۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
پایان جنگ ارزی خودروسازان از هفته جاری| افزایش تیراژ محقق می شود؟
بازار گزارش می دهد

پایان جنگ ارزی خودروسازان از هفته جاری| افزایش تیراژ محقق می شود؟

منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صمت به بازار گفت: برپایه توافقات انجام شده مابین وزارت صمت و بانک مرکزی، براساس اولویت بندی خودروسازان از هفته جاری ارز مورد نیاز تولید یا مونتاژ تامین خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: هر دستگاه خودرو تولید داخل به صورت متوسط ۲ هزار و ۶۵۰ دلار ارزبری دارد، بنابراین می توان دریافت که صنایع خودروسازی برای تامین قطعات یا مواداولیه مورد نیاز خود که قابلیت تولید در کشور ندارند، نیازمند واردات هستند. از همین رو، افزایش تیراژ تولید یا ارتقا کیفیت مستلزم تامین ارز به موقع و تسهیل فرآیند واردات اقلام مورد نیاز خودروسازان به کشور است. اما، از ابتدای سال جاری بانک مرکزی برخلاف پیگیری های متعدد دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین ارز صنعت خودرو پاسخگو نبود.

پایان جنگ ارزی خودروسازان از هفته جاری|افزایش تیراژ محقق می شود؟

منطقی: برپایه توافقات انجام شده مابین وزارت صمت و بانک مرکزی، براساس اولویت بندی خودروسازان از هفته جاری ارز مورد نیاز تولید یا مونتاژ تامین خواهد شد

براساس اولویت ارز تامین می شود

منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت در خصوص تامین ارز صنایع خودروسازی به خبرنگار «بازار» گفت: «برپایه توافقات انجام شده مابین وزارت صمت و بانک مرکزی، براساس اولویت بندی خودروسازان از هفته جاری ارز مورد نیاز تولید یا مونتاژ تامین خواهد شد.»

معاون حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر کمبود ارز صنایع خودروسازی، بیان کرد: «از ابتدای سال جاری یکی از دو خودروساز بزرگ کشور موفق به تامین چند صد میلیون دلاری ارز مورد نیاز خود شده است، این روند برای سایر شرکت های تولید کننده نیز تداوم خواهد داشت.»

منطقی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» مبنی بر چگونگی اولیت بندی خودروسازان برای تامین ارز، اظهار داشت: «خودروهای که بیشترین میزان خودکفایی را داشته در اولویت نخست تامین ارز قرار دارند. اولویت دوم نیز به محصولات عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو اختصاص دارد، البته باید اشاره داشت که خودروهای سنگین نیز در اولویت دوم قرار دارند.»

پایان جنگ ارزی خودروسازان از هفته جاری|افزایش تیراژ محقق می شود؟

محبی نژاد: صنایع خودروسازی نهایتا ۴ میلیارد دلار ارزبری جهت تولید، توسعه و اشتغالزایی دارد، این درحالی است که این صنعت لوکوموتیو ۶۴ رشته صنعتی دیگر در کشور است

ارزبری ۴ میلیارد دلاری صنعت خودرو

چندی پیش آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به خبرنگار بازار گفته بود: «صنایع خودروسازی نهایتا ۴ میلیارد دلار ارزبری جهت تولید، توسعه و اشتغالزایی دارد، این درحالی است که این صنعت لوکوموتیو ۶۴ رشته صنعتی دیگر در کشور است.»

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به پیشران بودن صنعت خودرو برای سایر صنایع، اظهار داشت: ارزش افزوده صنعت خودرو در زنجیره تامین بزرگ آن عدد قابل توجهی در حدود ۴ برابر است. البته در یکسری از قطعات خاص ارزش افزوده حتی تا بالای ۵۰۰ برابر هم می رسد. با این حال به صورت میانگین حدود ۴ برابر ارزش افزوده را شاهد هستیم که جلوی خام فروشی را می گیرد.

محبی نژاد با اشاره به برنامه تولید خودرو در سال جاری و محدودیت منابع ارزی کشور بیان کرد: اگر در این کشور خودرو تولید نکنیم و یک میلیون و ۵۰۰‪ هزار دستگاه وارد کنیم، بین ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار در سال باید ارز برای واردات خودرو و قطعات اختصاص دهیم.

پایان جنگ ارزی خودروسازان از هفته جاری|افزایش تیراژ محقق می شود؟

با در نظر گرفتن افت ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال گذشته، انتظار تحقق تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری شاید به دور از انتظار باشد

برنامه تولید پاسخگوی تقاضا است؟

براساس اعلام وزارت صمت تولید خودرو در دوماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. براساس شنیده ها خودروسازان داخلی بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه تعهد پیش فروش براساس ثبت نام متقاضیان در طرح یکپارچه خودرو دارند. برنامه تولید سال جاری نیز از سوی وزارت صمت ۱.۷ میلیون دستگاه اعلام شده است، با در نظر گرفتن افت ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال گذشته، انتظار تحقق تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری شاید به دور از انتظار باشد. چرا که سه ماهه نخست سال جاری خودروسازان در جنگ تامین ارز به سر می بردند.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha