۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
رویکرد ژئواکونومیکی چین در قفقاز جنوبی؛ سرمایه گذاری و پویایی تجارت| تداوم همکاری با تفلیس و باکو
بازار گزارش داد؛

رویکرد ژئواکونومیکی چین در قفقاز جنوبی؛ سرمایه گذاری و پویایی تجارت| تداوم همکاری با تفلیس و باکو

در حالیکه جنگ اوکراین ارتباطات اوراسیا را تغییر داده، قفقاز جنوبی به عنوان یک مرکز ترانزیت حیاتی برای چین اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در بحبوحه تغییر ارتباطات اوراسیا در نتیجه جنگ اوکراین، قفقاز جنوبی به عنوان یک مرکز ترانزیت حیاتی بین اتحادیه اروپا و چین اهمیت پیدا کرده است. اگرچه چین بازیگر جدیدی در منطقه قفقاز جنوبی محسوب می شود، اما تلاش می کند همکاری خود را با کشورهای منطقه به سرعت گسترش داده و در بحبوحه توسعه روزافزون همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف از فناوری گرفته تا مسائل بشردوستانه، در حال افزایش سرمایه گذاری خود در این منطقه است.

این منطقه متشکل از کشورهایی چون گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، کوتاه ترین نقطه جغرافیایی بین این دو قطب اقتصادی اوراسیا است. در نتیجه، کشورهای قفقاز جنوبی توجه پکن و بروکسل را به خود جلب کرده اند.

بر اساس آمار گمرک چین، طی دوره ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ تجارت بین چین و قفقاز جنوبی از ۲۵ میلیون دلار به ۳.۷ میلیارد دلار افزایش یافته، در حالی که آمار جمعی ملی قفقاز نشان می دهد که تجارت به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

با این حال، جایگاه چین در رتبه بندی بزرگترین شرکای تجاری کشورهای این منطقه هنوز چندان زیاد نیست. داده های بانک جهانی نشان می دهد که در دوره ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ گردش مالی تجاری چین با ارمنستان حدود ۲۰۷۰ درصد، جمهوری آذربایجان ۳۸۰ درصد و با گرجستان حدود ۱۸۸۵ درصد افزایش یافته است. همچنین، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نیز، تجارت دوجانبه بین چین و منطقه قفقاز جنوبی تقریباً دو برابر شده و از ۱.۹ دلار به ۳.۶ میلیارد دلار رسیده است.

در سال ۲۰۲۰، چین به عنوان چهارمین شریک تجاری بزرگ هم برای هر سه کشور قفقاز جنوبی و هم برای آذربایجان و گرجستان به طور جداگانه (پس از اتحادیه اروپا، روسیه و ترکیه) شناخته شد.

در سال ۲۰۲۰، چین به عنوان چهارمین شریک تجاری بزرگ هم برای هر سه کشور قفقاز جنوبی و هم برای آذربایجان و گرجستان به طور جداگانه (پس از اتحادیه اروپا، روسیه و ترکیه) شناخته شد. در عین حال، سهم چین در گردش تجاری کشورهای منطقه از حداقل ۷.۵ درصد به آذربایجان تا حداکثر ۱۳.۶ درصد در ارمنستان متغیر و به طور پیوسته در حال رشد است.

همانطور که برای تجارت چین با کشورهای در حال توسعه معمول است، واردات چین از قفقاز جنوبی بیشتر مواد خام شامل سنگ معدن و نفت است؛ در حالی که صادرات تحت سلطه ماشین آلات و تجهیزات قرار دارد. از قفقاز جنوبی، چین عمدتا سنگ معدن و نفت وارد می کند، در حالی که واردات سایر کالاها بسیار ناچیز است: در سال ۲۰۲۰، بیش از ۹۷ درصد واردات چین از ارمنستان مربوط به سنگ معدن/کنسانتره مس و مولیبدن بود. در واقع تقریباً یک سوم سنگ معدن مس صادراتی ارمنستان و ۸۵ درصد از سنگ معدن مولیبدن به چین اختصاص داشت.

گزارش ها نشان می دهد که ۹۴ درصد از کل واردات چین از گرجستان را مس، سنگ معدن و کنسانتره فلزات گرانبها تشکیل می دهد (بیش از نیمی از صادرات گرجستان این کالاها به چین می رود)، ۸۹ درصد از واردات چین از جمهوری آذربایجان نیز نفت و مشتقات نفتی است. بنابراین، صادرات مواد اولیه کشورهای قفقاز جنوبی به چین برجسته است و حتی می توان آن را بیش از حد در نظر گرفت.

از طرفی، همه کشورهای قفقاز جنوبی از نظر تجارت خود با چین دچار کسری تراز تجاری هستند. بر اساس آمار ملی آنها، در سال ۲۰۲۰، واردات ارمنستان از چین ۲.۳ برابر (۶۷۴ در مقابل ۲۹۰ میلیون دلار) از صادرات به چین، گرجستان ۱.۵- برابر (۷۰۹ در برابر ۴۷۷ میلیون دلار) و جمهوری آذربایجان ۳.۳- برابر (۱۴۱۴ در مقابل ۴۷۷ میلیون دلار) بیشتر بود.

ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی دارای کمترین روابط اقتصادی در بین این سه کشور بوده است. در سال ۲۰۱۷، چین و گرجستان توافقنامه تجارت آزاد را امضا کردند که بر اساس آن دولت گرجستان امیدوار بود موقعیت این کشور در دریای سیاه یک مزیت ترانزیتی باشد. با این حال این امر محقق نشد. دلایل متفاوت است، اما آنها عمدتاً از گسست جغرافیایی تا جنبه های ژئوپلیتیکی را شامل می شود.

اگرچه چین هنوز قفقاز جنوبی را به عنوان منطقه اصلی برای گسترش نفوذ اقتصادی خود در نظر نمی گیرد، گرجستان و جمهوری آذربایجان از اوایل دهه ۱۹۹۰ همواره در چارچوب جاده بزرگ ابریشم تاریخی مورد توجه قرار گرفته اند

به طور کلی، قفقاز جنوبی ارتباط ضعیفی با آسیای مرکزی که چین حضور و نفوذ خود را در آن منطقه افزایش داده، دارد. این مسئله در آخرین نشست موفقی که در ماه مه بین رهبران چین و کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد، آشکار گردید. برخی از پروژه‌های منطقه‌ای مانند کریدور راه‌آهن BTK تاکنون نتوانسته‌اند آنچه را که از نظر حجم وعده داده شده بود، محقق کنند، اگرچه شناسایی دیرهنگام از نظر رفع تنگناهای BTK اکنون در حال انجام است.

سرمایه گذاری های چینی

اگرچه چین هنوز قفقاز جنوبی را به عنوان منطقه اصلی برای گسترش نفوذ اقتصادی خود در نظر نمی گیرد، گرجستان و جمهوری آذربایجان از اوایل دهه ۱۹۹۰ همواره در چارچوب جاده بزرگ ابریشم تاریخی مورد توجه قرار گرفته اند. در سطح عملی، پروژه تراسیکا توسط اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۳ آغاز و پروژه اینوگیتا در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و پس از آن توسط ایالات متحده از طریق قانون راهبرد راه ابریشم که در سال ۱۹۹۹ تصویب شد، مورد حمایت قرار گرفت.

در همین راستا، ده ها پروژه جاده ابریشم هنوز با موفقیت کار می کنند، به طوری که در طول دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین در کشورهای قفقاز جنوبی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در سال گزارش شده است.

جمهوری آذربایجان

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، چین ۵۸۱ میلیون دلار در جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرد. پکن همچنین به باکو وام هایی برای خرید کالاهای چینی برای پروژه های کوچکتر مانند توسعه کارخانه آلومینیوم در گنجه داده است. از طرفی، مشاغل چینی در تعدادی از صنایع آذربایجان مانند نفت، بانکداری، مالی، بانکداری و ارتباطات فعال هستند. به عنوان مثال، در اکتبر ۲۰۱۸ یک یادداشت تفاهم در مورد ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک بین سوکار و شرکت ملی نفت چین امضا شد.

ارمنستان

در ارمنستان سطح کلی سرمایه گذاری چینی کمتر است. در سال ۲۰۱۱، چین اعلام کرد که حدود ۵۰۰ میلیون دلار در تولید آهن ارمنستان سرمایه گذاری خواهد کرد. با این حال، وعده سرمایه گذاری که توسط فورچون اویل هنگ کنگ داده شده بود محقق نشد. در یک مورد دیگر، یک شرکت چینی از گوانگدونگ متعهد شد که حدود ۱۰۰ میلیون دلار در تولید مبلمان سرمایه گذاری کند که همچنین ادامه نداد.

همچنین، در سال ۲۰۱۹، یک شرکت آلومینیوم چینی اعلام کرد که قصد دارد ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه یک منطقه صنعتی آلومینیوم در ارمنستان سرمایه گذاری کند. با این حال، قرار است یک شهر علمی هوشمند جدید با سرمایه گذاری چینی ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار در ارمنستان ساخته خواهد شد. پروژه دیگر بر اساس توافقنامه پروژه ۱۵ ساله بین آکادمی فناوری چین، شرکت توسعه فنی چین و آژانس بازسازی و توسعه ADCARS ارمنستان است.

گرجستان
به طور سنتی سرمایه گذاری عمده چین در قفقاز جنوبی به سوی گرجستان می رود. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ سرمایه گذاری هایی به ارزش ۶۷۱ میلیون دلار به عنوان سرمایه گذاری برون مرزی به این کشور ارسال شد. در سال ۲۰۲۲ نیز سرمایه گذاری چین به ۱۰۹ میلیون دلار رسید در حالی که در همان سال گرجستان به میزان ۲ میلیارد دلار از مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی ورودی را دریافت کرد.

البته سرمایه‌گذاری در گرجستان یا سایر کشورهای قفقاز جنوبی نسبت به آنچه که چین به کشورهای آسیای مرکزی یا پاکستان ارسال می کند، ناچیز است

البته سرمایه‌گذاری در گرجستان یا سایر کشورهای قفقاز جنوبی نسبت به آنچه که چین به کشورهای آسیای مرکزی یا پاکستان ارسال می کند، ناچیز است. بزرگترین پروژه اجرا شده در این مدت، ساخت منطقه ویژه اقتصادی در حومه تفلیس به نام شهر جدید دریای تفلیس هوالینگ بود که برای آن اکسیم بانک چین وام ۱۹۵ میلیون دلاری ارائه کرد.

چین بودجه ساخت نیروگاه برق آبی خادوری را نیز تامین نمود. پروژه دیگر نیروگاه آبی ۱۰۰ میلیون دلاری ننسکرا است. در سال ۲۰۱۷، بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا به تفلیس ۱۱۴ میلیون دلار برای بهبود ارتباطات این کشور کمک کرد. افزون بر این، یکی از عناصر پروژه برنامه ریزی شده، جاده کنارگذر در اطراف شهر بندری باتومی گرجستان با هدف افزایش ترانزیت بین المللی از چین به اروپا است. هزینه کل این پروژه ۱.۲ میلیارد لاری برآورد شده است، در حالی که راه آهن چین ۱۳ کیلومتر از این جاده را که بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال_جنوب نیز محسوب می شود، خواهد ساخت.

کشورهای قفقاز جنوبی می دانند که منافع اقتصادی چین با هدف توسعه ای آنها یعنی تبدیل کشورهای مربوطه به قطب‌های اتصال کامل بین اروپا و آسیا همپوشانی دارد

به طور کلی، چین رویکرد ژئواکونومیکی متناسب با هر یک از سه کشور قفقاز جنوبی دارد، در حالی که این کشورها تشخیص می‌دهند که منافع اقتصادی چین با هدف توسعه ای آنها یعنی تبدیل کشورهای مربوطه به قطب‌های اتصال کامل بین اروپا و آسیا همپوشانی دارد.

برای چین، همکاری با گرجستان و جمهوری آذربایجان اهمیت دارد، زیرا هر دو کشور به عنوان یک کریدور ترانزیت مداوم در مسیر اتحادیه اروپا در نظر گرفته می شوند. بر همین اساس، افزایش سرمایه گذاری در کشورهای قفقاز جنوبی در نتیجه توسعه کریدور شمال_جنوب و مسیرهای کریدور میانی قابل انتظار است.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha