۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
اروند در یک قدمی رسیدن به پایلوت بین‌المللی صنایع دستی جنوب غرب ایران|توسعه نیازمند تصمیمات بزرگ است
بازار گزارش می‌دهد؛

اروند در یک قدمی رسیدن به پایلوت بین‌المللی صنایع دستی جنوب غرب ایران|توسعه نیازمند تصمیمات بزرگ است

آبادان- منطقه آزاد اروند در یک قدمی رسیدن به پایلوت بین‌المللی صنایع دستی جنوب غرب ایران است.

محمود نواصر؛ بازار: صنایع‌ دستی خانواده‌محور و نوعی اقتصاد فرهنگی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

شهرهای آبادان و خرمشهر و یا در واقع سازمان منطقه آزاد اروند در بخش صنایع دستی دارای قابلیت‌های ارزشمندی است که می‌تواند به شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی بیانجامد.

این دو شهر در حوزه صنایع دستی از لحاظ قدمت، پیشینه و کیفیت محصول توانمندی خود را ثابت کرده اند.

برندسازی و اقتصادی سازی صنایع دستی در رشته‌های مختلف این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

احیای شاخه‌ها و رشته‌های مختلف صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد و تاکنون در این بخش کارهای خوبی صورت گرفته است.

بیستم خردادماه، روز جهانی صنایع دستی بوده و در کشور ما هفته صنایع دستی آغاز می‌شود. همزمان با فرا رسیدن این روز برخی مسئولان و فعالان صنایع دستی معتقد هستند که شرایط مطلوب نزدیک بوده ولی نیازمند پیگیری مستمر است.

«صنایع دستی» هویت فرهنگی آبادان و خرمشهر

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مواردی هستند که همواره در این خصوص پیگیری‌های بسیاری کرده‌ام تا شاهد توسعه باشیم.

سیدمحمد مولوی افزود: تیرماه سال گذشته بعد از دعوتی که از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتم وی به آبادان سفر کرد و از نزدیک ظرفیت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازارچه صنایع دستی آبادان گفت: مدتی قبل «آزیتا همتیان»، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به آبادان دعوت کردم که وی ضمن بازدید از ظرفیت‌های مشاغل خانگی بانوان، نشستی چهره به چهره با حضور بانوان کارآفرین و تولیدکنندگان در سالن غدیر فرمانداری ویژه آبادان داشت.

مولوی توضیح داد: در این نشست برخی از فعالان و کارآفرینان حوزه صنایع دستی اعلام کردند بازارچه صنایع دستی آبادان مشکل سیستم سرمایشی داشته و این موضوع فروش را تحت شعاع قرار داده است که در همان جلسه فورا پیگیری کردم و کولر تامین شد.

وی ادامه داد: مشکلات بازارچه صنایع دستی را به صورت کامل پیگیری کردم و به مدیر این بازارچه که خود از تلاشگران صنایع دستی است اعلام شد سایر مشکلات نیز در سریع‌ترین زمان ممکن رفع می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر با شعار رفع نمی‌شود و باید برای هنرمندان اقدامی عملی صورت گیرد.

مولوی خاطرنشان کرد: هم اکنون ارتباط خوبی با فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارم و مشکلات این سه حوزه را در سطح وزارت، استان و شهرستان پیگیری کرده‌ام که در این بین برخی مشکلات به دلیل اینکه پیش این مورد بررسی قرار نگرفته بودند، رفع کامل آن کمی زمان‌بَر است.

امروز مطالبه فعالان صنایع دستی باید ایجاد پایگاه صادرات صنایع دستی باشد ولی به دلیل کم توجهی به این صنعت، مطالبات ابتدایی که همان بازارچه است همچنان با چالش مواجه است

وی اضافه کرد: امروز مطالبه فعالان صنایع دستی باید ایجاد پایگاه صادرات صنایع دستی باشد ولی به دلیل کم توجهی به این صنعت، مطالبات ابتدایی که همان بازارچه است همچنان با چالش مواجه است.

عضو کمیته دوستی پارلمانی ایران و قطر اظهار کرد: حضور شرکت تعاونی حامیان در آبادان به منظور خرید تضمینی تولیدات صنایع دستی هنرمندان، ایجاد پایانه صادرات صنایع دستی، مساعدت برای اجرای طرح یکپارچه‌سازی فضای موزه آبادان و احیای فضای محیطی، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند و تشکیل «دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت» در منطقه آزاد اروند برخی از مواردی است که از طریق وزارت میراث فرهنکی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری کردم.

مولوی با اشاره به فعالیت‌های هنرمندان صنایع دستی، گفت: بخش عظیمی از سنت‌های اصیل ما توسط هنرمندان صنایع دستی حفظ و در قالب صنایع دستی معرفی می‌شود که از این عزیزان سپاسگزارم و به عنوان نماینده مردم هر اقدامی که نیاز باشد برای توسعه فعالیت و بهبود معیشت آنان انجام خواهم داد.

وی افزود: در موضوع صادرات صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر دو راهکار را مد نظر قرار دادم؛ راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند و معرفی صنایع دستی به سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه راهکار اول بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راهکار دوم که پیشنهاد دادم، راه‌اندازی بندر آبادان-سیبه با رویکرد کلی گردشگری و صادرات بود که صادرات صنایع دستی در این خط آبی دیده شده است.

مولوی در همین خصوص اظهار کرد: دوم آبان ماه ۱۴۰۱ با پیگیری‌هایی که انجام دادم «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه وارد آبادان شد و از زیرساخت‌های بندر آبادان بازدید کرد.

به صنایع دستی که اجداد ما با هنر دست خود درست می‌کردند افتخار می‌کنیم و در حفظ و اعتلای آن همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد

وی صنایع دستی را بخشی از هویت فرهنگی شهرهای آبادان و خرمشهر قلمداد کرد و افزود: به صنایع دستی که اجداد ما با هنر دست خود درست می‌کردند افتخار می‌کنیم و برای حفظ و اعتلای آن همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نایب رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید از سنین کودکی آداب و سنن ما از جمله صنایع دستی آموزش داده شود و از اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همچنین اداره آموزش و پرورش درخواست دارم در این خصوص و گردشگری کودک، برنامه‌ریزی کنند.

تخصیص ۱۰ میلیارد تومان برای مشاغل ارزان

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه آبادان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: همواره تلاش شده با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی همچون اداره تعاون، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی ساختارهایی ابداع و به تسهیل مشاغل کمک کنیم که یکی از آنها تاسیس بازارچه بانوان است و اکنون بانوان در این محل حضور دارند و همچنین تجارب خوبی در حضور نمایشگاهی داشته‌اند.

با پیگیری‌های صورت گرفته در راستای مصوبات سفر ریاست جمهوری اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان مشاغل ارزان برای زنان فراهم شده است و همچنین پروژه احداث دو بازارچه بانوان در دستور کار است

مهسا سادات محسن فر با بیان اینکه دو تعاونی بانوان وجود دارد که هر کدام حدود ۱۵۰ بانوی کارآفرین تحت پوشش خود دارند و در زمینه ساختارمند شدن و آموزش و همچنین معرفی و برندسازی کمک کرده‌اند همچنین در آبادان کانون زنان نیز وجود دارد که از این طریق کمک‌های زیادی انجام شده است، ابراز کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در راستای مصوبات سفر ریاست جمهوری اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان مشاغل ارزان برای زنان فراهم شده و همچنین پروژه احداث دو بازارچه بانوان در دستور کار است.

شرایط پرداخت تسهیلات دشوار است

مدیرعامل شرکت تعاونی نواندیشان هنر و صنعت اروند و یک فعال صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: حدود سه سال است که اولین تعاونی صنایع دستی را تاسیس کردیم تا به گونه بهتری مطالبات از دستگاه‌های اجرایی دریافت شود زیرا همیشه بهانه‌هایی مبنی بر اینکه با فرد نمی‌توانند همکاری کنند، مطرح می‌کردند.

مهدیه عبدی با بیان اینکه سنگ اندازی‌های سازمان منطقه آزاد اروند تمامی ندارد، افزود: در این منطقه ۳۰۰ فعال صنایع دستی خانم و آقا در حال فعالیت هستند که کار تولید را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند همچنین باید گفت که مشکل فروش کالا بسیار مهم است بنابراین باید گفت کیفیت کالاهای تولیدی این منطقه بسیار بالا است و توان صادراتی دارد و علیرغم همسایگی با کشورهای عراق و کویت ولی از این پتانسیل استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وام‌های اعطایی متاسفانه بدون تنفس هستند و قرار بود سازمان منطقه آزاد اروند صندوق ضمانت تولید ایجاد کند ولی عملا این اتفاق رخ نداد، بیان کرد: افراد بالای ۵۰ سال در حال فعالیت هستند و عدم اعطای وام به این افراد یکی از چالش‌ها است و ضرورت دارد در این خصوص یک راهکار صحیح اتخاذ شود .پیشنهاد داریم یک پلت فرم چند زبانه با رویکرد صادراتی برای تولیدات فعالان صنایع دستی با هدف صادرات طراحی شود و منطقه آزاد اروند بین مناطق آزاد کشور در این خصوص تبدیل به پایلوت شود.

حصیربافی یک از هنرهای اصیل و بومی این منطقه است که مواد اولیه و بافنده حرفه‌ای آن در این منطقه وجود دارد و نیازمند توجه و حمایت جدی است

مدیرعامل شرکت تعاونی نواندیشان هنر و صنعت اروند تاکید کرد: حصیربافی یک از هنرهای اصیل و بومی این منطقه است که مواد اولیه و بافنده حرفه‌ای آن در این منطقه وجود دارد و نیازمند توجه و حمایت جدی است.

عبدی بیان کرد: صنایع دستی این منطقه توسط ادارات دولتی دیگر استان‌ها خریداری می‌شود ولی در این منطقه خریداری نمی‌شود! به عنوان مثال شرکت نفت به ما اعلام کرد محصولات شما در لیست خرید این شرکت نیست که انتظار می‌رود مسئولان پیگیری کنند محصولات تولیدی این منطقه در لیست خرید آنها قرار داده شود.

اکنون هنرمندان توانمندی در شهرهای آبادان و خرمشهر حضور دارند که به صورت تخصصی و در سطوح بالای صنایع دستی فعالیت می کنند و عملا توسعه صنایع دستی این دو شهر در گروی تصمیمات بزرگ است.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha