۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
حمایت بنیاد برکت در تولید پهپاد کشاورزی؛ هر هکتار زمین کشاورزی در ۷ دقیقه سم پاشی می شود
کارشناس شرکت پرواز یاران سیرنگ در گفتگو با بازار:

حمایت بنیاد برکت در تولید پهپاد کشاورزی؛ هر هکتار زمین کشاورزی در ۷ دقیقه سم پاشی می شود

رسولی کارشناس شرکت پرواز یاران سیرنگ با اشاره به تنوع و مزیت پهپاد های تولید داخل برای منظور کشاورزی گفت: سم پاشی یک هکتار زمین کشاورزی با پهپاد در ۷ دقیقه انجام می شود.

بازار؛ گروه ایران: هر چند شرکت های دانش بنیان از ایده های نابی برای توسعه تولید در شاخه های مختلف برخوردار هستند اما عمده آن ها با معضلی به نام کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند. سیرنگ تولید کننده پهپادهای کشاورزی هم از این موضوع مستثنی نبود و با وجود ایده «سم پاشی مزارع کشاورزی در کمتر ۷ دقیقه» برای مدتی طولانی نتوانست نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کند.

چالشی که اگر برای رفع آن بنیاد برکت چتر حمایت خود را نمی گشود مسیر موفقیت سیرنگ برای سم پاشی با پهپاد خیلی طولانی تر می شد. این درحالی است که اکنون مدیران سیرنگ نه تنها از بحران های اولیه خود خارج شده اند بلکه امروز برنامه های متعددی را برای توسعه تولید در سر دارند.

سهم پاشی هر هکتار در ۷ دقیقه

در این رابطه فاطمه رسولی کارشناس شرکت پرواز یاران سیرنگ به بازار گفت: این شرکت از سال ۹۶ فعالیت خود را در زمینه تولید پهپاد های کشاورزی آغاز کرده است؛ پهپاد هایی که عملیات سمپاشی، کود پاشی، بذر پاشی، جامد پاشی و گرده افشانی را در مزارع کشاورزی به عهده دارند.

وی با اشاره به عمق ساخت داخل پهپاد های کشاورزی افزود: ماژول های کشاورزی یعنی گرده افشان های جامد و محلول را خودمان ساخته ایم. از اهمیت تولید این محصولات هم می توان به این نکته تاکید کرد که پهپاد های کشاورزی به طور کلی نسبت به روش های سنتی نیاز کمتری به مصرف سموم کشاورزی دارند. به طور تقریبی می توان گفت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف سموم و ۹۷ درصد مصرف آب را کاهش می دهند. همچنین میزان لهیدگی محصولات در حین آبیاری و غیره نیز صفر می شود.

در شیوه سنتی زمان زیادی برای سم پاشی یا کود پاشی یک هکتار زمین زراعی نیاز است اما همین متراژ با پهپاد کشاورزی به ۷ دقیقه کاهش می یابد

رسولی با اشاره به صرفه جویی زمان در استفاده از پهپاد های کشاورزی ادامه داد: سرعت کار در این شیوه به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که در شیوه سنتی زمان زیادی برای سم پاشی یا کود پاشی یک هکتار زمین زراعی نیاز است اما همین متراز در پهپاد کشاورزی با مخزن ۱۰ لیتری به ۷ دقیقه کاهش می یابد. بنابراین می توان طی یک روز در حدود ۲۰ تا ۲۵ هکتار زمین کشاورزی را به سادگی سمپاشی کنیم.

بر این اساس بنیاد برکت ضمن بررسی توانمندی ها و چالش های پیش روی شرکت پرواز یاران سیرنگ تصمیم بر این گرفت که با حمایت های مالی خود بخشی از چالش های این مجموعه را مرتفع و مسیر تولید را برای آن هموار سازد.

حرکت از کشاورزی سنتی به پیشرفته

کارشناس شرکت پرواز یاران سیرنگ با اشاره به اینکه هر سال بر تعداد کشاورزانی که از پهپاد سم پاشی و سایر تجهیزات مدرن کشاورزی استقبال می کنند افزوده می شود گفت: به قدری استقبال کشاورزان از پهپادهای کشاورزی افزایش یافته که شاهد تغییرات نه سال به سال بلکه اکنون ماه به ماه هستیم. همین نکته نشان دهنده این است که حتی کشاورزان سنتی هم به سمت کشاورزی صنعتی و پیشرفته گرایش پیدا کرده اند.

رسولی افزود: با این تفاسیر می توان انتظار داشت که تا ۵ سال آینده تحول بزرگی هم در فعالیت شرکت ایجاد می شود هم اینکه کشاورزی ایران دچار تغییرات گسترده ای خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که جهاد کشاورزی چه کمکی به شرکت های تولیدکننده تجهیزات کشاورزی دانش بنیان می کند؟ گفت: جهاد کشاورزی نیز با شرایطی که ایجاد می کند و تسهیلاتی که به تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی ارائه می دهد مسیر عبور از کشاورزی سنتی به صنعتی را تسهیل می سازد.

کارشناس شرکت پرواز یاران سیرنگ با اشاره به تلاش هایی که خود شرکت برای معرفی محصولات خود کرده است نیز افزود: یک پروسه بسیار طولانی طی شد تا به این مرحله برسیم. کارگاه های آموزشی بسیار زیادی برگزار کردیم و در نهایت کشاورزان عملکرد پهپادها ار به صورت آزمایشی مشاهده کردند اکنون خودشان متقاضی استفاده از این تجهیزات هستند.

هر پهپاد برای ۵ کشاورز

رسولی در خصوص بازار گسترده پهپادهای کشاورزی در ایران و منطقه گفت: تاکنون به طور حدودی ۳۰۰ پهپاد کشاورزی شرکت در ایران به فروش رفته است. البته هر کدام از این پهپادها بین سه تا پنج نفر از کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد و مسیر تولید و درآمدزایی را برای آن ها تسهیل کرده است.

کارشناس شرکت پرواز یاران سیرنگ اضافه کرد: البته متقاضی پهپاد صرفا کشاورز نیست در نهایت برای کشاورز خدمات انجام می شود ولی متقاضی پهپاد هم کشاورز هست هم دانش ‌آموخته‌ ی کشاورزی و یا هر کسی که بتواند تحصیلات ابتدایی برای کار با پهپاد را داشته باشد می تواند از آن استفاده و برای خود فرصت درآمد زایی فراهم کند.

پهپاد های کشاورزی علاوه بر مزارع کشاورزی در استخرهای پروش ماهی و فضاهای سبز شهرداری ها هم کاربرد دارند

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان در فضای شهری نیز از پهپاد های کشاورزی بهره برد بیان داشت: هر کجا که نیاز به محلول پاشی داشته باشد می توان گفت به طور ۱۰۰ درصد این پهپاد ها کارایی دارند. حالا این فضا می خواهد مزارع کشاورزی یا فضای سبز زیر نظر شهرداری ها باشد را در بر می گیرد. البته استفاده از چنین پهپاد هایی در فضاهای شهری به دلیل پیچیدگی مسائل امنیتی قدری دشوار است.

رسولی با اشاره به اینکه می توان از پهپادهای کشاورزی حتی در استخرهای پرورش ماهی برای توزیع خوراک بین ماهی ها استفاده کرد ادامه داد: با توجه به استقبال خوبی که تاکنون از کشاورزان مشاهده کرده ایم می توان گفت آینده تولید چنین تجهیزاتی در کشور خیلی روشن است.

وی در خصوص برنامه های آتی شرکت تاکید کرد: در حال حاضر مشغول افزایش تولید و گسترش مناطقی که پهپادهای سیرنگ بر فراز آسمان آن ها به پرواز در می آیند هستیم. همچنین در نظر داریم در آینده با حمایت هایی که دریافت می کنیم شرایطی را برای افراد تحت حمایت کمیته امداد فراهم سازیم که از طریق این پهپادها درآمد پایداری را برای خود ایجاد کنند.

رسولی افزود: برنامه اصلی که سیرنگ دنبال می کند هوشمند سازی کشاورزی کشور است؛ هدف بزرگی که نخستین گام های آن برداشته شده است.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      4 1
      سلام اگر خواسته باشیم این پهباد را ببینیم و بخریم چه کار باید بکنیم یا شماره تماس و قیمت آن چقدر هست
      • هستی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
        0 0
        با شماره تماس 02144166975 تماس بگیرید.
    • محمود IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      قیمت سمپاشی گران است هکتاری ۲میلیون قیمت پهباد تا یک میلیارد تومن کشاورزان را استثمار واستحمار نکنید سود مالی خوب است اما به چه پولی . از چین وارد شود نه اسم دانش بنیان دارد وهم ارزانتر از شماها در می اید سایت علی بابا قیمت ها را نوشته . دانش بنیان!!!!!شده چپاول منابع کشور ودزدی از چیب مردم .البته منظورم همگانی نیست و....
      • علی IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
        0 0
        منطقه ماهکتاری ۶۰۰هزارتومان هست