۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
«بازار الکترونیک» راهکار خروج روستاها از بحران| چرخه اقتصادی نیازمند اصلاح
در میزگرد بازار مطرح شد؛

«بازار الکترونیک» راهکار خروج روستاها از بحران| چرخه اقتصادی نیازمند اصلاح

شاهرود- بازارهای الکترونیک می تواند یکی از مهمترین مشکلات روستاها یعنی فروش تولیدات را پوشش دهد زیرساخت‌هایی که امروز دولت‌ها مجبور به حرکت به سمت آن‌ها هستند.

بازار، گروه استان‌ها؛ بازارهای الکترونیک باعث می‌شوند تا فروش برای تولیدکنندگان چه در حوزه کسب و کار خانگی و چه روستایی و حتی شهری آسان‌تر و سریع‌تر شود همچنین به خریداران این امکان را می‌دهد که کالاها را بدون واسطه و با قیمت کمتر بخرند.

از سوی دیگر بازارهای الکترونیک می‌توانند یکی از مهمترین معضلات اقتصاد روستا یعنی فقدان بازار فروش محصولات تولیدی را پوشش بدهد به عبارت دیگر بازار الکترونیک یک ابزار برای کمک به روستاییان و عشایر محسوب می شود.

در میزگردی با حضور سید رضا طباطبایی کارشناس اقتصادی و همچنین محمد مهدی قرائی صاحب نظر اقتصاد بومی بحث بازار الکترونیک روستایی را به گفتگو می گذاریم محور این میزگرد ویژگی های مهم بازارهای الکترونیک روستایی خواهد بود.

ظرفیت‌های بزرگ برای اقتصاد روستایی

طباطبایی: هر بازار الکترونیک به روستایی یک ظرفیت برای کمک به اقتصاد روستا به شمار می‌آید به خصوص در استان سمنان که تعداد روستاها بسیار زیاد و ظرفیت های تولیدی و خدماتی نیز در آنها فراوان است. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب چرخه اقتصادی سالم بین شهر و روستا یعنی روستای تولید محور و شهر مصرف‌گرا تغییر کرده و حتی روستاییان امروز به مصرف‌کنندگان تولیدات شهری تبدیل شده‌اند.

طباطبایی کارشناس اقتصادی: یکی از ویژگی‌های مهم بازارهای الکترونیک روستایی افزایش شانس فروش محصولات تولیدی کسب و کارهای خانگی و روستایی است

بازار الکترونیک روستایی می‌تواند این چرخه را بار دیگر به اقتصاد استان سمنان بازگرداند چرخه ای که از قِبَل آن مهاجرت از روستاها کاهش پیدا می‌کند و همچنین شاهد توسعه اقتصادی و کسب و کار روستایی خواهیم بود بازار الکترونیک روستایی راه نجات اقتصاد روستا از وضعیت کنونی به شمار می‌رود چرا که دولت‌ها امکان ایجاد بازارچه‌های فیزیکی را به دلیل هزینه‌های بسیار هنگفت ندارند.

تعدد و پراکندگی روستاها به واسطه جغرافیای وسیع و استان سمنان کار دشواری به نظر می‌رسد در نتیجه بهترین کار پناه آوردن به بستر الکترونیک است بازارهای الکترونیک روستایی دارای ویژگی‌های مختلفی هستند.

«بازار الکترونیک» راهکار خروج روستاها از بحران است | چرخه اقتصادی نیازمند اصلاح

حذف واسطه‌ها

قرائی: یکی از مهمترین آنها خرید مستقیم از روستا و حذف واسطه‌ها در نتیجه کاهش قیمت‌ها است که به خریداران همه این امکان را می‌دهد تا بتوانند اقلام مورد نیازشان را به قیمت پایین‌تری به صورت مستقیم تهیه کنند باید توجه داشت که در سال‌های اخیر به خصوص عمده محصول روستایی‌ها توسط دلالان خریداری می‌شود.

برای مثال تقریباً همه تولید حبوبات در منطقه کالپوش و فلفل در منطقه فرومد نصیب دلالان می‌شود کسانی که این محصولات روستایی را با قیمت‌های پایین خریداری و در شهرهای دیگر می‌فروشند از سوی دیگر برخی دلالان برای کارخانه‌های بسته‌بندی، حبوبات و ادویه جات و همچنین محصولات مشابه را می‌خرند لذا کار این افراد این است که محصولات روستایی را با قیمت بسیار پایین‌تر از آنچه در واقع وجود دارد خریداری شود تا نفع بیشتری به یک کارخانه برساند.

اما بازار الکترونیک روستایی سبب می‌شود تا روستایی ها خودشان راساً ورود کرده و محصولات‌شان را بدون واسطه با قیمت واقعی‌تری بفروشند قیمتی که هنوز هم با قیمتی که در شهرها ارزان می‌شود تفاوت فاحشی دارد و در نتیجه برای خریداران به صرفه‌تر است.

افزایش شانس فروش

طباطبایی: دیگر از ویژگی‌های مهم بازارهای الکترونیک روستایی افزایش شانس فروش محصولات تولیدی کسب و کارهای خانگی و روستایی است دلیل این موضوع هم حجم بسیار بالای بازدیدکننده از این بازارها محسوب می‌شود در واقع یک روستایی از طریق بازار الکترونیک می‌توانند محصولات خود را به تمام کشور بفروشند در نتیجه شانس فروش محصولات او بالاتر می‌رود.

از سوی دیگر تنوع در اقلام عرضه شده و تقاضا در بازارهای الکترونیک روستایی بسیار زیاد است یعنی در یک بازار الکترونیک هر آنچه که در یک روستا تولید می‌شود و حتی خدمات روستایی شامل زراعت و باغبانی نهاده‌ها دام و طیور و صنایع دستی عرضه می‌شود در نتیجه هم فروشنده و هم خریدار دست باز تری برای معامله دارند.

قرائی کارشناس اقتصادی: اگر یک روستایی بتواند بازار مناسب محصولات تولیدی خود را در بستر یک بازار الکترونیک روستایی به دست بیاورد برنامه‌ریزی آتی خود را نیز به خوبی صورت می‌دهد

ویژگی مهم بازارهای الکترونیک روستایی امکان برندسازی محصولات و تولیدات خانگی و روستایی است به عبارت دیگر یک روستایی با تکرار فروش محصولات خود مثلاً فلفل می‌تواند در یک بازار الکترونیک روستایی برای خود نامی دست و پا کند در نتیجه محصولات او به یک برند خانگی تبدیل و در نتیجه فروش آن آسان‌تر می‌شود موضوعی که فعلاً بدون بازارهای الکترونیک برای یک روستایی امکان پذیر نیست و یا بسیار دشوار به نظر می رسد.

امکان برندسازی

در بازارهای الکترونیک امکان برندسازی هم راحت تر و هم سریع تر خواهد بود ویژگی مهم بازارهای الکترونیک روستایی سهولت و سرعت در انجام معاملات است در نتیجه اقلام تولیدی روستایی با خواب کمتری روبرو شده و می‌تواند به بهترین قیمت به فروش برسد.

فروش سریع محصولات روستایی همچنین امکان شارژ مجدد آنها را برای صاحبان مشاغل و تولیدات مهیا می‌سازد تا بتوانند حجم بیشتری از محصولات خود را در بازه زمانی کوتاه تری بفروشند همچنین از جمله ویژگی های مهم به بازار الکترونیک روستایی می‌توان به خرید مستقیم از روستا اشاره کرد زیرا امروز بازار فروش محصولات از جمله مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات تولیدکنندگان و کسب و کارهای روستایی به شمار می‌آید همچنین روستایی‌ها می توانند در بستر بازار الکترونیک روستایی شانس فروش محصولات خود را بیشتر کرده و در نتیجه برای تولیدات آتی خود برنامه‌ریزی کنند.

شاهد هستیم که کشاورزی و تولیدات روستایی استان سمنان با یک بی‌برنامه‌گی و شلختگی روبرو است یعنی کشاورزان یک سال به دلیل افزایش قیمت پیاز نسبت به کاشت این محصول مبادرت می‌ورزند و سال دیگر به سراغ سیب زمینی می‌روند لذا این نشان می‌دهد که یک برنامه جامع در این بین وجود ندارد.

«بازار الکترونیک» راهکار خروج روستاها از بحران است | چرخه اقتصادی نیازمند اصلاح

بازار مناسب تولیدات روستایی

قرائی: دقیقاً نکته در همین جا است اگر یک روستایی بتواند بازار مناسب محصولات تولیدی خود را در بستر یک بازار الکترونیک روستایی به دست بیاورد برنامه‌ریزی آتی خود را نیز به خوبی صورت می‌دهد چرا که اطمینان دارد اگر هیچ جایی برای فروش محصولات وجود نداشته باشند بازار الکترونیک روستایی است که محصولات او را بخرد. در نتیجه اطمینان دادن به ادامه کار تولید روستایی از دیگر ویژگی های بازارهای الکترونیک به شمار می آید.

بازارهای الکترونیکی همچنین امکان آنالیز داده‌ها و همچنین میزان معاملات خرید و فروش ها اقلامی که بیشتر بازار فروش دارند را در اختیار یک روستایی قرار می‌دهد تا بتواند برای آینده کسب و کار روستایی خود برنامه‌ریزی کند.

بازارهای الکترونیک روستایی به دلیل افزایش شانس فروش حتی این امکان را به روستایی‌ها می‌دهد که کسب و کار خود را وسعت بخشیده و حتی سراغ تولید محصولات دیگر هم برود برای مثال یک تولید کننده محصولات دامی مانند لبنیات در ادامه کسب و کار و درست زمانی که از توسعه کسب و کار روستایی خود مطمئن شد حتی می‌تواند به زراعت هم روی بیاورد چرا که معمولاً ساکنان روستا در کنار دامداری های خود مکان‌هایی برای زراعت هم دارند.

طباطبایی کارشناس اقتصادی: بازار الکترونیک روستایی به روستایی‌ها این امکان را می‌دهد که دست بر زانوی خود زده و خودشان برای کسب و کار خودشان کاری رو صورت دهند

از سوی دیگر این فرد با توسعه کسب و کار خود از دامداری به زراعت حتی می‌تواند برای همسر و فرزندان خود هم امکان تولید صنایع دستی با فرآوری محصولات خودش را فراهم کند برای مثال ریسندگی یا بافندگی می تواند سومین مرجع توسعه کسب و کار روستایی این فرد محسوب شود.

تسهیل گری و سهولت

طباطبایی: کار با بازارهای الکترونیکی روستایی بسیار ساده است کافی است یک روستایی دارای کسب و کار تلفن همراه نسبتاً مناسبی داشته باشند تا بتوانند از درون منزل خود معاملات را انجام دهد در نتیجه سهولت و سادگی در کنار سرعت ویژگی مهم بازارهای الکترونیکی روستایی به شمار می‌آیند.

در خاتمه باید گفت ما چاره ای به جز حرکت به سمت بازارهای الکترونیک روستایی نداریم چرا که دولت نه تنها در انجام وظیفه خود در قبال روستایی ها شامل خرید محصولات ناکام مانده بلکه در ایجاد زیرساخت هم نمی‌تواند کار مناسب به صورت دهد.

ایجاد یک بازارچه رسمی مثلاً در دامغان یا بسطام میلیاردها تومان برای دولت هزینه خواهد داشت در نتیجه احداث نهایتاً یک یا دو بازارچه روستایی فیزیکی در یک استان بیشتر میسر نیست که آن هم به دلیل جغرافیای وسیع استان سمنان دردی از روستایی ها دوا نخواهد کرد لذا بازار الکترونیک روستایی به روستایی‌ها این امکان را می‌دهد که دست بر زانوی خود زده و خودشان برای کسب و کار خودشان کاری رو صورت دهند.

کد خبر: ۲۲۵٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha