۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
راه های جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیک

راه های جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیک

گرمای بیش از حد باعث کاهش طول عمر کارت گرافیک و حتی خراب شدن سایر قطعات سخت افزاری می شود.

به گزارش بازار، گرمای بیش از حد باعث کاهش طول عمر کارت گرافیک و حتی خراب شدن سایر قطعات سخت افزاری می شود. داغ شدن کارت گرافیک همیشه از بزرگترین دغدغه های گیمرها و کسانی که رندرهای سنگین انجام می دهند بوده است که با بالا رفتن فشار کاری روی می دهد. گرم شدن بیش از حد GPU و عدم رفع به موقع آن ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و یا حتی خراب شدن پردازنده گرافیکی شود.

در نتیجه اگر فوری مشکل را برطرف نکنید ممکن است GPU به صورت کامل خراب شود و از آنجا که قیمت کارت گرافیک گران است، باید هزینه زیادی متحمل شوید. در این مقاله ما دلایل و نشانه های گرم شدن GPU را توضیح خواهیم داد و در ادامه نیز راه های جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیک را به شما خواهیم گفت، پس تا آخر همراه ما بمانید.

دلایل گرم شدن کارت گرافیک

کارت گرافیک همیشه تحت فشار کاری زیادی قرار می گیرد، به همین دلیل برای تحمل دمای بالا طراحی شده اند. اینکه پردازنده گرافیکی شما حداکثر می تواند چه دمایی را تحمل کند به شرکت سازنده، مقدار خمیر حرارتی، جریان هوا و عمر GPU بستگی دارد. به طور کلی دمای کمتر از ۶۰ درجه سانتی گراد برای کارت گرافیک کاملا ایمن است و دمای بین ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد نیز طبیعی است و می تواند با حداکثر توان کار کند.

اما گاهی اوقات دمای GPU از ۹۰ درجه نیز بالاتر می شود و حتی ممکن است بیش از حد داغ شود که در این صورت باعث افت کارکرد کارت گرافیک و یا خراب شدن آن می شود. در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاد که چه دلایلی باعث می شود تا GPU بیش از حد داغ شود؟ در ادامه دلایل گرم شدن کارت گرافیک را به شما خواهیم گفت که می تواند به شما در خنک نگه داشتن آن کمک کند.

۱- نداشتن خنک کننده کافی

یکی از شایع ترین دلایل گرم شدن کارت گرافیک نداشتن خنک کننده کافی در سیستم و یا خرابی آن است. برای مثال سرعت پایین فن، تهویه ناکارآمد و یا عدم وجود سیستم خنک کننده مناسب برای پردازنده گرافیکی می تواند باعث بالا رفتن دمای GPU شود.

۲- وجود گرد و غبار بر روی هیت سینک

هیت سینک به عنوان تنظیم کننده دما عمل می کند، به این صورت که گرمای تولید شده توسط GPU را جذب و بر روی صفحات فلزی پخش می کند. در واقع هیت سینک یک قطعه سخت افزاری غیر فعال است و هیچ گونه قطعات متحرکی ندارد، به همین دلیل نیز معمولا بدون مشکل است. با این حال اگر این قطعه بر اثر وجود گرد و غبار دچار مشکل شود، دمای GPU همیشه بیش از حد معمول خواهد بود.

این مشکل هم برای سیستم های دسکتاپ و هم برای لپ تاپ نیز صدق می کند و گرد و غبار بعد از حدود یک سال می تواند هیت سینک داخلی را مسدود کند. بنابراین می توان گفت که وجود گرد و غبار روی هیت سینک نیز یکی دیگر از دلایل گرم شدن کارت گرافیک است و باید به صورت جدی به این موضوع پرداخت.

۳- اورکلاک کردن GPU

اورکلاک (OC) یکی از شایع ترین دلایل گرم شدن بیش از حد GPU است. اورکلاک به منظور بالا بردن سرعت هسته های GPU و افزایش قدرت پردازشی آن است که برخی کاربران برای بهبود عملکرد در بازی داوطلبانه آن را انجام می دهند. مثلا RTX ۳۰۶۰ را اورکلاک می کنند و عملکردی مشابه به RTX ۳۰۷۰ را دریافت خواهند کرد که با توجه به قیمت rtx ۳۰۶۰ این کار می تواند به صرفه تر باشد. با بالا رفتن قدرت پردازشی GPU گرمای بیشتری نیز تولید می شود که در نتیجه آن پردازنده گرافیکی سریع تر داغ می شود.

۳- مسدود شدن جریان هوا

مسدود شدن جریان هوا به داخل کیس و یا محفظه لپ تاپ نیز یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از حد کارت گرافیک است. عواملی همچون گرد و غبار می تواند باعث مسدود شدن دریچه های هوا شود که در نتیجه آن هوا در قسمت داخلی سیستم جریان نخواهد داشت و گرمای موجود در داخل محفظه باعث بالا رفتن دمای GPU می شود.

۴ -  کارت گرافیک شما قدیمی و یا ناسازگار است

قدیمی بودن GPU و عدم پشتیبانی از برنامه های جدید نیز باعث بالا رفتن دمای آن می شود. کارت گرافیک قدیمی برای اجرای برنامه های جدید تحت فشار زیادی قرار می گیرد، در نتیجه بیش از حد گرم می شود و سریع تر داغ می کند. همچنین ناسازگاری کارت گرافیک با سایر قطعات سخت افزاری دیگر نیز باعث بالا رفتن دمای آن می شود و حتی ممکن است آسیب ببیند.

۵- خشک و یا فرسوده شدن خمیر حرارتی

خمیر حرارتی یک ترکیب ژل مانند است که در میان هیت سینک و GPU قرار می گیرد و گرما را به صفحات هیت سینک انتقال می دهد. اگر خمیر حرارتی فرسوده و یا خشک شده باشد انتقال گرما از پردازنده گرافیکی به صفحات هیت سینک انجام نمی شود و در نتیجه GPU بیش از حد گرم می شود.

۶- نصب درایور جدید

درایورهای ارتقا یافته می توانند باعث داغ شدن بیش از حد کارت گرافیک شوند. اگر کارت گرافیک شما قدیمی باشد ممکن است با درایورهای ارتقا یافته سازگاری نداشته باشد و باعث بالا رفتن دمای آن شود. البته مشکل همیشه دلیل بر ناسازگاری نیست و برخی مواقع درایور جدید دارای اشکالاتی است که با بروزرسانی آن مشکل برروی شما تاثیر می گذارد.

۷ - نصب نرم افزارهای ناسازگار

مشکل داغ شدن کارت گرافیک می تواند نرم افزاری باشد. به این منظور که نصب نرم افزارهای ناسازگار که به صورت مداوم کارت گرافیک را تحت فشار قرار می دهند باعث بالا رفتن دمای GPU و عدم کارت کرد درست آن می شود.

۸ - استفاده از منبع تغذیه ضعیف

برق مورد نیاز کارت گرافیک از طریق منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر تامین می شود که اگر جریان کافی فراهم نشود GPU بیش از حد گرم می شود. منبع تغذیه ضعیف نه تنها موجب داغ شدن کارت گرافیک می شود، بلکه ممکن است به سایر قطعات سخت افزاری دیگر نیز آسیب وارد کند.

نشانه های گرم شدن کارت گرافیک

حالا که با دلایل گرم شدن کارت گرافیک آشنا شدیم بد نیست از نشانه های گرم شدن GPU نیز اطلاعاتی کسب کنیم. دانش کافی در مورد نشانه های گرم شدن کارت گرافیک می تواند به ما کمک کند تا در صورت بروز مشکل سریع آن را برطرف کنیم قبل از آنکه مشکل جدیتری رخ دهد. نشانه های مختلفی مبنی بر تشخیص داغ شدن بیش از حد کارت گرافیک وجود دارد که در ادامه تمامی این موارد را به شما خواهیم گفت.

بالا بودن صدای فن

سرعت و صدای بالای فن یکی از اولین و مهم ترین نشانه های گرم شدن بیش از حد کارت گرافیک است. اگر فن های کارت گرافیک در حذف و دفع گرما به خوبی عمل نکنند به ناچار سرعت چرخش را بالا می برند که در نتیجه آن سر و صدای بیشتری تولید می کنند.

نمایش خطا در هنگام بازی

اگر در هنگام اجرای بازی های سنگین خطاهایی مربوط به GPU را مشاهده می کنید و یا بازی با تاخیر شروع می شود، این یعنی کارت گرافیک تحت فشار است. بنابراین این نشان می دهد که کارت گرافیک زیر فشار کاری زیاد بیش از حد داغ کرده است و عملکرد کمتری ارائه می دهد.

خاموش شدن ناگهانی سیستم

خاموش شدن ناگهانی سیستم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها گرم شدن کارت گرافیک است. اگر در هنگام کار با کامپیوتر یا لپ تاپ به طور ناگهانی و غیر منتظره سیستم خاموش می شود باید دمای GPU را بررسی کنید چون یک مورد حیاتی است.

صفحه آبی ویندوز

صفحه آبی نیز یکی دیگر از نشانه های داغ شدن کارت گرافیک است. برخی کاربران گزارش داده اند که در حین بازی های گرافیکی به صورت مکرر با نمایش صفحه آبی مواجه شده اند که این به احتمال زیاد مربوط به کارت گرافیک است. نمایش صفحه آبی معمولا بعد از هنگ و ریستارت روی می دهد که می تواند مربوط به داغ شدن بیش از حد GPU باشد.

راه های جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیک

سیاه و خاموش شدن صفحه نمایش

مورد دیگری که نشان می دهد کارت گرافیک شما داغ کرده این است که در هنگام کار با سیستم، صفحه نمایش سیاه و یا خاموش شود. این مورد معمولا در هنگام بازی مشاهده می شود که کارت گرافیک زیر فشار کاری زیاد داغ می شود و به سبب آن ممکن است آسیب ببیند.

لمس کارت گرافیک

شما با لمس کارت گرافیک می توانید بفهمید که داغ کرده است. اگر موارد بالا را مشاهده کردید و در مورد اینکه آیا این مشکل مربوط به کارت گرافیک است یا نه تردید داشتید، می توانید با لمس آن از این بابت مطمئن شوید. علاوه بر بدنه کارت گرافیک معمولا با داغ شدن GPU، کیس و یا محفظه لپ تاپ نیز بیش از حد گرم می شود که می توانید با دست زدن به آنها متوجه این موضوع شوید.

راهکارهای جلوگیری از گرم شدن کارت گرافیک

حالا که معلوم شد چه دلایلی باعث گرم شدن کارت گرافیک می شود و نشانه های آن را نیز می دانیم، پس چگونه از این مشکل جلوگیری کنیم؟ راه های زیادی برای جلوگیری از گرم شدن کارت گرافیک وجود دارد که در این مقاله مهم ترین آنها را توضیح خواهیم داد، با استفاده از راهکارهایی که ارائه می دهیم می توانید قبل از اینکه GPU آسیب ببیند مشکل را برطرف کنید.

بررسی عملکرد فن های GPU

قبل از هر چیزی شما باید عملکرد فن های GPU را بررسی کنید و از کارکرد صحیح آنها مطمئن شوید. اگر فن ها به درستی کار نمی کنند باید آنها را تعویض کنید و اگر سالم هستند می توانید با تنظیم سرعت چرخش فن ها از داغ شدن بیش از حد کارت گرافیک در هنگام کار مخصوصا بازی و رندرینگ جلوگیری کنید. شما می توانید برای اینکار از برنامه MSI Afterburner استفاده کنید، برای تنظیم چرخش فن ها در این برنامه به قسمت Setting و سپس Fan بروید که در آنجا می توانید سرعت چرخش فن ها را بر اساس دمای GPU تنظیم کنید.

راه های جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیک

تمیز کردن خنک کننده کارت گرافیک

وجود گرد و غبار روی هیت سینک و فن های خنک کننده یکی از دلایل گرم شدن کارت گرافیک است. با تمیز کردن خنک کننده و حذف گرد و غبارهای روی هیت سینک می توانید از داغ شدن GPU جلوگیری کنید. این کارت باید با دقت انجام شود، شما باید خنک کننده را از GPU جدا کرده و با استفاده از کمپرسور هوا اجزای آن را تمیز کنید. همچنین برای پاکسازی پره ها می توانید با استفاده از پد آخشته به الکل و یا دستمال مرطوب با دقت تمامی قسمت های آن را تمیز کنید.

در نظر داشته باشید که قبل از نصب کارت گرافیک باید آن را کاملا خشک کنید. در مورد تمیز کردن کارت گرافیک لپ تاپ نیز اگر تخصص کافی ندارید پیشنهاد می شود آن را پیش یک تعمیرکار و متخصص ببرید و خودتان آن را انجام ندهید.

اگر GPU را اورکلاک کرده اید آن را بازگردانی کنید

یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از گرم شدن کارت گرافیک بازگردانی اورکلاک به حالت پیش فرض است. کارت گرافیک با اورکلاک عملکرد بهتری ارائه می دهد اما در مقابل گرمای بیشتری نیز تولید می کند که برای رفع این مشکل شما می توانید تمامی تنظیمات را به حالت پیش فرض بازگردانید. با استفاده از برنامه هایی همچون Afterburner یا GPU-Z می توانید بررسی کنید که آیا GPU اورکلاک شده است یا خیر، اگر اورکلاک شده آن را لغو کنید.

سیستم خود را تمیز کنید

تمیز کردن کامپیوتر و باز کردن دریچه های هوا نیز راهکار دیگری برای خنک کردن کارت گرافیک است. برای اینکار شما می توانید تمامی قسمت های سیستم را تمیز کنید و هر گونه مانعی را بررسی کنید تا جریان هوای کافی به داخل کیس و تنفس بهتر اجزای داخلی فراهم شود.

اگر کارت گرافیک قدیمی یا ناسازگار است آن را ارتقا دهید

اگر می خواهید بازی های جدید و پیشرفته را اجرا کنید باید کارت گرافیک قدرتمندی نیز داشته باشید. کارت گرافیک قدیمی و یا ناسازگار به شدت داغ می کند و باید آن را ارتقا دهید و یک مدل جدیدتر و سازگار با سایر اجزای دیگر تهیه کنید. در حال حاضر قیمت rx ۶۶۰۰ xt در مقایسه با سایر مدل های ۸GB به صرفه تر است، اگر بودجه کمی در اختیار دارید این مدل می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد که می توانید آن را با بهترین قیمت در فروشگاه آترین کالا تهیه کنید.

تعویض خمیر حرارتی

اگر خمیر حرارتی کارت گرافیک خشک یا فرسوده باشد به احتمال زیاد سریع داغ می کند، بنابراین باید آن را تعویض کنید. تعویض خمیر حرارتی کارت گرافیک چندان آسان نیست و این کار باید با دقت انجام شود تا به اجزای خنک کننده و GPU آسیب وارد نشود، بنابراین اگر تخصص کافی ندارید بهتر است آن را به یک متخصص واگذار کنید.

راه های جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیک

آپدیت درایورها

سعی کنید همیشه درایورهای GPU را به آخرین نسخه آپدیت کنید. تولید کنندگان کارت گرافیک همیشه در حال رفع مشکل و بهبود عملکرد کارت گرافیک از طریق میان افزارها هستند که با به‌روزرسانی درایورها می توانید از آنها بهره مند شوید. البته باید در نظر داشته باشید که همیشه این کار خوب نیست و ممکن است درایورهای ارتقا یافته با کارت گرافیک شما سازگار نباشد که در این صورت باعث داغ شدن بیش از حد GPU می شود.

محدود کردن بار کاری GPU

اجرای همزمان چندین کار گرافیکی بار کاری GPU را بالا می برد و در نتیجه باعث گرم شدن آن می شود. فشار کاری بالا روی کارت گرافیک نه تنها باعث افزایش دما می شود، بلکه ممکن است به فن‌ها و سایر اجزای آن نیز آسیب می رساند. بنابراین اگر می خواهید کارت گرافیک کمتر داغ کند و همچنین طول عمر بیشتری داشته باشد باید کارهایی که باعث بالا رفتن بار کاری بیش از حد می شود جلوگیری کنید.

چگونه دمای کارت گرافیک را کاهش دهیم؟

در این مقاله راهکارهای جلوگیری از گرم شدن کارت گرافیک را توضیح داده ایم که با رعایت آنها می توانید از داغ شدن بیش از حد GPU جلوگیری کنید. هر زمان که فکر می کنید کارت گرافیک به طور غیر عادی داغ است، قبل از هر چیزی تمام برنامه های کاربردی و بازی ها را ببندید و سپس به بررسی موارد دیگر بپردازید. اگر همچنان دلیل واضحی برای آن پیدا نکردید، بدون شک مشکل در خود کارت گرافیک است و باید آن را ارتقاء دهید. اگر قصد خرید کارت گرافیک جدید دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آترین کالا مدل مناسب با بودجه خود را تهیه کنید.

کد خبر: ۲۲۵٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha