۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
ایران خودرو دیزل شاسی کشنده فوتون ندارد| افزایش تعهدات معوق ایران خودرو ادامه دارد
صادرات پیشکش، ایران خودرو به تعهدات داخلی عمل کنید

ایران خودرو دیزل شاسی کشنده فوتون ندارد| افزایش تعهدات معوق ایران خودرو ادامه دارد

یکی از مخاطبان «بازار» به این رسانه گفت: ایران خودرو دیزل باید اسفندماه سال گذشته کامیون کشنده فوتون را تحویل می داد، اما نمایندگی این خودروساز مدعی عدم واردات شاسی این خودرو جهت تولید شده است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی معاون صادرات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز مذاکرات برای صادرات مجدد خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین و خدمات فنی و مهندسی به کشور ترکمنستان خبر داده است. این درحالی است که یکی از مخاطبان «بازار» اسنادی را برای این رسانه ارسال کرده است که تحویل خودرو به مشتری ایران خودرو دیزل با تاخیر همراه است. معمولا در بازارهای جهانی خودروسازان تلاش می کنند که در گام نخست نیاز مشتریان داخلی را تامین سپس برنامه های صادراتی را دنبال کنند، هرچند که گروه صنعتی ایران خودرو منشور حقوق مشتری را اجرایی نمی کند، اما به نظر می رسد آمار سازی و شوآف در دستور کار برخی از تولید کنندگان قرار دارد.

یکی از مخاطبان «بازار» گفت: علیرغم اینکه در قرارداد خرید یک دستگاه کشنده فوتون، ایران خودرو دیزل زمان تحویل را اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود، ولی نمایندگی این خودروساز مدعی عدم واردات شاسی کشنده مذکور جهت تولید شده است

ثبت نام آذر ماه، تحویل نامعلوم

یکی از مخاطبان «بازار» طی تماس با خبرنگار این رسانه اعلام کرد که در آذرماه سال گذشته اقدام به ثبت نام و واریز وجه جهت خرید یک دستگاه کامیون کشنده «فوتون» کرده است. براساس آنچه که در متن قرار داد خرید این کشنده ذکر شده بود، کامیون فوتون باید در اسفند ماه سال گذشته به مشتری تحویل داده می شد. علیرغم پیگیری های مکرر این مشتری، نمایندگی ایران خودرو دیزل در اردیبهشت ماه سال جاری پس از دو ماه تاخیر اعلام می کند؛ «شاسی کشنده فوتون از کشور چین جهت تولید هنوز وارد نشده است، در نتیجه زمان تحویل خودرو مذکور نامعلوم است.» کارشناسان صنعت خودرو بارها اعلام کردند که ایران خودرو دیزل جز ۱۰ سازنده بزرگ خودروهای سنگین از نظر ظرفیت در جهان است. سوالی که مخاطب بازار طرح می کند این است که بزرگترین سازنده خودروهای سنگین خاورمیانه با علم به موضوع کمبود شاسی جهت تولید کشنده فوتون چرا اقدام به ثبت نام مشتریان جهت تحویل فوری کشنده ها کرده است؟

آیا وزارت صمت برنامه تولید و تحویل خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو را پایش می کند که تولید ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به آبی پوشان جاده مخصوص را تکلیف کرده است؟ تعهدات معوق ایران خودرو منجر به تحقق برنامه تولید این خودروساز در سال جاری خواهد شد؟ این تنها بخشی از سوالات کارشناسان است که باید مدیران آبی پوش جاده مخصوص جهت تنویر افکار عمومی به آن پاسخ دهند.

آیا ایران خودرو دیزل به دلیل مشکلات ارزی با کمبود شاسی کشنده فوتون مواجه است؟ یا نمایندگی این خودروساز جهت توجیه تاخیر در تحویل خودرو این پاسخ را به مشتری داده است؟

ایران خودرو دیزل شاسی کشنده فوتون ندارد| افزایش تعهدات معوق ایران خودرو ادامه دارد

علیرغم اینکه تکمیل وجه مشروط بر فروش قطعی در سه مرحله آذرماه، دیماه و بهمن ماه سال گذشته و براساس برنامه واریز این خودروساز انجام شد. ولی، در فروردین ماه سال جاری این خودروساز خواستار واریز ۶۰ میلیون تومان شد

اضافه پرداخت ۶۰ میلیون تومانی

مشتری کشنده فوتون در خصوص درخواست اضافه پرداخت توسط ایران خودرو دیزل به خبرنگار «بازار» گفت: علیرغم اینکه تکمیل وجه مشروط بر فروش قطعی در سه مرحله آذرماه، دیماه و بهمن ماه سال گذشته و براساس برنامه واریز این خودروساز انجام شد. ولی، در فروردین ماه سال جاری نمایندگی این خودروساز طی تماسی خواستار واریز ۶۰ میلیون تومانی شد. در زمان واریز وجه اعلام کردند این موضوع جهت فرآیند تحویل خودرو انجام شده است، اما با گذشت یک ماه نمایندگی، مدعی عدم تولید کشنده شد.

شوآف صادرات یا تولید اتوبوس برقی

چندی پیش سید احمد میررفیع، رییس هیات مدیره ایران خودرو دیزل مدعی شده بود؛ «بر برنامه ریزی برای تحقق اهداف تولید و افزایش سهم بازار این شرکت در دستور کار است». به راستی، آیا مدیران در راس این خودروسازی، عبا وجود همکاری طولانی مدت با برند فوتون، از کمبود زنجیره تامین شرکت متبوع خود بی اطلاع هستند که مدعی افزایش تولید می شوند؟ اگر تولید اتوبوس برقی توسط این خودروساز مشابه تولید کشنده های فوتون باشد، شاید مشتریان این اتوبوس جدید در سال های آینده موفق به دریافت محصول خود نشوند. چرا که ظاهرا زنجیره تامین این خودروساز به دلایل عدیده با چالش تامین قطعات جهت تولید مواجه است.

در پایان باید اشاره داشت که مدارک و مستندات مشتری ایران خودرو دیزل در دفتر تحریریه رسانه «بازار» موجود است.

کد خبر: ۲۲۴٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید خلج US ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      4 1
      سلام امکان دیدن مدارک ارسالی برای کارشناسان صنعت خودرو وجود داره؟ چه خصوصا این شرکت در دوماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد تولیدی حدود ۸۰ درصد طبق آمار مراکز نظارتی بیرونی داشته .و خوب مبنای حدس و گمان نسبت به اتفاقات آینده در حوزه کار کارشناسی به نظر قدری شائبه مشکلات جهت دار رو تداعی میکنه در هر حال بنده بعنوان عضو کوچکی از بدنه کارشناسی صنعت خودرو در رسانه خواهش میکنم نسبت به روشن سازی موضوع ادعا شده بنده رو روشن بفرمایید. شماره تلفن بنده هم بعنوان کارشناس این صنعت در تحریریه شما وجود داره .ممنون از اینکه صنعت خودرو داخلی رو با حمایت‌های خودمون به سوی تعالی و پیشرفت حرکت میدیم .وگرنه نقد خالی از واقعیت که نتیجه اش فقط خوشحالی کسانی رو در بر داره که هیچ وقت از سربلندی و افتخار آفرینی این کشور و مردمش خوشحال نبوده و نخواهند شد . کارشناس صنعت خودرو سعید خلج
      • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
        5 0
        آقای خلج شما چی نوشتی....دقیقا عین واقعیت نوشته شده و من خودم فوتون ۴۶۰ آدر ماه ثبت نام کردم وواریز وجه بر اساس قرارداد انجام و همچنین تحویل اسفند بود و بعد عید دوباره ۶۲میلیون گرفتن و هنوزم اندر خم یه کوچه ایم والان دیگه تیر هم رسید وخبری از فاکتور هم نیست چه برسه به تحویل.....