۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
 موتور اقتصادی اتحادیه اروپا در آستانه توقف است

موتور اقتصادی اتحادیه اروپا در آستانه توقف است

سفارش‌های کارخانه‌ای آلمان در حوزه ماشین آلات، تجهیزات و تولید خودروهای متفرقه به شدت کاهش یافت.

به گزارش بازار، داده‌های اداره آمار فدرال، دیستاتیس، روز سه‌شنبه نشان داد که سفارش‌های کارخانه‌ها در آلمان در ماه آوریل به دلیل قیمت‌های بالا که کاهش خریدهای بزرگ را به دنبال داشت، کاهش یافت. به طور کلی سفارش‌های جدید در بخش تولید نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش یافت. کاهش رزروها کمتر از ماه مارس بود و نسبت به فوریه ۱۰.۹ درصد کاهش یافت، که بزرگ‌ترین کاهش از ماه آوریل ۲۰۲۰ در طول قرنطینه کووید-۱۹ بود. با این حال، این کاهش در مقایسه با ارقام سال گذشته قابل توجه بود و سفارش‌ها نسبت به ماه آوریل گذشته ۹.۹ درصد کاهش داشت.

داده‌ها تفاوت‌های قابل توجهی را در سفارش‌های بخش‌های صنعتی نشان داد. رزروها در بخش ماشین آلات و تجهیزات در ماه آوریل ۶.۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت، در حالی که ساخت وسایل نقلیه متفرقه که شامل کشتی‌ها، قطارها، هواپیماها، فضاپیماها و وسایل نقلیه ارتش می‌شود، ۳۴ درصد کاهش را نشان داد. دیستاتیس گفت که این بخش‌ها تأثیر منفی شدیدی بر آمار کلی داشتند. سفارش‌های جدید در بخش کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه‌ای نیز به ترتیب ۲.۵ درصد و ۱.۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، تجهیزات الکتریکی و وسایل نقلیه موتوری به ترتیب ۱۲ درصد و ۲.۴ درصد افزایش داشتند. به طور کلی سفارش‌های داخلی اندک و در حدود ۱.۶ درصد افزایش یافته است. در همین حال، سفارش‌های خارجی ۱.۸ درصد کاهش یافت.

تحلیل گران کاهش سفارش‌های تولید را به افزایش قیمت‌ها و سیاست‌های پولی سخت نسبت می‌دهند که باعث کاهش تقاضا می‌شود. آلمان پس از دو فصل متوالی انقباض اقتصادی، رسما وارد رکود شده است. در همین حال، وزارت اقتصاد آلمان گفت که "اقتصاد برمبنای صادرات این کشور به ویژه از اقتصاد ضعیف جهانی و کاهش سفارش از منطقه یورو رنج می‌برد. " به گفته اقتصاددانان کامرزبانک، ممکن است سفارش‌های موجود برای حمایت از صنعت آلمان «برای چند ماه» کافی باشد. با این حال، با توجه به کمبود سفارش‌های جدید، احتمالا فعالیت صنعتی در نیمه دوم سال شاهد "کاهش قابل توجهی" خواهد بود. پس احتمالاً صنعت نقش مهمی در انقباض مجدد اقتصاد آلمان ایفا خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha