۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کسری منابع آبی شهر کرمان| انتقال آب خلیج فارس وعده ای که محقق نشد
گزارش بازار؛

کسری منابع آبی شهر کرمان| انتقال آب خلیج فارس وعده ای که محقق نشد

کرمان – همزمان با افزایش دمای هوا در کرمان و بالارفتن میزان استفاده از آب شرب در شهر کرمان احتمال کمبود منابع آبی در این شهر بیش از گذشته افزایش یافته است.

بازار ؛ گروه استان ها: استان کرمان طی سال آبی جاری با کاهش جدی بارش های فصلی مواجه شده است به طوریکه میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته بیشتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است و این رویه می تواند استان را در بخش های مختلف با چالشی جدی مواجه کند.

تغییرات اقلیمی و افزایش قابل توجه دما در استان کرمان موجب شده است که میزان استفاده از آب نیز افزایش یابد، در برخی از شهرهای کرمان طی روزهای اخیر دمای ۴۷ درجه نیز ثبت شده است و این امر می تواند کرمان را با چالش جدی مواجه کند.

با توجه به افزایش دمای هوا و گرمای تابستان و کلید نخوردن طرح‌های انتقال آب پیش بینی می‌شود امسال هم تنش آبی منجر به کمبود و قطعی آب شود.

با توجه به افزایش دمای هوا و گرمای تابستان و کلید نخوردن طرح‌های انتقال آب پیش بینی می‌شود امسال هم تنش آبی منجر به کمبود و قطعی آب شود

طی سال ها و حتی ماه های اخیر بارها مسئولان استان کرمان به ویژه نماینده ها از اجرایی شدن طرح انتقال آب خلیج فارس از لوله خط انتقالی که از نزدیکی رفسنجان مییگذرد به شهر کرمان خبر داده بودند.

کمبود آب در شهر کرمان

اجرایی نشده این وعده با وجود اطلاع رسانی های صورت گرفته موجب شده است شهر کرمان با حدود یک میلیون نفر جمعیت همچنان با تنش جدی آبی مواجه باشد.

مدیرعامل آبفای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و محدودیت های منابع ابی در استان کرمان مردم استان کرمان و به ویژه شهر کرمان باید در مصرف آب صرفه جویی کنند در غیر این صورت با مشکلاتی برای تامین آب مواجه می شویم.

علیرضا عبدیان افزود: کمبود آب در کرمان هزار و ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه است و این کسری را باید تا حدود زیادی با صرفه جویی در مصرف آب جبران کنیم از سوی دیگر طرح هایی نیز برای تامین این میزان کسری در حال اجرا است.

در بالا ترین میزان کرمان به ۳ هزار و ۳۵۳ لیتر آب در ثانیه نیاز دارد و با توجه به گرم شدن هوا و افزایش استفاده از کولرهای آبی چالش کمبود آب افزایش یافته است

وی بیان کرد: در بالا ترین میزان کرمان به ۳ هزار و ۳۵۳ لیتر آب در ثانیه نیاز دارد و با توجه به گرم شدن هوا و افزایش استفاده از کولرهای آبی چالش کمبود آب افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: حفر و تجهیز ۸ حلقه چاه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با وارد مدار شدن آب این چاه های مشکلات کاهش یابد.

وی ادامه داد: این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای سرعت بخشی به این طرح باید تامین اعتبار انجام شود.

مدیرعامل آبفای استان کرمان اضافه کرد: بسیار مهم است که قبل از رسیدن به اوج پیک مصرف این طرح ها در شهر کرمان اجرایی شود.

وی عنوان کرد: یکی از طرح هایی که موجب تامین آب پایدار برای شهر کرمان می شود استفاده از خط انتقال آب خلیج فارس است.

وی ادامه داد: ۳۰ میلیون مترمکعب آب از این خط انتقال باید به کرمان و رفسنجان انتقال داده شود و باید اجرای این طرح نیز تسریع شود.

مدیرعامل آبفای استان کرمان گفت: هم اکنون این طرح کند پیش می رود و بسیار مهم است که برای تامین آب شهرهای کرمان و رفسنجان این خط انتقال تا پایان سال جاری اجرایی شود.

مدیرعامل آبفای استان کرمان خواستار تسریع در اجرای این طرح شد و گفت: همه دستگاه های مرتبط در این زمینه باید اهمیت این طرح را جدی بگیرند و در راستای تسریع در اجرای طرح انتقال آب اقدام کنند.

وی عنوان کرد: طرح‌هایی که برای رفع تنش آبی در شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند و بم در حال اجرا است و در صورت تامین اعتبار لازم به پایان می‌رسند.

وی ابراز امیدواری کرد این طرح تا دهه فجر سال جاری به بهره برداری برسد.

دمای هوا در کرمان افزایش می یابد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: تغییرات اقلیمی در استان کرمان جدی و شاهد هستیم که روند صعودی بیشنیه دما در کرمان ادامه دارد.

مریم سلاجقه افزود: میزان حداقل دما نیز در کرمان رو به افزایش است ضمن اینکه ماندگاری هوای گرم در فصول مختلف نیز دیده می شود و همین امر میزان افزایش آب را بیشتر می کند.

وی گفت: طبیعتا در این شرایط صرفه جویی در مصرف آب در بخشهای مختلف بسیار مهم است و باید مراقبت کنیم که منابع آبی موجود در استان کرمان را مدیریت کنیم تا در زمینه های شرب، کشاورزی و صنعت با مشکل مواجه نشویم.

طبیعتا در این شرایط صرفه جویی در مصرف آب در بخشهای مختلف بسیار مهم است و باید مراقبت کنیم که منابع آبی موجود در استان کرمان را مدیریت کنیم

سلاجقه افزود: در سال آبی جاری نیز شاهد کاهش میزان بارندگی به خصوص در فصل فروردین و اردیبهشت ماه مواجه شده ایم و این مساله مشکل ساز شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین میزان برداشت آب در استان کرمان از منابع اب زیر زمینی تامین می شود متاسفانه برداشت آب توسط بارندگی ها جبران نمی شود و این امر مشکل ساز شده است.

با توجه به اینکه خشکسالی در کرمان ادامه دارد به نظر می رسد مسئولان استان کرمان باید برای حل مشکل آب در کرمان چاره اندیشی فوری کنند و طرح انتقال آب خلیج فارس به شمال استان کرمان با جدیدت بیشتر پیگیری شود تا بتوان تنش آبی در کرمان را مدیریت کرد.

صرفه جویی مردم در مصرف آب نیز در شرایط کنونی بسیار مهم است که در این زمینه باید در بخش های کشاورزی و شرب اهتمام لازم از سوی مردم انجام شود.

با وجود هشدارهای داده شده اما روند هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان کرمان به دلیل آبیاری های سنتی ادامه دارد و با وجود اینکه ۹۰ درصد آب استان کرمان به کشاورزی اختصاص می یابد اما ۷۰ درصد آب در این بخش هدر می رود و ادامه این روند منجر به خالی شدن آبخوانهای کرمان شده است و با وجود تمام چالشهای در بخش آب اما مشکلات در استان ادامه دارد.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha