۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
طلب ۵۰۰ میلیارد تومانی کشاورزان گلستانی از دولت؛ پیگیری استانی پاسخ نداد
بی‌تدبیری مسئولان، صدای کشاورزان را درآورد؛

طلب ۵۰۰ میلیارد تومانی کشاورزان گلستانی از دولت؛ پیگیری استانی پاسخ نداد

گرگان- بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خرید تضمینی گندم و کلزا در گلستان انجام شده اما بخش ناچیزی از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

زهرا بهرامی؛ بازار: گرچه به ظاهر فصل برداشت محصولات کشاورزی در گلستان است اما کشاورزان زمین‌های زراعی را برای کشت دوم آماده می‌کنند.

برداشت محصول از حدود یک ماه پیش در گلستان آغاز شده است و خرید تضمینی گندم و کلزا از کشاورزان گلستانی از مرز ۱۵۱ هزار تن عبور کرده است اما بی‌تدبیری در پرداخت مطالبات کشاورزان و انباشت مشکلات در این فصل زراعی، داد کشاورزان را در آورده است.

ضربه سنگین بی‌تدبیری به کشاورزان
یک کشاورز گلستانی با انتقاد به وضعیت فعلی کشاورزان به خبرنگار بازار اظهار کرد: حدود یک ماه از تحویل کلزا به مراکز دولتی گذشته است و هنوز یک ریال از مطالبات کشاورزان از سوی دولت پرداخت نشده است.

رضا ملک حسینی افزود: گرچه برنامه‌ریزی برای خرید محصولات کشاورزی در استان‌ها از چند ماه قبل آغاز می‌شود اما ظاهراً دولت دغدغه پرداخت مطالبات کشاورزان را ندارد.

وی ادامه داد: گرچه از نظر دولتمردان تنها تأخیر چند روزه در پرداخت مطالبات به بخش کشاورزی اتفاق افتاده اما این بی‌تدبیری‌ها ضربه سنگینی به کشاورزان وارد می‌کند.

اگر کشاورز نهاده‌ها را تأمین نکند بازه زمانی کشت را از دست می‌دهد
این کشاورز گلستانی اضافه کرد: در حال حاضر در کنار فصل برداشت، زمان کشت محصولاتی همچون پنبه، توتون، شالی و ... محصولات است و اگر کشاورز نهاده‌ها را تأمین نکند بازه زمانی کشت را از دست می‌دهد.

دولت دغدغه بخش کشاورزی ندارد؛ مشکلات همچنان روی دوش کشاورزان سنگینی می‌کند و از یک سال زراعی به سال بعد منتقل می‌شود بدون آنکه گره‌ای از مشکلات باز شده باشد

ملک حسینی تصریح کرد: دولت دغدغه بخش کشاورزی ندارد؛ مشکلات همچنان روی دوش کشاورزان سنگینی کرده و از یک سال زراعی به سال بعد منتقل می‌شود بدون آنکه گره‌ای از مشکلات باز شده باشد.

وی با یادآوری اینکه معیشت کشاورز گلستانی از فروش محصولات زراعی تأمین می‌شود، بیان کرد: مشکلات مختلف بر روی دوش کشاورزان سنگینی می‌کند و دولت هیچ برنامه حمایتی ندارد؛ دولت مطالبات کشاورزان را با تأخیر پرداخت می‌کند و بابت این تأخیر نه به کسی پاسخ می‌دهد و نه خود را جریمه می‌کند اما کشاورز مجبور است بابت هر روز تأخیر در پرداخت تسهیلات به بانک‌ها خسارت پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و ضربه به بخش کشاورزی استان اقتصاد گلستان را متأثر می‌کند، متذکر شد: از زمان کشت محصول در سال گذشته (مهرماه ۱۳۹۸) تاکنون قیمت کود، سم، سایر نهاده‌ها، تجهیزات و ادوات کشاورزی چندین برابر شده است؛ کشاورز گلستانی بایت تهیه نهادها و برداشت محصول به کمباین‌داران و ... بدهکار است و تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان خسارت سنگینی به اقتصاد استان وارد می‌کند.

۱۵۱ هزار تن محصول خرید شد
معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان دراین‌باره به خبرنگار بازار گفت: تا دیروز (چهارشنبه) ۶۸هزار تن کلزا و ۸۳ هزار تن گندم در استان خریداری شده است.

محمدرضا افشار با بیان اینکه احتمالاً تا پایان هفته بعد مراکز خرید تضمینی کلزا در استان تعطیل می‌شوند، یادآور شد: ۴۹ مرکز خرید کلزا و ۱۰۰ مرکز خرید گندم در استان دائر شده بود و خرید تضمینی محصول همچنان ادامه دارد.

وی توضیح داد: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گلستان پیش‌بینی شده بود امسال ۱۰۶ هزار تن کلزا و یک میلیون و ۲۸۶ هزار تن گندم از کشاورزان گلستانی تولید و تحویل مراکز خرید شود.

پیگیر پرداخت مطالبات کشاورزان هستیم
معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان افزود: بخش قابل توجهی از محصول کلزا از کشاورزان خریداری شده و از غرب استان در حال تعطیلی مراکز خرید هستیم اما خرید گندم تا پایان ماه ادامه می‌یابد.

افشار به موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان گلستانی هم اشاره و بیان کرد: تا این لحظه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از مطالبات کلزاکاران پرداخت شده و پیگیری برای پرداخت مابقی وجه در حال انجام است؛ هم ما هم استانداری، جهادکشاورزی و مجمع نمایندگان پیگیر هستند.

وی با اشاره به اینکه هنوز وجهی به گندمکاران گلستانی پرداخت نشده است، یادآور شد: نرخ تضمینی خرید هر کیلوگرم کلزا امسال ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال و گندم دو هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده بود.

پیگیری‌ نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات کشاورزان
دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار از پیگیری‌های مجمع برای رفع مشکلات کشاورزان استان خبر داد و گفت: پیگیر رفع مشکلات بخش کشاورزی استان هستیم و در روزهای اخیر بابت سه موضوع در حوزه کشاورزی استان با رئیس جمهور و وزرا مکاتبه کرده‌ایم.

پرداخت مطالبات در اولویت‌های دولت است؛ تلاش بر این است سازمان برنامه و بودجه به زودی تأمین اعتبار کنند و مطالبات کشاورزان استان پرداخت شود

رحمت اله نورزوی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد استان گلستان کشاورزی است؛ راجع به رفع ممنوعیت کشت شالی در استان به رئیس جمهور و وزیر کشاورزی نامه زدیم.

وی یادآور شد: برای کشت شالی در استان‌های گیلان و مازندران ممنوعیتی وجود ندارد اما کشاورزان گلستانی با ممنوعیت کشت در اراضی غیرنسقی مواجه هستند؛ طی مکاتبه با وزیر جهاد و رئیس جمهور خواستار رفع این ممنوعیت در استان شدیم.

پرداخت مطالبات کشاورزان در اولویت‌های دولت است
نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی به سایر پیگیری‌ها برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی گلستان هم اشاره و بیان کرد: روز سه شنبه هفته جاری از رئیس جمهور در خصوص موانع صادرات سیب‌زمینی سوال کردیم و تأکید شد وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و وزیر کشور برای هماهنگی در خصوص  از سرگیری صادرات سیب‌زمینی پای کار باشند.

کشاورزان گلستانی بیش از ۵۱۰ میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند و بی‌پولی در فصل برداشت محصول و کشت دوم داد کشاورزان را در آورده است

نورزوی با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان گلستانی پرداخت شده است، اضافه کرد: به عنوان دبیر مجمع نمایندگان با دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت کردم؛ پرداخت مطالبات در اولویت‌های دولت است؛ تلاش بر این است سازمان برنامه و بودجه به زودی تأمین اعتبار کنند و مطالبات کشاورزان استان پرداخت شود.

 بر اساس اعلام مسئولان تاکنون کشاورزان گلستانی ۶۸ هزار تن کلزا به ارزش بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان و ۸۳ هزار تن گندم به ارزش بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به مراکز خرید تحویل داده‌اند؛ کشاورزان گلستانی بیش از ۵۱۰ میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند و بی‌پولی در فصل برداشت محصول و کشت دوم داد کشاورزان را در آورده است؛ چشم انتظاری کشاورزان در حالی است که دولت پیش‌تر از این‌ها باید برای پرداخت مطالبات کشاورزان برنامه‌ریزی می‌کرد.

کد خبر: ۲۲٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha