۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
روش‌های سنتی در ارتباط با تولید و صادرات سنگ جوابگو نیست
رئیس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان:

روش‌های سنتی در ارتباط با تولید و صادرات سنگ جوابگو نیست

اصفهان - بابایی، رئیس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان گفت: روش‌های سنتی در ارتباط با تولید و صادرات سنگ منسوخ شده و دیگر جوابگوی نوع تقاضای مشتری نیست.

محمد بابایی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تنها راه موفقیت صنعت سنگ بخش صادرات است و باید در تمام زمینه ها از جمله بخش تولید، مواد اولیه، صادرات و غیره آموزش های لازم را فرا بگیریم.

وی افزود: بازار صادرات، بازاری رقابتی است و باید در این رابطه آموزش های لازم داده شود چراکه اگر بخواهیم با روش های قدیمی ادامه دهیم بازار صادراتی سنگ را از دست خواهیم داد.

آنچه صنعت سنگ اصفهان را تهدید می کند

رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان در پاسخ به این سوال که اکنون چه چیزی صنعت سنگ اصفهان را تهدید می کند و چرا رکود در این صنعت را شاهد هستیم، بیان کرد: این رکود تنها در کشور ما و اصفهان به عنوان قطب صنعت سنگ در کشور به چشم می آید و در کشورهای دیگر مثل هند، چین و ترکیه چنین رکودی وجود ندراد، به این خاطر که آنها یاد گرفته‌اند که چطور با کشورهای دیگر برای صادراتشان تعامل کنند.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک بازار داخلی ما از لحاظ سنگ اشباع خواهد شد و به همین خاطر تنها راهی که صنعت سنگ را از رکود و نابودی نجات می‌بخشد و می تواند با اقتصاد تک محصولی مقابله کند صادرات همراه با آموزش و به روزآوری این صنعت است.

قیمت های سلیقه ای در زمینه مواد اولیه سنگ

بابایی با اشاره به اینکه اکنون به دلیل سلیقه‌ای عمل کردن خریداران و تعامل درستی که بین معدنکاران با تولید کنندگان وجود ندارد و شاهد قیمت‌های سلیقه‌ای در زمینه مواد اولیه هستیم، ابراز کرد: این موضوع باعث شده که قیمت مواد اولیه در داخل بسیار بالا برود و بعد از فراوری سنگ مصرف کننده توجیه مناسبی برای این قیمت نداشته باشد و به سمت خرید سرامیک و کامپوزیت و غیره برود.

رئیس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان ادامه داد: یک معدن تنها ۱۰ درصد سنگ صادراتی دارد و مابقی مربوط به مصرف داخل است که کیفیت سنگ‌های صادراتی را ندارد و نمی توان سنگ‌های باقیمانده در معدن را با قیمتی هم اندازه سنگ‌های صادراتی محاسبه کرد چراکه اگر این طور باشد ما نمی توانیم با دنیا رقابت کنیم.

وی اضافه کرد: قیمت مواد اولیه‌ای که برای سنگ‌های درجه دو وجود دارد نباید با قیمت سنگ‌های درجه یک صادراتی یکسان باشد چراکه این مسئله باعث می‌شود که فراوری سنگ برای تولیدکنندگان بسیار گران تمام شود و تولیدی ها با مشکلات جدی روبرو شوند.

پایین آوردن هزینه‌های تهیه مواد اولیه

بابایی اولین گام برای برداشته شدن موانع از جلوی پای صنعت سنگ را پایین آوردن هزینه‌های تهیه مواد اولیه دانست و گفت: در حال حاضر ساماندهی دقیقی در بخش تهیه مواد اولیه سنگ وجود ندارد و این مسئله انگیزه تولید را از بین برده و مصرف را کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۲۲۴٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha