۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
هدررفت منابع کشور با اعمال نظام قیمت‌گذاری دستوری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

هدررفت منابع کشور با اعمال نظام قیمت‌گذاری دستوری

قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعمال نظام قیمت‌گذاری دستوری موجب هدررفت منابع کشور شده است.

به گزارش بازار به نقل از وبرس کالا، جعفر قادری درباره نظام قیمت‌گذاری دستوری گفت: اقتصاد دستوری بدان معناست که سازوکارهای بازار کارکردی ندارد و تنها با امر و نهی، سیاست‌ها پیش می‌رود، موضوعی که می‌تواند به عنوان یک عامل اثرگذار انگیزه کسب‌وکار و فعالیت تولیدی آحاد فعالان اقتصادی را کاهش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: نمی‌توان در جایی که با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مواجهه هستیم و قیمت‌ها مسیر افزایشی دارد، به صورت تحکمی و دستوری، قیمت‌ها را به صورت بلندمدت کنترل کنیم.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: سیاست گذار می‌تواند سیاست‌های حمایتی اعمال کند، اما دستکاری سازوکارهای تخصیص بهینه منابع بر مبنای علم اقتصاد، امکان‌پذیر نیست.
قادری اظهار کرد: در اقتصاد دستوری هزینه‌های اداری، هزینه‌های بسیار بالایی است و قیمت‌ها شاخص صحیحی را نشان نمی‌دهد، چون دستکاری شده هستند.

به گفته او زمانی که سیاست گذاران اقدام به دخالت در تخصیص منابع می‌کنند، گرای درست به بازار و بخش تولید داده نمی‌شود و همین باعث شکل‌گیری چرخه نامطلوب خواهد شد.

قادری تاکید کرد: تخصیص منابع به شیوه دستوری به تولید آسیب می‌زند و باعث هدررفت منابع می‌شود همچنان که این اتفاق نامیمون در سال‌های گذشته در صنعت خودرو و برق باعث چالش‌ها و التهاب‌های جدی شده است.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      0 0
      جناب آقای اوجی وزیر محترم نفت ایران واریز پول بک پی ماده ده کارکنان وزارت نفت بدون اجازه آنها به حساب تعاونی مسکن یک دزدی آشکار و یک بازی کثیف سیاسی است . امیدوارم که این کار را به طور رسمی تکذیب کنید