالیا و ترکیه صادر می‌کنند اما ما نمی‌توانیم صادرات را انجام دهیم.

وی بیان کرد: انتظار ما از مسئولان ذی ربط این است که به دلیل عدم گرایش جوانان به این صنعت، در مرحله اول شرایطی را فراهم آورند تا جوانان به این صنعت گرایش یابند.

این تولید کننده کیف و کفش چرم دست دوز، انتظار دیگر خود از مسئولان را ارزش گذاری عنوان کرده و افزود: صادرات ما تنها به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد در حالی که ما می‌توانیم به کشورهای اروپایی نیز، کیف و کفش خود را صادر کنیم؛ نبود به روز رسانی سیستم‌ها و عدم صادرات به کشورهای اروپایی، موجب محدود شدن فعالیت ما می‌شود.

لزوم کمک و حمایت دولت از تولیدکنندگان
وی در پایان گفت: صنف ما یک صنف سرمایه بر است و برای اینکه بتوانیم برندی را تولید کنیم که در کل دنیا قابل رقابت باشد، خواستار ثبات در مواد اولیه، چرم و … هستیم که در این راستا دولت نیز باید از نظر اقتصادی کمک کند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کفش چرم در تبریز در گفت و گو با بازار گفت: ما آستین‌های خود را برای مردم، کارخانه و تبریز بالا زده‌ایم تا فعالیت خود را نشان دهیم اما متأسفانه حمایت و کمک دولتی حتی برای پرداخت حق بیمه وجود ندارد.

جعفر آذری ادامه داد: از سال ۱۳۷۰ در تولید کفش چرم فعالیت خود را آغاز کرده‌ام که در حال حاضر نیز با ۱۲ نیروی کاری به فعالیت خود ادامه می‌دهم.

وی، بی کیفیت بودن مواد اولیه نسبت به گذشته، عدم نبود صادرات، کاهش قدرت خرید مردم را از مشکلات در این حوزه معرفی کرده و افزود: از مسئولان انتظار داریم تا راه را برای وارد کردن ماشین آلات هموار کنند.

وی در پایان گفت: از شیوع ویروس کرونا نیز فروش نداشته و حساب و کتاب خود را نیز نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم.

مدیر عامل شرکت چرم ساسان در گفت و گو با بازار گفت: ۱۲ سالی می‌شود که در این حوزه فعالیت دارم که میزان تولید ما در مدت یک ماه به ۳۰ هزار پا رسیده و به کشور باکو صادرات انجام می‌گیرد.

به روز نبودن ماشین آلات و نبود مواد اولیه
ساسان ابهری ادامه داد: نبود مواد اولیه، به روز نبودن ماشین آلات و افزایش قیمت ارز از جمله مشکلاتی است که در این حوزه می‌توان از آن یاد کرد.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا یکی از تهدیدهایی است که در وضعیت کنونی وجود دارد اما یکی دیگر از بزرگ‌ترین تهدیدها در این حوزه، خرید و فروش با چک است.

این تولید کننده چرم و کفش بیان کرد: درخواست ما از مسئولین این است که تسهیلات را در اختیار ما گذاشته و بتوانیم ماشین آلات مورد نیاز خود را خریداری کنیم؛ هم چنین کمک دولتی برای پرداخت حق بیمه کارگران و رسیدگی به کیفیت دستگاه‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند.

راه صادرات هموارتر شود
وی ادامه داد: با سفر و بازدیدی که از کارخانه‌های چرم در سایر کشورها داشته‌ام، با مشارکت کارخانه‌های چرم، دستگاه‌های مورد نیاز را خریداری و به روز کرده بودند که با این اقدام، دیگر نیاز به خریداری و صرف هزینه کلان تک تک کارخانه‌ها برای خرید دستگاه‌ها نیست و در حالت مشترک از آن استفاده می‌کنند که ما نیز می‌توانیم از این طرح استفاده کنیم.

ابهری در پایان گفت: انتظار فعالان در این حوزه این است که مسئولان ذی ربط راه صارات را هموارتر کرده و مانع واردات از کشور چین شوند.

تولیدکنندگانی که آستین خود را برای تولید کیف و کفش دست دوز چرم بالا زده‌اند اما تا زمانی که مشکلات، هم پای آنان در این تولید باشد همواره مشکلات نیز ورد زبان آنان خواهد چرخید؛ صنعت کیف و کفش دست دوز چرم صنعتی زبانزد در شهر اولین‌هاست و کلانشهر تبریز آن را به یدک می‌کشد اما متأسفانه در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکلات ریز و درشتی از جمله تأمین مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات، افزایش قیمت ارز، عدم گرایش جوانان و در نتیجه کمبود نیروی کار مواجه است که تمامی این مشکلات، همت مسئولین برای رفع این مشکلات را می‌طلبد.

کد خبر: ۲۲٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha