۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
تحریک قیمت میلگرد با قطعی برق

تحریک قیمت میلگرد با قطعی برق

پس از تعطیلی چند روزه در ابتدای هفته جاری بازار فعالیت خود را در آرامش نسبی شروع کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، پس از تعطیلی چند روزه در ابتدای هفته جاری بازار فعالیت خود را در آرامش نسبی شروع کرد؛ به طوری که قیمت روز آهن عمدتا ثابت اعلام شدند و در برخی مبادی نیز کاهشی بود اما افزایش قیمت روز میلگرد آجدار در برخی از کارخانه‌ها نیز مشهود بود.

قیمت دلار نیز روز گذشته روند ثابتی داشت و جز نوسانات محدود، تغییر قیمتی مشاهده نشد. به این صورت که هر دلار در بازار آزاد حدود ۵۱ هزار تومان گزارش شد اما در پایان روز با کمی کاهش دوباره وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد.

نوسانات بازار آهن و فولاد
آنطور که از اوضاع بازار آهن برمی‌آید قیمت میلگرد در شمار زیادی از کارخانه‌ها روز گذشته را با افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی آغاز کرد، اگرچه تعدادی زیادی از آنها محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه فروشی نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوبی در برخی سایزها کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی داشت و چند کارخانه هم حدود ۳۰ هزار تومان افزایش داشتند.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز تقریبا ثابت بود به طوری که قیمت ورق آهنی تنها در فولاد مبارکه کاهش نسبی داشت اما در سایر کارخانه‌ها بدون تغییر بود. قیمت ورق گالوانیزه در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و قیمت ورق روغنی و ورق رنگی شیروانی نیز عمدتا ثابت بودند اما در چند شرکت کاهش قیمت هم مشاهده شد.

قیمت روز قوطی آهن، قیمت پروفیل در و پنجره، پروفیل زد و انواع پروفیل‌ها عمدتا با کاهش ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند همچنین قیمت روز لوله داربستی، لوله صنعتی و سایر لوله‌ها نیز در غالب شرکت‌ها با کاهش ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری هم عمدتا ثابت اعلام شد اما تعدادی از مبادی فروش حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

در بررسی علل افزایش قیمت در برخی شرکت‌های میلگرد باید گفت برخی آهن فروشان بر اساس معاملات شمش فولادی در بورس کالا به افزایش قیمت‌ها تمایل داشتند اما ظاهرا تحرکی که در بازار داخلی اگر مشاهده شد ناشی از اعمال محدودیت‌های مصرف برق است که در نخستین روز اجرای آن در بازار مشاهده شد.

گویا واهمه از کمبود محصول به انبار کردن آهن آلات به ویژه تیرآهن و شمش منجر شده است تا جایی که طبق گزارش‌ها موجودی انبارها به ۶۸ درصد رسیده که بالاترین سطح تاریخ است.

همانطور که دیروز نیز اشاره شد بالا بودن قیمتهای بازار داخلی در مقایسه با قیمت‌های صادراتی، افت شدید تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای از عمده‌ترین علل انباشت محصولات فولادی در انبارها است.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز ۲۲۴ هزار و ۹۱۷ تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و ... می‌شود. از این میزان حدود ۱۸۳ هزار و ۲۱ تن میلگرد آجدار عرضه می‌شود که نرخ پایه میانگین موزون آن حدود ۲۶ هزار تومان است که گویا در مقایسه با میانگین قیمت پایه عرضه پیشین، افزایش ۲۲۰ تومانی دارد. گفتنی است قیمت میلگرد بورسی در عرضه امروز حدود ۹/۰ درصد و حجم آن نیز حدود ۲۵ درصد افزایش دارد.

معاملات بورسی روز گذشته نیز حاکی است که برای ۱۱۳ هزار و ۱۳۰ تن شمش عرضه شده حدود ۱۳۳ هزار و ۷۱۰ تن تقاضا ثبت شد و قیمت آهن نیز ۲۰ هزار و ۸۶۷ تومان برآورد شد. گویا محدودیت مصرف برق که بیشترین آسیب را ممکن است به تولیدکنندگان شمش بزند به کاهش حجم عرضه و افزایش تقاضا برای این محصول را رقم زده است زیرا ممکن است با افزایش محدودیت مصرف برق در هفته‌های آینده شاهد افزایش رقابت و به‌تبع افزایش قیمت این محصول باشیم.

در همین راستا به عقیده امیر صباغ مشاور عالی رئیس هیأت عال ایمیدرو فرمول تعیین قیمت محصولات فولادی، براساس قیمت کشف شده در بورس کالا است که نتیجه این امر ثبات نسبی قیمت آهن در چند هفته اخیر بوده است؛ اما با این حال برخی با عرضه‌های مهندسی در پی تغییر فرمول هستند.

به طوری که برخی از تولیدکنندگان محدودیت برق را بهانه کرده و به کاهش ۵۰ درصدی عرضه‌های خود را در هفته های اخیر روی آوردند و این در حالی است که محدودیت برق آنها در برخی موارد کمتر از ۲۰ درصد بوده و موجودی انبارشان نیز کافی است.

به همین دلیل بنا بر این است که وزارت صمت بر کیفیت و کمیت عرضه واحدها در بورس نظارت بیشتری داشته باشد و بورس کالا نیز امکان اعمال کف عرضه در فرمول پایه را بررسی کند.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha